Zmiany są stałą częścią naszej osobistej i zawodowej rzeczywistości, a mimo to w większości wypadków wywołują negatywne emocje. Podświadomy opór przed zmianą potrafi być tak silny, że będzie skutecznie blokował wszelkie próby przekonania nas do ich podjęcia. Nie pomoże racjonalna argumentacja i świetlana wizja przyszłości, jeżeli w procesie komunikacji zmiany nie zostaną uwzględnione towarzyszące jej emocje. W jaki sposób może tę wiedzę skutecznie wykorzystać team leader?

Team leader to osoba, która dowodzi drużyną na średnim szczeblu zarządzania, na poziomie operacyjnym, pozwalając tym samym swoim przełożonym skupić się na działaniach koncepcyjnych i wdrażaniu strategii. Wśród najczęściej wymienianych umiejętności skutecznego lidera znajdują się: umiejętność zarządzania zespołem, praca pod presją czasu, budowanie relacji i kompetencje komunikacyjne. Te ostatnie są szczególnie przydatne, kiedy organizacja wkracza w fazę zmian, a team leader staje się „łączem informacyjnym” między zespołem a decydentami. W tej sytuacji bezcenny przekaz niesie ze sobą III zasada dynamiki Newtona, która mówi o tym, że każda akcja wywołuje reakcję, co oznacza, że wprowadzając zmiany w firmie, będziemy mierzyć się z oporem wśród pracowników. I od akceptacji tego stanu rzeczy należy zacząć komunikowanie zmiany.

Zrozum i zaakceptuj opór przed zmianą

Zrozumienie, że opór i towarzyszące mu emocje są niejako naturalną składową zmiany, jest etapem koniecznym w procesie projektowania komunikacji do zespołu. Świadomość określonych zachowań, które pojawią się u pracowników, pozwoli ci odpowiednio przygotować się do przekazania informacji i reakcji zespołu. Zwłaszcza jeżeli w powszechnym rozumieniu, nie będą to zmiany na lepsze. Team leader, któremu zależy na utrzymaniu motywacji wśród pracowników, musi zaakceptować kwadrat emocji pojawiający się po wprowadzeniu modyfikacji w dotychczasowych schematach działania pracowników i pozwolić im wybrzmieć. Podobnie jak towarzyszącym im zachowaniom.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Team lider jako kolega podwładnych: gdzie leży granica?

AS_25_8.jpg

Budowanie relacji uwzględniających aspekty osobiste i wzajemną sympatię służy współpracy i efektywności. Część szefów nie chce jednak skracać dystansu w obawie przed nadużyciami ze strony pracowników. Nie chcą ryzykować utraty autorytetu i trudności w egzekwowaniu obowiązków. Uważają, że bezpieczniej jest myśleć o współpracownikach w kategorii pełnionych przez nich funkcji czy roli. To jednak droga donikąd, ponieważ duch zespołu nigdy nie narodzi się tam, gdzie brakuje poczucia więzi pomiędzy członkami zespołu. Jak więc rozwijać swój styl przywódczy na podstawie relacji i utrzymania wysokich standardów pracy?

Czytaj więcej

7 postaci ze świata biznesu, od których handlowiec może czerpać inspirację

AS_25_5.jpg

Czerpanie inspiracji od innych ludzi – szczególnie jeśli są autorytetami w naszej branży – potrafi bardzo poszerzyć nasze horyzonty i dać pożywkę dla wielu nowych pomysłów sprzedażowych i marketingowych. Oto subiektywna lista siedmiu osób ze świata biznesu, które mogą być inspiracją dla handlowca.

Czytaj więcej

"Negocjacyjne zoo. Strategie i techniki negocjacji w pigułce"

Zoo s. 4_2.jpg

Negocjacje to gra, podczas której ludzie używają emocji i taktyk, aby przekonać innych, że mają rację.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama