Sztuka i sprzedaż to dziedziny, które mają ze sobą wiele wspólnego. W obu można być artystą albo tylko rzemieślnikiem. W obu sukces daje ogromną satysfakcję, a żeby go osiągnąć, trzeba swoistego poczucia misji, pasji i celu. Będąc sprzedawcą, warto przyjrzeć się kilku postaciom ze świata sztuki, by przekonać się, jaka była ich (często niełatwa) droga do sukcesu i co można przenieść również do swojej pracy.

Sztuka i sprzedaż,  czyli 5 artystów, którzy mogą być inspiracją dla handlowców

1. Leonardo da Vinci

Żył na przełomie XV i XVI wieku i zajmował się tak wieloma dyscyplinami, że trudno je wszystkie wyliczyć. Dzięki temu stał się archetypem człowieka renesansu, którego życie i twórczość napędzały niepohamowana ciekawość wespół z ogromną kreatywnością. Z jednej strony da Vinci tworzył niezapomniane dzieła sztuki, jak legendarny obraz „Mona Lisa” czy rysunek „Człowieka Witruwiańskiego”, a z drugiej – badał anatomię człowieka, zajmował się architekturą czy konstruowaniem różnego rodzaju machin. Był niezwykle pomysłowy i niestrudzony w swojej twórczości. Nic więc dziwnego, że po dziś dzień inspiruje przedstawicieli różnych zawodów. Moim zdaniem to właśnie jego ciekawość, niestrudzenie w poznawaniu świata i co za tym idzie – niepoddawanie się rutynie są z perspektywy handlowca najistotniejsze. W sprzedaży łatwo popaść w przeciętność, poprawność, powtarzalność działań, choćby przy tworzeniu ofert czy prezentacji produktów. Tymczasem konkurencyjność rynku, wielość oferowanych na nim rozwiązań wymagają od handlowca poszukiwania coraz to nowych metod i argumentów, indywidualizowania podejścia do potencjalnego klienta. Bez tego niemożliwy będzie nie tylko sukces, ale nawet zbliżenie się do niego.

2. Jacek Malczewski

Polski malarz, główny przedstawiciel symbolizmu przełomu XIX i XX wieku. Zgodnie z tym kierunkiem artystycznym świat poznawany za pomocą zmysłów jest tylko przesłoną tego idealnego i prawdziwego, którego ani wzrokiem, ani słuchem poznać nie można. Kluczem do jego zgłębienia staje się symbol, coś umownego, co pozwala dojrzeć to, co ukryte. Obrazy Malczewskiego pokazują jego maestrię w posługiwaniu się kolorem, łączą wiele symboli z mitologii greckiej czy rzymskiej z czasami współczesnymi malarzowi. Mogłoby się wydawać, że trudno akurat w dziełach Malczewskiego znaleźć inspirację dla sprzedawcy. Ale czy w trakcie negocjacji nie dzieje się czasem tak, że widzimy tylko jeden aspekt, często podkreślony właśnie swoistego rodzaju symboliką, który wpływa na wynik rozmów? A może negocjator widzi i słyszy to, co chce, aby jego partner zobaczył w negocjowaniu? Oczywiście, że tak. Warto zatem przywołać w pamięci obrazy Malczewskiego, aby przypomnieć sobie, że nie zawsze to, co widoczne na pierwszy rzut oka, jest prawdziwe i najważniejsze. Bez wypracowania takiej właśnie postawy negocjacyjnej, opartej na właściwym widzeniu wszystkich elementów, nie osiągniemy założonych celów.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

"Sprzedażowe nawyki. Mikroróżnice, które generują makroefekty", Paweł Muzyczyszyn

"Sprzedażowe nawyki. Mikroróżnice, które generują makroefekty", Paweł Muzyczyszyn

Czy zgodzisz się ze stwierdzeniem, że praca handlowca jest powtarzalna? Oczywiście, produkty i usługi różnią się od siebie. Jasne, że klienci bywają rozmaici. Temperamenty sprzedawców – twój, mój, jego i jej – także nie są identyczne. Jednak każdy proces sprzedaży zawiera mniej więcej te same składowe: do sprzedawania trzeba się przygotować, nawiązać kontakt z klientem, następnie spotkać się z nim, zrozumieć jego oczekiwania i potrzeby, wreszcie właściwie na nie odpowiedzieć.

Czytaj więcej

"Techniki sprzedaży zdalnej. Jak działając "na odległość", osiągać sukcesy sprzedażowe", Roman Kawszyn, Adam Szaran

"Techniki sprzedaży zdalnej. Jak działając "na odległość", osiągać sukcesy sprzedażowe", Roman Kawszyn, Adam Szaran

„Nie da się sprzedawać zdalnie” – tak mówiło wielu handlowców na początku pandemii. Lecz to zdanie na pewno nie padnie już z ust handlowca, który przeczyta książkę Romana Kawszyna i Adama Szarana. Gotowe schematy i metody, fragmenty skryptów, różne warianty reakcji, przykłady pytań i wypowiedzi pokazują, jak skutecznie sprzedawać lub obsługiwać klienta „na odległość", czyli przez telefon, Internet, spotkania na Skypie lub Zoomie, lub dzięki innym dostępnym na rynku narzędziom.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.