Obecny rynek pracy nazwać można pokoleniową mozaiką. Funkcjonują na nim cztery pokolenia, różniące się w obszarach umiejętności, doświadczeń, otwartości na zmiany i nabywania nowych kompetencji, ale również oczekiwań i nastawienia do pracy. Zróżnicowanie to sprawia, że osoby zarządzające zespołami stają przed wieloma wyzwaniami, wymuszającymi na nich podejmowanie działań, które pozwolą na zbudowanie płaszczyzny współpracy dla wszystkich podwładnych, wzajemną wymianę wiedzy i doświadczeń, ale przede wszystkim efektywne współdziałanie mające na celu osiąganie określonych efektów. Jak zatem wypracować odpowiednią pozycję, nastawienie i wsłuchać się w język różnych pokoleń pracowników?

Team leader w zespole zróżnicowanym wiekowo - jak ułożyć współpracę,  by była  efektywna?

Każde pokolenie może wnosić do zespołu nowe umiejętności, świeże lub inne spojrzenie na wiele kwestii, ale przede wszystkim budować poszanowanie dla różnorodności. Młodsze pokolenia, szczególnie Y i Z mogą uczyć starszych zatrudnionych, jak wykorzystywać nowoczesne technologie i stale pojawiające się rozwiązania do optymalizacji własnej pracy. Mogą również przekonać ich, że praca to nie wszystko, i że liczą się jeszcze inne wartości, by można było żyć szczęśliwie, dobrze i z ogromną satysfakcją. Starsi stażem mogą natomiast przekazywać młodszym zatrudnionym praktyczną wiedzę, na zdobycie której trzeba byłoby poświęcić wiele lat ciężkiej pracy.

ziś najstarszym pokoleniem funkcjonującym na rynku pracy są Baby Boomers, czyli osoby urodzone do połowy lat 60., które już teraz współpracują z Generacją X, ludźmi urodzonymi w latach 80. i 90., Millenialsami, a nawet wchodzącymi na rynek, najmłodszymi pracownikami – przedstawicielami Pokolenia Z. Charakteryzujący wszystkie te grupy przekrój doświadczeń, nie tylko tych zawodowych, otwartość na zmiany czy etos pracy przedstawicieli czterech już generacji, skrajnie się od siebie różnią, tak jak różni się ich podejście do kwestii roli team leadera. Przedstawiciele różnych pokoleń w różny sposób odnoszą się nie tylko do innych współpracowników, ale również do osoby przełożonego. Dla jednych jest on wzorem do naśladowania, dla drugich mentorem, jeszcze inni uważają go po prostu za szefa, któremu należy jedynie raportować wyniki i działać zgodnie z jego zaleceniami.

Zmiana pokoleniowa na rynku pracy to naturalne zjawisko, do którego każdy z nas musi się dostosować również poprzez własne zachowania, rozwój i akceptację dla różnorodności. Różnorodności, która ze względu na stale rosnące braki kadrowe, wynikające głównie ze starzenia się społeczeństwa, już teraz staje się podstawowym elementem zawodowego życia, i która wymusza nowe podejście do zarządzania zespołem, by sprawnie ułożyć jego funkcjonowanie i osiągnąć oczekiwaną efektywność.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych
  • Jakie są najważniejsze formy akcji promocyjnych oraz cechy każdej z nich?
  • Która akcja promocyjna może być przeprowadzana w formie przyrzeczenia publicznego, a która w formie umowy?
  • Czym jest podstawa prawna przetwarzania danych osobowych?
Czytaj więcej
Tylko on-line nr 42-43/2022

"Szefie, stresuje mnie moja praca..."

"Szefie, stresuje mnie moja praca..."
  • Których pięć kluczowych elementów, według badań Instytutu Gallupa, decyduje o zadowoleniu z życia i pracy?
  • Kiedy stres w pracy staje się groźny?
  • Czy i w jaki sposób szef powinien reagować, gdy pracownicy skarżą się na wysoki poziom stresu w pracy?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.