Bycie szefem zespołu brzmi dumnie, co tu kryć! Awans na team lidera to duży krok w karierze – z tym również trudno dyskutować. Ale jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której nie tylko zarządzasz zespołem sprzedaży, ale dodatkowo każdego dnia musisz sprzedawać? Co powinno być twoim priorytetem?

Pozwól, że opowiem ci krótką historię, która rzuci nieco światła na jedno z najtrudniejszych zadań, przed jakimi może właśnie stanąłeś. Załóżmy, że przez lata byłeś najlepszym sprzedawcą w firmie. Sprzedaż masz we krwi. Twoją mocną stroną zawsze była łatwość budowania relacji, prezentacja rozwiązań czy produktów, a nawet umiejętność domknięcia sprzedaży z „trudnym” klientem. I przyszedł dzień, w którym firma dostrzegła twój talent. Doczekałeś się stanowiska team lidera. Pod twoje skrzydła trafia zespół handlowców o mniejszym doświadczeniu i wiedzy, stąd wydaje się, że bez problemu powinieneś sobie poradzić z zespołem i sprzedażą, którą dodatkowo sam masz wygenerować. Mija 18 miesięcy i sprzedaż spada, a wraz z nią twoja motywacja. Ty zaczynasz myśleć o szukaniu nowej pracy i o tym, po co ci to było. Po co ta opowieść? Otóż taki scenariusz jest częścią życia zawodowego wielu utalentowanych sprzedawców. Dlatego dziś skupię się na tym, co zrobić, aby awans nie stał się szkodliwy.

Dlaczego dobry wynik sprzedaży nie chroni przed porażką menedżerską?

Wiesz, kim był Laurence Peter? To kanadyjski psycholog, który pozostawił po sobie tak zwaną zasadę Petera. Stoi za nią przekonanie, że ludzie awansują aż do poziomu swojej niekompetencji, co we wspomnianym scenariuszu oznaczałoby, że bycie najlepszym sprzedawcą wcale nie przekłada się na bycie równie dobrym menedżerem. Dwa tak różne stanowiska wymagają zupełnie innych kompetencji. Pomijając ten fakt i doceniając przede wszystkim dotychczasowy wynik sprzedaży, to prosta droga do tego, aby świetny handlowiec przeistoczył się w kiepskiego szefa. Stratę dla firmy widać w coraz niższej, z każdym miesiącem, sprzedaży. Nie piszę tego, aby cię straszyć, tylko przybliżyć ci pewne powszechne zjawisko, które można przezwyciężyć i którego nigdy nie musisz doświadczyć.

Z czym mierzy się młody menedżer?

Wiemy już, co jest twoją mocną stroną w sprzedaży. A jaki jest skuteczny team lider? Wydaje się bardzo cierpliwy, szczególnie wobec różnych osobowości swoich pracowników. Inwestuje czas w szkolenie, rozwijanie innych. Wciąż ufa swojej intuicji, ale dużo bardziej koncentruje się na procesach i planowaniu. Musi motywować tych, których ma pod opieką, pamiętając, że nie zawsze zostanie za to doceniony czy pochwalony. Zwykle ma pod sobą dużo mniej doświadczonych osób, które oczekują, że to właśnie on wskaże im drogę do sukcesu w sprzedaży.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

"Kurs wiedzy o winie" ‑ legendarna książka znów w sprzedaży!

AS_26_25.jpg

„Kurs wiedzy o winie” autorstwa Kevina Zraly’ego to legendarny podręcznik wiedzy o winie, którego walory doceniają zarówno początkujący miłośnicy tego trunku, jak i prawdziwi eksperci. Do dziś jest to najlepiej sprzedająca się książka poświęcona tematyce wina (ponad trzy miliony sprzedanych egzemplarzy!). Nowe wydanie to 450 stron rzetelnej wiedzy o winie, podanej w przystępnej i atrakcyjnej formie. Książka będzie doskonałym prezentem dla kontrahentów i współpracowników.

Czytaj więcej

"No to w drogę!" Handlowiec w delegacji zagranicznej

AS_26_10.jpg

Pieniądze leżą w portfelu klienta, co zatem robisz w biurze, a nie u niego? Takie pytanie zadaje jeden ze znanych mi szefów sprzedaży, kiedy widzi swojego pracownika przy biurku. Jeśli takie pytanie dotyczy również ciebie, a część twoich aktualnych lub potencjalnych kontrahentów jest poza Polską, to warto wiedzieć, jakie masz prawa i obowiązki podczas zagranicznej podróży służbowej.

Czytaj więcej

6 bohaterów książkowych, od których handlowiec może się czegoś nauczyć

AS_26_5.jpg

Czy jako sprzedawcy możemy szukać inspiracji w literaturze niezwiązanej typowo z biznesem? Oczywiście, bo każda książka może nas czegoś nauczyć i pobudzić do refleksji na temat naszej pracy. Jak powiedziała Maria Dąbrowska, możliwość czytania to jeden z największych cudów naszej cywilizacji, dlatego korzystajmy z niego jak najczęściej. Zapraszam do poznania sześciu bohaterów literackich, od których możemy się uczyć rzeczy niezbędnych w naszym fachu.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama