Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim to trudne wyzwanie, które metaforycznie można porównać do przesiadki z pędzącego rollercoastera (w domu z maluchem nigdy nie wiadomo jak będzie wyglądał kolejny dzień) do pędzącego pociągu (albo uda ci się wskoczyć do pędzącego składu, który co miesiąc przyśpiesza w kierunku nowego targetu, albo boleśnie poobijasz się, próbując dogonić uciekające wagony). Dlatego warto dobrze przygotować się do powrotu, aby etap wdrożenia przebiegł sprawnie.

 

Przed powrotem upewnij się, że posiadasz pełne informacje na temat przysługujących ci praw i obowiązków pracodawcy, które będą różniły się w zależności od rodzaju umowy, jaka wiąże cię z miejscem pracy. W ten sposób unikniesz stresu, jeżeli okaże się, że pracodawca ma wobec ciebie inne plany niż założyłaś. Mimo, iż jego bezwzględnym obowiązkiem jest dopuszczenie do pracy mamy wracającej po urlopie macierzyńskim i zatrudnienie jej na tym samym (lub równorzędnym) stanowisku, to w określonych przypadkach możliwe jest również wypowiedzenie umowy. Na taką ewentualność warto zabezpieczyć się jeszcze przed powrotem, przygotowując alternatywny plan zawodowy. Zakładamy jednak pozytywny scenariusz, w którym wracasz na zajmowane przed urlopem stanowisko handlowca.

Od czego zacząć?

Po pierwsze, zaktualizuj swoją bazę klientów, żeby mieć jasność, w jakim jest stanie. Jeżeli przed urlopem poinformowałaś klientów o czasowej nieobecności, będzie ci łatwiej wrócić do nich z informacją o powrocie i chęci nawiązania ponownej współpracy. Jeżeli klienci pozostali bez opieki, to najprawdopodobniej twój portfel klientów uległ znacznemu odchudzeniu i będziesz musiała zbudować go od podstaw. Niemniej, w drugim przypadku również warto przypomnieć się klientom (zwłaszcza tym z kategorii premium), bo być może pamiętają cię jako wiarygodnego handlowca i mimo, że korzystają z usług innych sprzedawców, będą chcieli do ciebie wrócić.

Ścieżka wdrożenia będzie różniła się w zależności od liczebności bazy klientów. Jeżeli po powrocie z urlopu macierzyńskiego musisz zbudować ją od nowa, na etapie wdrożenia tworzysz również od podstaw swój lejek sprzedażowy. Jeżeli natomiast twoja baza aktywnych klientów jest nadal w niezłym stanie, możesz od razu przejść do kolejnych etapów sprzedaży z poleceń czy cross-sellingu. Największym błędem, jaki możesz popełnić, to pominięcie analizy bazy. Jeżeli powrót do pracy rozpoczniesz od szkoleń produktowych, z technik sprzedaży, zadań administracyjnych itp. to po czasie może się okazać, że jesteś gotowa ponownie sprzedawać tylko… nie masz komu.

Planowanie zadań z Macierzą Eisenhowera

Wdrożenie do obowiązków zawodowych będzie przebiegało szybciej i efektywniej, jeżeli wcześniej zaplanujesz, co i kiedy chcesz zrobić. Planowanie konkretyzuje zadania, wzmacnia poczucie kontroli i na etapie przemyśleń pozwala wychwycić ewentualne zagrożenia. To z kolei uspokaja i motywuje do dalszej pracy. Mamie, która po powrocie z pracy musi zająć się domem i dzieckiem nie trzeba raczej o tym przypominać, niemniej ważne jest, aby nadając priorytety uwzględniać na jednej liście zarówno sprawy zawodowe, jak i osobiste. Przydatnym narzędziem, które można wykorzystać do tego celu jest Macierz Eisenhowera. Amerykański prezydent i generał Dwight David Eisenhower korzystał z niego w celu efektywnego zarządzania olbrzymią ilością spraw i zwiększenia produktywności. Swoje zadania dzielił na pilne i mniej pilne oraz ważne i mniej ważne, co pozwalało mu właściwie ustalić priorytety.

Rysunek 1. Macierz Eisenhowera

Źródło: Opracowanie własne autorki.

 

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Team leader w zespole zróżnicowanym wiekowo – jak ułożyć współpracę, by była efektywna?

Czytaj więcej

Team lider jako kolega podwładnych: gdzie leży granica?

AS_25_8.jpg

Budowanie relacji uwzględniających aspekty osobiste i wzajemną sympatię służy współpracy i efektywności. Część szefów nie chce jednak skracać dystansu w obawie przed nadużyciami ze strony pracowników. Nie chcą ryzykować utraty autorytetu i trudności w egzekwowaniu obowiązków. Uważają, że bezpieczniej jest myśleć o współpracownikach w kategorii pełnionych przez nich funkcji czy roli. To jednak droga donikąd, ponieważ duch zespołu nigdy nie narodzi się tam, gdzie brakuje poczucia więzi pomiędzy członkami zespołu. Jak więc rozwijać swój styl przywódczy na podstawie relacji i utrzymania wysokich standardów pracy?

Czytaj więcej

7 postaci ze świata biznesu, od których handlowiec może czerpać inspirację

AS_25_5.jpg

Czerpanie inspiracji od innych ludzi – szczególnie jeśli są autorytetami w naszej branży – potrafi bardzo poszerzyć nasze horyzonty i dać pożywkę dla wielu nowych pomysłów sprzedażowych i marketingowych. Oto subiektywna lista siedmiu osób ze świata biznesu, które mogą być inspiracją dla handlowca.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama