Dawno, dawno temu... Tak zaczynały się historie, które lata temu zwiastowały podróż w niezwykły świat wyobraźni. Jako dzieci uwielbialiśmy słuchać opowieści o niezwykłych krainach, w których dobro zwycięża zło, a bohater jest nagradzany za swoje wysiłki. Choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, nadal je lubimy, tyle że nie w formie bajek, a w postaci historii, które przekazywane są nam przez ludzi, filmy, reklamy czy gazety. Możemy słuchać ich w nieskończoność aż do momentu, gdy staną się... źle opowiedzianą historią.

Jak nie opowiadać historii

Źle opowiedzianą, czyli taką, która jest, na przykład, przeraźliwie przewidywalna. Wyobraźmy sobie powieść, w której główny bohater od samego początku wszystko w życiu ma: zawodowo jest najlepszy w tym, co robi, prywatnie ma wspaniałą żonę, a na koncie sumy, które pozwalają na beztroskie życie. Słowem, nie ma dla niego przeszkód, których nie byłby w stanie pokonać. Czy jesteśmy gotowi czytać dalej? Może tak, może nie, rodzi się jednak pytanie: po co, skoro wszystko jest w tej powieści tak przewidywalne, że nie musimy się zastanawiać, jak się zakończy. Na pewno skończy się dobrze.

Nie ma dobrej historii bez komplikacji

Dobra historia to taka, w której pojawia się komplikacja, czyli przeszkoda, która wywołuje zmianę. Wiedzą o tym twórcy reklam, którzy, chcąc wzbudzić w odbiorcach pragnienia, wyolbrzymiają przeszkody lub niebezpieczeństwa. Bakterie wywołujące przeziębienie stają się diabełkami tańczącymi w gardle, a głód przybiera postać małego, złośliwego stworka, który pojawia się wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy coś zrobić, ale nagle odczuwamy głód. Wszystko po to, by udaremnić cel, jaki bohater reklamy usiłuje osiągnąć i by w głowie widza zrodziło się pytanie: uda mu się czy nie?

A gdy bohater jest już doprowadzony do ostateczności, następuje zmiana, która prowadzi do pozytywnego zakończenia: niedoświadczona pani domu usunie uporczywe plamy z ubrań dzieci, podupadający biznes zdobędzie klientów, a starsze małżeństwo pozbędzie się bólu w stawach i będzie mogło w pełni korzystać z życia. Emocje wywołane perspektywą zmiany są ekscytujące, dlatego każda opowieść, która ma zainteresować, na tym właśnie powinna się opierać. Co sprawia, że niektóre historie przestają nas interesować już po kilku zdaniach?

The remaining 78% of the article is available for logged-in service users.

If you have an active subscription, go to login. If you are not yet our Reader, please choose the best SUBSCRIPTION VALUE..

Log in Order a subscription Buy this article

Also check

Wspomnienia sprzedawcy: W jaki sposób radzić sobie z obiekcjami?

Wspomnienia sprzedawcy: W jaki sposób radzić sobie z obiekcjami?

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 13: Jak poradzić sobie z obiekcjami klienta?

Read more

Jak z konfiguratora produktu uczynić oręż sprzedawcy?

Jak z konfiguratora produktu uczynić oręż sprzedawcy?

Automatyzacja weszła z impetem nie tylko do procesów produkcyjnych, ale także i do sprzedażowych. Przykładem są coraz powszechniejsze konfiguratory produktu. Część sprzedawców upatruje w nich zagrożenia dla swojej pozycji. Jednak dla innych stanowi on narzędzie do poprawy sytuacji konkurencyjnej i do większych wpływów.

Read more

Go to

Partners

Advertisement