Jest potrzeba - jest produkt

Tylko on-line nr 32/2021
  • W jaki sposób potrzeby rynku oraz zmiany społeczne kształtują potrzeby konsumentów?
  • Jakie trendy są najbardziej zauważalne w obecnej sytuacji rynkowej?
  • Czym w praktyce różni się model przeniesiony od innowacyjnego modelu e-commerce?
Jest potrzeba - jest produkt

Człowiek i jego potrzeby od wieków dyktowały kierunek, w którym zmierzał świat i rozwijał się biznes. Zmiany od wieków były związane z innowacją oraz produktami, które sprawiają, że nasze życie staje się prostsze – ułatwiają pracę, komunikację oraz inne codzienne czynności. Czas przyjrzeć się nietypowym produktom, które pojawiły się za sprawą rewolucji cyfrowej i powstania biznesu elektronicznego.

Definiujemy e-biznes i rozwój potrzeb konsumenckich

Jednak zanim przyjrzymy się bliżej poszczególnym rozwiązaniom, postarajmy się zrozumieć czym charakteryzuje się biznes elektroniczny oraz jakie są jego zasadnicze różnice. Pierwsza koncepcja prowadzenia e-biznesu została przedstawiona przez IBM na łamach Wall Street Journal. Motywacją do wydania tego dokumentu były wyniki badań rynkowych, które zostały opublikowane w 1997 roku i dotyczyły ewolucji prowadzenia biznesu z wykorzystaniem internetu. Należy pamiętać, że zamiennie termin e-biznes jest używany z pojęciem e-commerce, który bardziej określa handel elektroniczny i zdecydowanie zawęża znaczenie biznesu elektronicznego. Natomiast, według M.Norris oraz S.West1 o biznesie elektronicznym możemy mówić już wtedy, kiedy dana firma realizuje wszystkie transakcje w sposób online, a przedmiotem transakcji pomiędzy producentem czy dystrybutorem i klientem jest informacja o sprzedaży produktu lub usługi. Jednak, czy gdy myślimy o e-biznesie, mamy na uwadze jedynie przekaz informacji transakcyjnej? Z upływem czasu hasło uległo transformacji. Zdecydowanie za tym pojęciem kryje się znacznie więcej. E-biznes to także prowadzenie innych procesów biznesowych (logistyka, produkcja, marketing, sprzedaż oraz obsługa klienta), w spójnym łańcuchu relacyjnym z klientem, który odbywa się za pośrednictwem sieci. Obecnie wyróżniamy 2 podstawowe rodzaje relacji między podmiotami: B2B oraz B2C. Jednak warto wiedzieć, że wyróżniamy także takie układy komunikacyjne, jak:

  • C2C (consumer-to-consumer) – relacja sprzedażowa i komunikacyjna pomiędzy konsumentami, określa typ zależności biznesowych, który zachodzi pomiędzy ostatecznym klientem danego produktu lub usługi.
  • B2P (business-to-public) – jest to sytuacja, kiedy dany biznes współtworzy relację ze społeczeństwem. Myślimy tutaj i bierzemy pod uwagę wszystkie działania CSR, które zdecydowanie są skierowane ku dobru społeczeństwa.
  • G2C (government-to-citizen) – czyli komunikacja budowana pomiędzy instytucjami państwowymi oraz obywatelami. Jej celem jest głównie przekazanie informacji, jednak często odnosi się do zakupu konkretnych usług.
  • G2B (government-to-business) – bardzo specyficzna relacja, która jest tworzona pomiędzy instytucjami publicznymi a biznesem (gospodarką). W dużej mierze odbywa się ona za pomocą elektronicznych platform przetargowych.
  • F2B (finance-to-business) – forma budowania współpracy, która polega na pełnej obsłudze przez fintech wszystkich operacji finansowych swojego klienta oraz innych usług, które są z nimi związane (usługi bankowe, brokerskie, ubezpieczeniowe, doradztwo inwestycyjne i pokrewne).
  • F2C (finance-to-consumer) – podobna forma współpracy jak w przypadku F2B, jednak jest ona skierowana do innego segmentu klienta – do klientów indywidualnych.
  • B2E (business-to-employee) – model, w którym przedsiębiorstwo korzysta z elektronicznych środków komunikacji w celu budowania relacji oraz zarządzania pracownikami w trybie remote.
  • NGO2C (organization-to-citizen) – model prowadzenia relacji przez organizacje pozarządowe ze społeczeństwem, które wykorzystują internet w celu informacyjnym lub sprzedażowym. Głównie stosowany przez NGO, które prowadzą działalność gospodarczą lub chcą pozyskać środki na cele charytatywne w sieci.
  • NGO2B (organization-to-business) – zbliżony model współpracy, jak w przypadku NGO2C, jednak jest oparty na budowaniu komunikacji do szeroko pojętego biznesu.

Potrzeby rynku oraz zmiany społeczne zdecydowanie przyniosą nam kolejne formy relacyjne, które zdefiniujemy w odniesieniu do nowych podmiotów czy kanałów komunikacji.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: E-commerce & Digital Marketing nr 17/2020

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.