Pieniądze leżą w portfelu klienta, co zatem robisz w biurze, a nie u niego? Takie pytanie zadaje jeden ze znanych mi szefów sprzedaży, kiedy widzi swojego pracownika przy biurku. Jeśli takie pytanie dotyczy również ciebie, a część twoich aktualnych lub potencjalnych kontrahentów jest poza Polską, to warto wiedzieć, jakie masz prawa i obowiązki podczas zagranicznej podróży służbowej.

Według badań przeprowadzonych na zlecenie Diners Club Polska w 2018 r., co piąte przedsiębiorstwo handlowe z sektora MŚP wysyła swoich pracowników w podróże służbowe. 40% z nich wyjeżdża raz w tygodniu lub częściej. Handlowcy, w porównaniu z pracownikami innych analizowanych sektorów, odbywają najdłuższe podróże służbowe. Ponad 80% ich wyjazdów trwa minimum dwa dni.

Jak stwierdzić, czy jesteś na wyjeździe służbowym

Nie każdy wyjazd może być traktowany jako podróż służbowa. Jeśli pracownik zawrze z pracodawcą porozumienie, w którym zgodzi się na świadczenie przez pewien okres pracy w innym miejscu niż stałe biuro, to pozbawi się prawa do świadczeń z tytułu podróży służbowej. Może mu za to wówczas przysługiwać dodatek miesięczny. W takim przypadku powinno zostać podpisane porozumienie lub wypowiedzenie zmieniające.

Kodeks pracy nie podaje konkretnego terminu, jednak analizując art. 42 par. 4 KP, można wywnioskować, że delegacja może trwać maksymalnie 3 miesiące, a po upływie tego czasu mówimy o oddelegowaniu pracownika.

Jednak ze względu na to, że wyżej wskazany art. 42 nie odnosi się bezpośrednio do podróży służbowej, rozróżnienie podróży służbowej od oddelegowania, jedynie na podstawie czasu ich trwania, nie jest jednoznaczne.

Polecenie wyjazdu służbowego

Podstawę podróży służbowej (również zagranicznej) stanowi polecenie wyjazdu – przepisy nie precyzują jego formy, a zatem nie ma obowiązku sporządzania go w wersji pisemnej. Jednak warto, aby właśnie taką formę przybrało, ponieważ stanowi podstawę do rozliczenia kosztów wyjazdu. Jeśli zatem twój pracodawca nie ma gotowego pliku określonego w przepisach wewnątrzzakładowych (a żadne regulacje go do tego nie zobowiązują), możesz o niego dopytać, aby doprecyzować wszelkie ustalenia. Znam przypadki pozwów sądowych, w których polecenia wyjazdów, a raczej ich precyzyjność, były ważnymi dowodami w sprawie.

Przykład:

Planując wizytę u swojego kluczowego klienta w Paryżu zdecydowałeś, że połączysz ją ze spotkaniem u kontrahenta w Berlinie. Pracodawca wyraził na to zgodę. Czy można w jednym poleceniu służbowym uwzględnić dwa kraje docelowe? Jak rozliczyć oba etapy podróży?

Tak, za zgodą pracodawcy można w jednym poleceniu podróży służbowej uwzględnić dwa kraje docelowe i kontynuować podróż, nie wracając w tym czasie do kraju stałego pobytu. W takim wypadku delegację zagraniczną należy podzielić na dwa odrębne etapy – francuski i niemiecki, przede wszystkim po to, aby prawidłowo naliczyć diety obowiązujące w danym kraju.

Możesz także połączyć podróż służbową z pobytem prywatnym. Nie ma przepisów zakazujących takiego postępowania. Należy jednak uzyskać zgodę pracodawcy na przedłużenie wyjazdu. W takiej sytuacji firma nadal zobowiązana jest do pokrycia kosztów twojego powrotu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 27/2020

Sprzedaz‑24.pl 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

Jest takie miejsce w Internecie, które warto zarekomendować wszystkim dyrektorom handlowym, menedżerom sprzedaży, handlowcom i pracownikom działów obsługi klienta. Portal, który zbiera w jednym miejscu i udostępnia całą merytoryczną wiedzę, jakiej mogą potrzebować w swojej pracy. Wystarczy jedno kliknięcie!

Czytaj więcej

Team leader w zespole zróżnicowanym wiekowo ‑ jak ułożyć współpracę, by była efektywna?

AS_27_09_e.jpg

Obecny rynek pracy nazwać można pokoleniową mozaiką. Funkcjonują na nim cztery pokolenia, różniące się w obszarach umiejętności, doświadczeń, otwartości na zmiany i nabywania nowych kompetencji, ale również oczekiwań i nastawienia do pracy. Zróżnicowanie to sprawia, że osoby zarządzające zespołami stają przed wieloma wyzwaniami, wymuszającymi na nich podejmowanie działań, które pozwolą na zbudowanie płaszczyzny współpracy dla wszystkich podwładnych, wzajemną wymianę wiedzy i doświadczeń, ale przede wszystkim efektywne współdziałanie mające na celu osiąganie określonych efektów. Jak zatem wypracować odpowiednią pozycję, nastawienie i wsłuchać się w język różnych pokoleń pracowników?

Czytaj więcej

Sztuka i sprzedaż, czyli 5 artystów, którzy mogą być inspiracją dla handlowców

AS_27_06_e.jpg

Sztuka i sprzedaż to dziedziny, które mają ze sobą wiele wspólnego. W obu można być artystą albo tylko rzemieślnikiem. W obu sukces daje ogromną satysfakcję, a żeby go osiągnąć, trzeba swoistego poczucia misji, pasji i celu. Będąc sprzedawcą, warto przyjrzeć się kilku postaciom ze świata sztuki, by przekonać się, jaka była ich (często niełatwa) droga do sukcesu i co można przenieść również do swojej pracy.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama