Analiza strategiczna jest najważniejszym elementem potrzebnym do stworzenia biznesplanu, a jej celem jest wybór oraz prezentacja konkretnej strategii, jaka zostanie przyjęta przez przedsiębiorstwo w celu zrealizowania wytyczonych celów. Prawidłowo przeprowadzona jest nie tylko drogowskazem do realizacji strategii firmy, ale także ogranicza ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia biznesowego.
Od analizy do biznesplanu
Żadna firma nie działa w próżni. Dlatego zarządzając przedsiębiorstwem lub planując nowe przedsięwzięcie biznesowe (np. rozpoczęcie własnej działalności czy też wprowadzenie nowego produktu lub usługi na rynek w ramach aktualnie prowadzonego biznesu), warto zastanowić się, w jakim otoczeniu rynkowym działamy oraz podsumować, jakie są silne i słabe strony naszego projektu, a także szanse i zagrożenia, które mogą przesądzić o jego powodzeniu. To podstawowy element analizy strategicznej. Opierając się na tych danych – które powinny zostać podsumowane na piśmie, aby móc do nich w każdej chwili wrócić – możemy określić nasz cel i zacząć przygotowywać konkretną strategię działania. Jej rezultatem będzie biznesplan zawierający ocenę opłacalności danego przedsięwzięcia biznesowego.
Dlaczego warto mieć biznesplan?
Biznesplan to mapa przedsięwzięcia, narzędzie podsumowujące czy jest ono opłacalne lub – jeśli wymaga większych inwestycji na początku – kiedy zacznie się zwracać. Obejmuje spis celów i zadań, jakie stawia się przed firmą lub danym projektem. Jest to także dokument zawierający podsumowanie konkretnych liczb (m.in. przychodów i kosztów), które założyliśmy opierając się na wnioskach z analizy strategicznej. W dużym skrócie – biznesplan powinien dowodzić, że zakładana działalność docelowo zapewni płynność finansową oraz przyniesie zysk wystarczający na pokrycie wszelkich wydatków z nią związanych.
Postępowanie krok po kroku zgodnie z biznesplanem pomaga w lepszej organizacji pracy i zwiększa szansę na sukces biznesowy. Ponadto, odnosząc się do niego, możemy w uporządkowany sposób informować na bieżąco swoich przełożonych lub partnerów biznesowych o rozwoju przedsięwzięcia. Jeśli natomiast do realizacji biznesu potrzebujemy finansowania zewnętrznego, dobry biznesplan będzie niezbędnym załącznikiem do wniosku o kredyt lub dotację.
Analizę strategiczną warto przygotować, jeśli:
- planujesz uruchomienie nowej firmy lub własnego biznesu;
- planujesz realizację nowego, dużego projektu w ramach obecnej organizacji (np. wprowadzenie nowej oferty na rynek lub pozyskanie nowej, strategicznej grupy klientów);
- prowadzisz już firmę, ale nigdy nie przygotowywałeś analizy strategicznej dla swojego biznesu – w tej sytuacji pomoże ci ona zdefiniować cele i obrać właściwą strategię działania na najbliższą przyszłość, mając na uwadze zachodzące w otoczeniu rynkowym zmiany.
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.