Zmiany są stałą częścią naszej osobistej i zawodowej rzeczywistości, a mimo to w większości wypadków wywołują negatywne emocje. Podświadomy opór przed zmianą potrafi być tak silny, że będzie skutecznie blokował wszelkie próby przekonania nas do ich podjęcia. Nie pomoże racjonalna argumentacja i świetlana wizja przyszłości, jeżeli w procesie komunikacji zmiany nie zostaną uwzględnione towarzyszące jej emocje. W jaki sposób może tę wiedzę skutecznie wykorzystać team leader?

Team leader to osoba, która dowodzi drużyną na średnim szczeblu zarządzania, na poziomie operacyjnym, pozwalając tym samym swoim przełożonym skupić się na działaniach koncepcyjnych i wdrażaniu strategii. Wśród najczęściej wymienianych umiejętności skutecznego lidera znajdują się: umiejętność zarządzania zespołem, praca pod presją czasu, budowanie relacji i kompetencje komunikacyjne. Te ostatnie są szczególnie przydatne, kiedy organizacja wkracza w fazę zmian, a team leader staje się „łączem informacyjnym” między zespołem a decydentami. W tej sytuacji bezcenny przekaz niesie ze sobą III zasada dynamiki Newtona, która mówi o tym, że każda akcja wywołuje reakcję, co oznacza, że wprowadzając zmiany w firmie, będziemy mierzyć się z oporem wśród pracowników. I od akceptacji tego stanu rzeczy należy zacząć komunikowanie zmiany.

Zrozum i zaakceptuj opór przed zmianą

Zrozumienie, że opór i towarzyszące mu emocje są niejako naturalną składową zmiany, jest etapem koniecznym w procesie projektowania komunikacji do zespołu. Świadomość określonych zachowań, które pojawią się u pracowników, pozwoli ci odpowiednio przygotować się do przekazania informacji i reakcji zespołu. Zwłaszcza jeżeli w powszechnym rozumieniu, nie będą to zmiany na lepsze. Team leader, któremu zależy na utrzymaniu motywacji wśród pracowników, musi zaakceptować kwadrat emocji pojawiający się po wprowadzeniu modyfikacji w dotychczasowych schematach działania pracowników i pozwolić im wybrzmieć. Podobnie jak towarzyszącym im zachowaniom.

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Team lider: Jak łagodzić trudne emocje członków zespołu w czasie kryzysu

AS_29_6.jpg

Choć w wielu firmach nadal pokutuje przekonanie, że w pracy nie należy okazywać emocji, badania na temat przywództwa i tożsamości organizacyjnej dowodzą, że emocje w organizacji mogą stanowić kluczowy warunek sukcesu rynkowego1. Dzieje się tak, ponieważ w biznesie emocje są integralną częścią budowania relacji i zaangażowania. Dla liderów stwarza to jednak nie lada wyzwanie. O ile przyjemnością jest towarzyszenie w celebrowaniu sukcesów, o tyle radzenie sobie z trudnymi emocjami w zespole często bywa problematyczne. Jak zatem zarządzać emocjami swoimi i swojego zespołu, żeby pozostać skutecznym liderem?

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 29/2020

"Sposób na listę to‑do. Twórz listy zadań, które nie stresują, a pomagają!" ‑ Damon Zahariades

AS_29_5.2.jpg

Listy zadań są jednym z najpopularniejszych systemów zarządzania czasem, wykorzystywanym zarówno przez zabiegane mamy, jak i korporacyjnych wyjadaczy. Jednak mimo swojej prostoty nadzwyczaj często stają się źródłem frustracji.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 29/2020

"Daj się zrekrutować! Jak przygotować się do procesu rekrutacji" ‑ Agnieszka Ciećwierz

AS_29_5.1.jpg

Treściwie i rzeczowo o procesie rekrutacyjnym, który sam w sobie powinien być traktowany jak praca. I to na pełen etat!

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama