- Których pięć kluczowych elementów, według badań Instytutu Gallupa, decyduje o zadowoleniu z życia i pracy?
- Kiedy stres w pracy staje się groźny?
- Czy i w jaki sposób szef powinien reagować, gdy pracownicy skarżą się na wysoki poziom stresu w pracy?

Dzisiejsze środowisko biznesowe to ciągły rozwój technologiczny, globalizacja, a także idące za nią cyfryzacja i automatyzacja. Zarówno klient, jak i handlowiec, mają nieograniczony dostęp do informacji, poszerzania swojej wiedzy i zasobu posiadanych wiadomości, co powoduje nie tylko przyśpieszenie relacji, lecz także pogłębienie chaosu informacyjnego. Wiąże się z tym podwyższony poziom stresu, ławiejsze pojawianie się konfliktów, a niekiedy nawet zachowania agresywne czy stany depresyjne.
Takie są realia, w których sprawny lider powinien się odnaleźć. Musi się on wyróżniać nie tylko umiejętnościami analitycznymi, które pozwolą realizować plany sprzedażowe, ale również, a nawet przede wszystkim, powinien zza tych planów widzieć człowieka – swojego podwładnego. To właśnie członka zespołu powinien stawiać na pierwszym miejscu. Dzięki temu dana osoba jest postrzegana jako składająca się z emocji, a nie tylko kompetencji sprzedażowych.
Wszechobecny stres
Rozpatrując temat stresu w miejscu pracy, należy pamiętać, że pojawia się on po obu stronach. U szefa mnogość zadań do zrealizowania, presja czasu i duża dynamika działania również powodują dyskomfort. Lista stresorów jest zresztą dłuższa: realizacja planów i budżetów, problemy z klientami i dostawami, cele sprzedażowe do osiągnięcia przy zachowaniu satysfakcji klienta, zadbanie o zespół i jego potrzeby, prace projektowe i ograniczony czas na działanie. Do tego dochodzą relacje międzyludzkie i nierozerwalnie łączące się z nimi konflikty.
Istnieje nawet definicja stresu odczuwanego przez osobę wykonującą obowiązki służbowe w miejscu pracy. Jest to odczuwanie dyskomfortu psychicznego dotyczącego warunków i/lub wymagań pracy w sytuacji, w której w danym momencie warunki i wymagania przekraczają możliwości danej osoby1. Definicja ta, stworzona przez Państwową Inspekcję Pracy, wskazuje, że zjawisko stresu w miejscu pracy jest powszechne i zaburza bezpieczeństwo i higienę pracy.
Reakcja stresowa jest normalnym zjawiskiem, schematem zaprojektowanym na ewentualne czynniki, które mogą zagrozić funkcjonowaniu człowieka. W jej wyniku aktywowany zostaje każdy z wewnętrznych układów, m.in. krwionośny czy nerwowy, zwiększając wydzielanie adrenaliny oraz kortyzolu. Serce wówczas przyśpiesza, oddech się spłyca i również przyspiesza, a mięśnie się napinają. Podnosi się ciśnienie, a co za tym idzie zmniejsza się wrażliwość na ból, natomiast przemiana materii przyspiesza. To tylko niektóre fizyczne reakcji stresowe organizmu. Psychiczne to m.in. skoncentrowanie uwagi jedynie na zadaniu i pomijanie innych kwestii oraz niepokój, lęk, niejednokrotnie złość lub gniew. Takie reakcje nie sprzyjają efektywnemu działaniu, a nawet je utrudniają.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Szef Sprzedaży nr 65/2022