Dlaczego dokonywanie właściwych wyborów jest dla nas tak trudne? Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, bracia Heath proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów, wolnych od nieuświadomionych przekonań, emocji i uprzedzeń. A właściwa decyzja, podjęta w odpowiedniej chwili, naprawdę może zmienić wszystko.

"Decyduj! Jak podejmować lepsze decyzje w życiu i pracy" Chip Heath, Dan Heath

Lubimy sądzić, że podejmujemy decyzje w sposób racjonalny i logiczny. Nic bardziej błędnego! Badania naukowe z zakresu psychologii z ostatnich 40 lat dowodzą, że proces podejmowania decyzji jest ofiarą naszych emocji, nieuświadomionych przekonań i uprzedzeń. Dotyczy to zarówno decyzji podejmowanych w życiu codziennym, jak i decyzji podejmowanych w pracy. Z analizy fuzji i przejęć wynika, że aż 83 procent z nich nie przyniosło żadnych korzyści dla udziałowców. Inny zespół badawczy poprosił 2207 pracowników szczebla kierowniczego o dokonanie oceny decyzji podejmowanych w ich organizacjach. Sześćdziesiąt procent respondentów stwierdziło, że złe decyzje są co najmniej równie częste, co dobre. Pytanie brzmi: jak to usprawnić?

W swojej książce „Decyduj!” bracia Heath nie tylko wskazują najbardziej zgubnych wrogów procesu podejmowania decyzji (m.in. zbyt duża pewność siebie, szukanie informacji, które potwierdzają nasze z góry przyjęte założenia, i lekceważenie faktów, które im przeczą, uleganie chwilowym emocjom), ale przede wszystkim pokazują, jak zapobiec ich szkodliwemu wpływowi. Opierając się na badaniach psychologicznych, a także analizując liczne case studies podejmowania decyzji przez sławnych liderów biznesu, proponują czteroetapowy proces WRAP, który pomoże nam dokonywać lepszych wyborów i pokonać czterech głównych wrogów właściwych decyzji. Ten model stosowany przez dobrych decydentów w firmach – obejmujący m.in. badanie alternatywnych punktów widzenia, dostrzeganie niepewności, poszukiwanie dowodów stojących w sprzeczności z naszymi poglądami czy dawanie sobie prawa do błędu – może pomóc nam także w życiu osobistym: w rodzinie i wśród przyjaciół. Bo właściwy proces decyzyjny sprawdza się nie tylko w firmie.

Jak na mistrzów storytellingu przystało, bracia Heath nie tylko oferują nam konkretne narzędzia i nieschematyczne strategie usprawniające proces decyzyjny, ale również zabierają nas w podróż przez inspirujące sytuacje – od przykładów katastrofalnych w skutkach decyzji menedżerskich podejmowanych „intuicyjnie i szybko”, aż po rozwiązania trudnych problemów, jakim musimy stawić czoła w życiu rodzinnym. I choć nasze decyzje nigdy nie będą idealne, to mogą być lepsze. Odważniejsze. Mądrzejsze.

Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Jak być handlowcem, którego żaden menedżer nie będzie chciał wypuścić z rąk

Jak być handlowcem, którego żaden menedżer nie będzie chciał wypuścić z rąk

W ostatnich latach dość często mówiło się o „rynku pracownika”. W ofertach pracy można było przebierać – jeśli praca nam się nie podobała to nie było problemu, by ją zmienić w zasadzie z tygodnia na tydzień. W związku z tym pracodawcy zaczęli mierzyć się z brakiem lojalności niektórych podopiecznych. Potem przyszedł marzec 2020 i nieco wywrócił te zasady do góry nogami. Dzisiaj, zwłaszcza w niektórych branżach, trzeba się naprawdę wykazać, aby utrzymać nie tylko siebie, ale i całą firmę na powierzchni. Co cechuje handlowców, którzy nie tylko utrzymują posady, ale są tak cenieni, że przełożeni zrobią wszystko, aby ich zatrzymać przy sobie?

Czytaj więcej

"Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi" Safi Bahcall

"Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi" Safi Bahcall

Bahcall wywraca do góry nogami utarte schematy i udowadnia, że innowacje pojawiają się wtedy, kiedy ludzie stawiają na odlotowe pomysły (loonshots), czyli powszechnie lekceważone koncepcje, których autorzy są traktowani jak dziwacy, choć w rezultacie to one prowadzą do wybitnych osiągnięć na polu nauki i biznesu, tzw. moonshots. To najczęściej polecana książka roku 2019 wśród dyrektorów generalnych i przedsiębiorców (według Agencji Bloomberga).

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama