Obecny rynek pracy nazwać można pokoleniową mozaiką. Funkcjonują na nim cztery pokolenia, różniące się w obszarach umiejętności, doświadczeń, otwartości na zmiany i nabywania nowych kompetencji, ale również oczekiwań i nastawienia do pracy. Zróżnicowanie to sprawia, że osoby zarządzające zespołami stają przed wieloma wyzwaniami, wymuszającymi na nich podejmowanie działań, które pozwolą na zbudowanie płaszczyzny współpracy dla wszystkich podwładnych, wzajemną wymianę wiedzy i doświadczeń, ale przede wszystkim efektywne współdziałanie mające na celu osiąganie określonych efektów. Jak zatem wypracować odpowiednią pozycję, nastawienie i wsłuchać się w język różnych pokoleń pracowników?

Każde pokolenie może wnosić do zespołu nowe umiejętności, świeże lub inne spojrzenie na wiele kwestii, ale przede wszystkim budować poszanowanie dla różnorodności. Młodsze pokolenia, szczególnie Y i Z mogą uczyć starszych zatrudnionych, jak wykorzystywać nowoczesne technologie i stale pojawiające się rozwiązania do optymalizacji własnej pracy. Mogą również przekonać ich, że praca to nie wszystko, i że liczą się jeszcze inne wartości, by można było żyć szczęśliwie, dobrze i z ogromną satysfakcją. Starsi stażem mogą natomiast przekazywać młodszym zatrudnionym praktyczną wiedzę, na zdobycie której trzeba byłoby poświęcić wiele lat ciężkiej pracy.

ziś najstarszym pokoleniem funkcjonującym na rynku pracy są Baby Boomers, czyli osoby urodzone do połowy lat 60., które już teraz współpracują z Generacją X, ludźmi urodzonymi w latach 80. i 90., Millenialsami, a nawet wchodzącymi na rynek, najmłodszymi pracownikami – przedstawicielami Pokolenia Z. Charakteryzujący wszystkie te grupy przekrój doświadczeń, nie tylko tych zawodowych, otwartość na zmiany czy etos pracy przedstawicieli czterech już generacji, skrajnie się od siebie różnią, tak jak różni się ich podejście do kwestii roli team leadera. Przedstawiciele różnych pokoleń w różny sposób odnoszą się nie tylko do innych współpracowników, ale również do osoby przełożonego. Dla jednych jest on wzorem do naśladowania, dla drugich mentorem, jeszcze inni uważają go po prostu za szefa, któremu należy jedynie raportować wyniki i działać zgodnie z jego zaleceniami.

Zmiana pokoleniowa na rynku pracy to naturalne zjawisko, do którego każdy z nas musi się dostosować również poprzez własne zachowania, rozwój i akceptację dla różnorodności. Różnorodności, która ze względu na stale rosnące braki kadrowe, wynikające głównie ze starzenia się społeczeństwa, już teraz staje się podstawowym elementem zawodowego życia, i która wymusza nowe podejście do zarządzania zespołem, by sprawnie ułożyć jego funkcjonowanie i osiągnąć oczekiwaną efektywność.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 27/2020

Sprzedaz‑24.pl 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

Jest takie miejsce w Internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom handlowym, menedżerom sprzedaży, handlowcom i pracownikom działów obsługi klienta. Portal, który zbiera w jednym miejscu i udostępnia całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wystarczy jedno kliknięcie!

Czytaj więcej

Sztuka i sprzedaż, czyli 5 artystów, którzy mogą być inspiracją dla handlowców

AS_27_06_e.jpg

Sztuka i sprzedaż to dziedziny, które mają ze sobą wiele wspólnego. W obu można być artystą albo tylko rzemieślnikiem. W obu sukces daje ogromną satysfakcję, a żeby go osiągnąć, trzeba swoistego poczucia misji, pasji i celu. Będąc sprzedawcą, warto przyjrzeć się kilku postaciom ze świata sztuki, by przekonać się, jaka była ich (często niełatwa) droga do sukcesu i co można przenieść również do swojej pracy.

Czytaj więcej

"Kurs wiedzy o winie" ‑ legendarna książka znów w sprzedaży!

AS_26_25.jpg

„Kurs wiedzy o winie” autorstwa Kevina Zraly’ego to legendarny podręcznik wiedzy o winie, którego walory doceniają zarówno początkujący miłośnicy tego trunku, jak i prawdziwi eksperci. Do dziś jest to najlepiej sprzedająca się książka poświęcona tematyce wina (ponad trzy miliony sprzedanych egzemplarzy!). Nowe wydanie to 450 stron rzetelnej wiedzy o winie, podanej w przystępnej i atrakcyjnej formie. Książka będzie doskonałym prezentem dla kontrahentów i współpracowników.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama