Każdy z nas spotkał się w swoim zawodowym życiu zarówno z dobrym, jak i złym przywództwem. Niestety, często zdarza się, że dominuje ten drugi, co ma swoje konsekwencje nie tylko dla atmosfery panującej w pracy, ale przede wszystkim dla nastawienia pracowników do wykonywanych zadań, ich produktywności i zaangażowania. To przekłada się na zwiększone koszty, jakie musi ponieść organizacja. Mogą one być związane zarówno z samymi efektami pracy zatrudnionych, jak i ze wzmożoną rotacją kadry. Pracownicy w większości nie odchodzą bowiem od organizacji, ale od złych przełożonych. Jak zatem stwierdzić, czy ktoś ma dobre czy złe umiejętności przywódcze? Jakie cechy znajdują się na szczycie listy najmniej pożądanych u team lidera?

Szef zespołu zawsze jest jego kluczowym elementem. Od jego umiejętności, doświadczenia oraz codziennych zachowań zależy to, czy team będzie efektywny, zgrany i skłonny do prawdziwie twórczych działań. Warto zatem spojrzeć na najgorsze cechy lidera przez pryzmat budowania efektywnych zespołów i umieć je rozpoznać. Pomocna może być w tym koncepcja Patricka Lencioniego, dotycząca pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. Zdaniem autora praca zespołowa pozostaje w dzisiejszych czasach jedynym źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej i tylko firma, w której funkcjonuje ona naprawdę dobrze, może liczyć na sukces. Aby jednak mogło się tak stać, to liderzy muszą umieć odpowiednio modelować zachowania podwładnych, tak żeby potrafili z ich pomocą stworzyć efektywny zespół. Nie jest to jednak możliwe, jeśli sami nie mają odpowiednich cech charakteru lub nie potrafią wyzbyć się tych złych, które będą destrukcyjnie wpływać nie tylko na ich codzienną pracę, ale również na pracę wszystkich podległych im osób. Najłatwiej rozpoznać te deficyty, obserwując właśnie zespół i jego zachowania, nie zaś samego przywódcę.

Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym cechom, by wyjaśnić ich znaczenie dla danej osoby, ale także, a raczej przede wszystkim, dla jej podwładnych.

1. Brak umiejętności budowania zaufania

Zaufanie – zarówno umiejętność budowania go wobec siebie, jak i obdarzania nim innych – jest jedną z najistotniejszych cech życia w społeczeństwie. Niezwykle trudno jest funkcjonować w środowisku zawodowym bez tej umiejętności. Brak umiejętności wzbudzania zaufania należy również do cech, które wręcz uniemożliwiają skuteczne funkcjonowanie przywódcy. Jeżeli bowiem trudno jest zaufać szefowi, przez większość zespołu jest on odbierany jako osoba niewiarygodna. Oczywiście ze względu na zajmowaną pozycję zawsze może się on odwoływać do władzy formalnej, jednak po obraniu takiej drogi trudno jest mówić o budowaniu relacji z pracownikami oraz rzeczywistego zaufania w całym zespole. Rolą team leadera jest zatem nie tylko obdarzanie zaufaniem podwładnych i umiejętne jego wzbudzanie względem własnej osoby, ale przede wszystkim budowanie go pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. Czy jest to możliwe, gdy nie ufamy innym i nie potrafimy sprawić, że inni czują się bezpiecznie i spokojnie w relacjach z nami? Niestety nie.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

6 zwierząt, które z powodzeniem realizowałyby targety sprzedażowe

AS_28_6.jpg

Chyba każdy choć raz w życiu usłyszał sformułowanie: „takie jest prawo dżungli – wygrywa najsilniejszy”. Niemal każdy z nas miał też wątpliwą przyjemność doświadczyć sytuacji, jaką jest przegranie walki o klienta z silniejszym od siebie zawodnikiem. Proces sprzedaży i środowisko handlowców można porównać do świata dzikich zwierząt, w którym wygrywa osobnik wykazujący się siłą, sprytem, zwinnością, czujnością czy odwagą. Obserwacja których gatunków może się okazać szczególnie przydatna dla sprzedawców?

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 28/2020

„Kreatywne rytuały przydatne w pracy” ‑ Kursat Ozenc, Margaret Hagan

AS_28_5.2.jpg

Rytuały to niezwykle skuteczne narzędzia. To niestandardowe praktyki, które mogą zmienić kulturę organizacyjną. W przeciwieństwie do sformalizowanych, odgórnych wytycznych mających poprawić jakość pracy, zmieniają i udoskonalają sposób pracy poprzez inicjatywy oddolne.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 28/2020

„Właściwe słowa. Co, jak i kiedy powiedzieć, czyli siła komunikacji w biznesie” ‑ Phil M. Jones

AS_28_5.1.jpg

Powiedz TO! Poznaj kluczowe zwroty, które pomogą ci w uzyskaniu rezultatów, jakich potrzebujesz od rozmów, w których uczestniczysz. Dowiedz się, jak przekonująco formułować zdania, naucz się zadawać właściwe pytania we właściwym momencie i odkryj, jakie słowa należy wyeliminować ze swojego prywatnego i zawodowego słownika.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama