Są handlowcy, którzy od razu przypadają nam do gustu i natychmiast łapiemy z nimi nić porozumienia, ale są też tacy, którzy irytują nas od pierwszego wypowiedzianego słowa. Doprowadzenie klienta do irytacji może w prosty sposób przekreślić szanse na sprzedaż nawet wtedy, kiedy rozwiązania proponowane przez sprzedawcę spełniają potrzeby klienta. Oto 12 najczęściej popełnianych przez handlowców błędów, które denerwują klientów i powodują ich utratę. Sprawdź, czy któryś z nich dotyczy również ciebie!

1. Ton naciągacza

Na pewno miałeś do czynienia z handlowcami, którzy rozpoczynając rozmowę z tobą przesadnie się ekscytowali. Brzmi to tak, jakby ta ekscytacja za chwilę miała się z nich wylać wprost na klienta. A może sam właśnie tak rozmawiasz z potencjalnymi kontrahentami? Niestety taki ton zazwyczaj nie działa. Co więcej, powoduje wręcz odwrotne efekty. Wielu klientów, słysząc taką egzaltację handlowca, szybko wyrabia sobie o nim negatywne zdanie i wkłada do szufladki z napisem „naciągacz”.

Dobra rada

Rozmawiaj ze swoimi klientami normalnym tonem. Mów tak, jak zazwyczaj rozmawiasz z przyjaciółmi, rodziną i współpracownikami. Jeśli czymś się rzeczywiście ekscytujesz – podkreśl to, ale nie wyolbrzymiaj swoich emocji. Przerysowany ton głosu może doprowadzić do tego, że będziesz niewiarygodny.

2. Wywieranie nacisku

Z obawy przed utratą sprzedaży naciskasz na szybkie zamknięcie transakcji? Oferujesz klientowi swoje rozwiązanie, pomimo tego, że wiesz, że nie jest ono dla niego idealne? To efekt podejścia do sprzedaży, w którym skupiasz się na tym, jak wcisnąć produkt klientowi, a nie jak sprawić, by ten faktycznie chciał go kupić. Naciskanie na klienta nie spowoduje, że poczuje on nagły przypływ potrzeby, przez którą zdecyduje się na zakup twojego rozwiązania. Przypomnij sobie, jak się zachowujesz, kiedy ktoś na siłę chce cię do czegoś przekonać. Ulegasz, czy raczej do końca bronisz swojego stanowiska? Klient, na którym wywierasz presję poczuje się atakowany i w odpowiedzi najprawdopodobniej albo przyjmie postawę obronną (odmówi i będzie tłumaczył, dlaczego nie potrzebuje twojego rozwiązania), albo będzie kontratakował (spróbuje cię zawstydzić, pokazać kto ma racje, pokonać cię argumentami).

Dobra rada

Zamiast „wciskać” klientowi na siłę swoje produkty czy usługi, zacznij zadawać mu pytania. Spraw, by odkrył przed tobą swoje potrzeby i wtedy dopasuj do nich najlepsze rozwiązanie. Jeśli sprzedaż będzie odpowiedzią na twoją rozmowę z klientem, a nie wcześniej zaplanowanym „wciśnięciem” produktu lub usługi, to szanse na zamknięcie takiej transakcji będą dużo wyższe.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zaufanie ‑ jedna z najważniejszych walut w sprzedaży

Zaufanie - jedna z najważniejszych walut w sprzedaży
  • Jak budować zaufanie klienta w sprzedaży detalicznej?
  • Jakie 4 elementy wpływają na zaufanie klienta w handlu?
  • W jaki sposób zazwyczaj tracimy zaufanie klienta?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Portugalia

Klienci z różnych stron świata: Portugalia
  • Jaka jest kultura biznesowa Portugalii?
  • Jakie są główne podobieństwa i różnice pomiędzy Polakami i Portugalczykami?
  • Dlaczego cierpliwość przyda się w kontaktach z Portugalczykami?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.