Obecny rynek pracy nazwać można pokoleniową mozaiką. Funkcjonują na nim cztery pokolenia, różniące się w obszarach umiejętności, doświadczeń, otwartości na zmiany i nabywania nowych kompetencji, ale również oczekiwań i nastawienia do pracy. Zróżnicowanie to sprawia, że osoby zarządzające zespołami stają przed wieloma wyzwaniami, wymuszającymi na nich podejmowanie działań, które pozwolą na zbudowanie płaszczyzny współpracy dla wszystkich podwładnych, wzajemną wymianę wiedzy i doświadczeń, ale przede wszystkim efektywne współdziałanie mające na celu osiąganie określonych efektów. Jak zatem wypracować odpowiednią pozycję, nastawienie i wsłuchać się w język różnych pokoleń pracowników?

Każde pokolenie może wnosić do zespołu nowe umiejętności, świeże lub inne spojrzenie na wiele kwestii, ale przede wszystkim budować poszanowanie dla różnorodności. Młodsze pokolenia, szczególnie Y i Z mogą uczyć starszych zatrudnionych, jak wykorzystywać nowoczesne technologie i stale pojawiające się rozwiązania do optymalizacji własnej pracy. Mogą również przekonać ich, że praca to nie wszystko, i że liczą się jeszcze inne wartości, by można było żyć szczęśliwie, dobrze i z ogromną satysfakcją. Starsi stażem mogą natomiast przekazywać młodszym zatrudnionym praktyczną wiedzę, na zdobycie której trzeba byłoby poświęcić wiele lat ciężkiej pracy.

ziś najstarszym pokoleniem funkcjonującym na rynku pracy są Baby Boomers, czyli osoby urodzone do połowy lat 60., które już teraz współpracują z Generacją X, ludźmi urodzonymi w latach 80. i 90., Millenialsami, a nawet wchodzącymi na rynek, najmłodszymi pracownikami – przedstawicielami Pokolenia Z. Charakteryzujący wszystkie te grupy przekrój doświadczeń, nie tylko tych zawodowych, otwartość na zmiany czy etos pracy przedstawicieli czterech już generacji, skrajnie się od siebie różnią, tak jak różni się ich podejście do kwestii roli team leadera. Przedstawiciele różnych pokoleń w różny sposób odnoszą się nie tylko do innych współpracowników, ale również do osoby przełożonego. Dla jednych jest on wzorem do naśladowania, dla drugich mentorem, jeszcze inni uważają go po prostu za szefa, któremu należy jedynie raportować wyniki i działać zgodnie z jego zaleceniami.

Zmiana pokoleniowa na rynku pracy to naturalne zjawisko, do którego każdy z nas musi się dostosować również poprzez własne zachowania, rozwój i akceptację dla różnorodności. Różnorodności, która ze względu na stale rosnące braki kadrowe, wynikające głównie ze starzenia się społeczeństwa, już teraz staje się podstawowym elementem zawodowego życia, i która wymusza nowe podejście do zarządzania zespołem, by sprawnie ułożyć jego funkcjonowanie i osiągnąć oczekiwaną efektywność.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Team lider: Jak łagodzić trudne emocje członków zespołu w czasie kryzysu

AS_29_6.jpg

Choć w wielu firmach nadal pokutuje przekonanie, że w pracy nie należy okazywać emocji, badania na temat przywództwa i tożsamości organizacyjnej dowodzą, że emocje w organizacji mogą stanowić kluczowy warunek sukcesu rynkowego1. Dzieje się tak, ponieważ w biznesie emocje są integralną częścią budowania relacji i zaangażowania. Dla liderów stwarza to jednak nie lada wyzwanie. O ile przyjemnością jest towarzyszenie w celebrowaniu sukcesów, o tyle radzenie sobie z trudnymi emocjami w zespole często bywa problematyczne. Jak zatem zarządzać emocjami swoimi i swojego zespołu, żeby pozostać skutecznym liderem?

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 29/2020

"Sposób na listę to‑do. Twórz listy zadań, które nie stresują, a pomagają!" ‑ Damon Zahariades

AS_29_5.2.jpg

Listy zadań są jednym z najpopularniejszych systemów zarządzania czasem, wykorzystywanym zarówno przez zabiegane mamy, jak i korporacyjnych wyjadaczy. Jednak mimo swojej prostoty nadzwyczaj często stają się źródłem frustracji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 29/2020

"Daj się zrekrutować! Jak przygotować się do procesu rekrutacji" ‑ Agnieszka Ciećwierz

AS_29_5.1.jpg

Treściwie i rzeczowo o procesie rekrutacyjnym, który sam w sobie powinien być traktowany jak praca. I to na pełen etat!

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama