• Których pięć kluczowych elementów, według badań Instytutu Gallupa, decyduje o zadowoleniu z życia i pracy?
  • Kiedy stres w pracy staje się groźny?
  • Czy i w jaki sposób szef powinien reagować, gdy pracownicy skarżą się na wysoki poziom stresu w pracy?
"Szefie, stresuje mnie moja praca..."

Dzisiejsze środowisko biznesowe to ciągły rozwój technologiczny, globalizacja, a także idące za nią cyfryzacja i automatyzacja. Zarówno klient, jak i handlowiec, mają nieograniczony dostęp do informacji, poszerzania swojej wiedzy i zasobu posiadanych wiadomości, co powoduje nie tylko przyśpieszenie relacji, lecz także pogłębienie chaosu informacyjnego. Wiąże się z tym podwyższony poziom stresu, ławiejsze pojawianie się konfliktów, a niekiedy nawet zachowania agresywne czy stany depresyjne.

Takie są realia, w których sprawny lider powinien się odnaleźć. Musi się on wyróżniać nie tylko umiejętnościami analitycznymi, które pozwolą realizować plany sprzedażowe, ale również, a nawet przede wszystkim, powinien zza tych planów widzieć człowieka – swojego podwładnego. To właśnie członka zespołu powinien stawiać na pierwszym miejscu. Dzięki temu dana osoba jest postrzegana jako składająca się z emocji, a nie tylko kompetencji sprzedażowych.

Wszechobecny stres

Rozpatrując temat stresu w miejscu pracy, należy pamiętać, że pojawia się on po obu stronach. U szefa mnogość zadań do zrealizowania, presja czasu i duża dynamika działania również powodują dyskomfort. Lista stresorów jest zresztą dłuższa: realizacja planów i budżetów, problemy z klientami i dostawami, cele sprzedażowe do osiągnięcia przy zachowaniu satysfakcji klienta, zadbanie o zespół i jego potrzeby, prace projektowe i ograniczony czas na działanie. Do tego dochodzą relacje międzyludzkie i nierozerwalnie łączące się z nimi konflikty.

Istnieje nawet definicja stresu odczuwanego przez osobę wykonującą obowiązki służbowe w miejscu pracy. Jest to odczuwanie dyskomfortu psychicznego dotyczącego warunków i/lub wymagań pracy w sytuacji, w której w danym momencie warunki i wymagania przekraczają możliwości danej osoby1. Definicja ta, stworzona przez Państwową Inspekcję Pracy, wskazuje, że zjawisko stresu w miejscu pracy jest powszechne i zaburza bezpieczeństwo i higienę pracy.

Reakcja stresowa jest normalnym zjawiskiem, schematem zaprojektowanym na ewentualne czynniki, które mogą zagrozić funkcjonowaniu człowieka. W jej wyniku aktywowany zostaje każdy z wewnętrznych układów, m.in. krwionośny czy nerwowy, zwiększając wydzielanie adrenaliny oraz kortyzolu. Serce wówczas przyśpiesza, oddech się spłyca i również przyspiesza, a mięśnie się napinają. Podnosi się ciśnienie, a co za tym idzie zmniejsza się wrażliwość na ból, natomiast przemiana materii przyspiesza. To tylko niektóre fizyczne reakcji stresowe organizmu. Psychiczne to m.in. skoncentrowanie uwagi jedynie na zadaniu i pomijanie innych kwestii oraz niepokój, lęk, niejednokrotnie złość lub gniew. Takie reakcje nie sprzyjają efektywnemu działaniu, a nawet je utrudniają.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 65/2022

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Team lider a eliminacja stresu w pracy

Team lider a eliminacja stresu w pracy

Nieustanny stres nie sprzyja skutecznej pracy zespołowej. Spięty pracownik częściej korzysta bowiem ze zwolnień lekarskich, gdyż stres osłabia system odpornościowy. Wpływa także na koncentrację, co przekłada się na mniejszą efektywność osobistą. Dlatego – będąc team liderem – warto zadbać o redukcję stresu w miejscu pracy. Jakie możliwości warto wziąć pod uwagę i o czym należy pamiętać?

Czytaj więcej

Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!

Czy to koniec sprzedaży bezpośredniej? Przedstawiciele handlowi powinni się zmienić!

Jesteś przedstawicielem handlowym? Zadbaj o nowe kompetencje. Raport firmy Showpad mówi jasno – detaliści powoli, acz skutecznie, zmieniają swoje preferencje. Coraz częściej od tradycyjnych spotkań z przedstawicielem handlowym, wolą kupować towary online. Zdecydowana większość, bo aż 86 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w dużych firmach, od spotkań twarzą w twarz woli transakcje zawierane w sposób wirtualny. Im młodszy pytany, tym chętniej wybiera Internet. Tylko 8 proc. milenialsów oraz osób z pokolenia Z preferuje spotkanie z handlowcem.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.