Konsument hybrydowy, czyli osoba, która kupuje produkty z różnych półek cenowych w zależności od potrzeb i priorytetów i bez względu na posiadane środki, to stosunkowo nowe pojęcie. W jaki sposób jego potrzeby i oczekiwania przekładają się na proces zakupowy i co to oznacza dla handlowców?

Coraz trudniej jest segmentować klientów i przewidywać ich zachowania. Klient hybrydowy wyposażony w wiedzę z internetu jest coraz bardziej świadomy swoich decyzji zakupowych. W zależności od sytuacji i potrzeb, może zachowywać się w sposób nieprzewidywalny: raz kupować produkty premium, innym razem tańsze zamienniki. Dyskonty, oferty last minute (a nawet last second), outlety to formaty rozwijające się z dużą dynamiką.

Dostęp do informacji jedną z przyczyn zjawiska hybrydyzacji

Jedną z przyczyn narastania zjawiska hybrydyzacji jest dostęp do informacji, a przez to wzrost świadomości klientów tak pod kątem wyboru optymalnych kanałów zakupu, jak i produktów dopasowanych do aktualnych potrzeb. Bardziej cierpliwi i sprytni klienci potrafią długo wyczekiwać na okazję, ustawiać powiadomienia w dostępnych aplikacjach, jeśli pojawi się oczekiwana przez nich rzecz. Mają świetne rozeznanie rynku i wiedzą, kiedy warto wstrzymać się z zakupem i poczekać na lepszą okazję. Pomagają im w tym portale takie jak Allegro czy OLX.

Skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?

Wielu klientów potrafi szukać okazji nawet w dyskontach. Porównują składy oferowanych produktów i kiedy dochodzą do wniosku, że nie ma różnicy, wybierają tańszy. Dzieje się tak np. w przypadku marketowych marek własnych, które w niższej cenie oferują tę samą jakość, co marki premium. Podobnie dzieje się za sprawą portali typu Groupon, które oferują w przystępnej cenie produkty naprawdę wysokiej jakości, szczególnie w kontekście usług hotelowych czy restauracyjnych, dzięki czemu mogą sobie na nie pozwolić także studenci.

Potrzeba kolekcjonowania doświadczeń

Za hybrydyzacją działań konsumenckich stoją także współczesne wzorce kulturowe. Można je odnaleźć w hasłach, które głoszą niemalże epikurejskie nastawienie do życia, nakłaniające do celebracji chwil i doświadczania niemal bez ograniczeń. Prześledźmy tę logikę: mogę żyć cały rok skromnie, ale na wakacje pojadę w takie miejsce, które będę wspominał całe życie. Albo jeszcze inaczej: odwiedzę Paryż, Rzym i Amsterdam, ale na miejsce dotrę autostopem, tanim lotem lub Bla Bla Carem, a nocleg znajdę korzystając z portalu oferującego coachsurfing. Kiedy już będę w Paryżu, wydam zaoszczędzone pieniądze na bilet do Moulin Rouge czy posiłek w restauracji z gwiazdkami Michelin. Taka logika, dość pokrętna, jest naturalna dla współczesnych poszukiwaczy doświadczeń i przeżyć.

Produkt o unikalnych cechach

Wiele osób o nienajwyższym statusie materialnym dąży do posiadania sprzętu marki Apple, nie tylko dlatego że jest premium, ale dlatego, że posiada unikalne cechy, takie jak wyjątkowa prostota obsługi, jakość wykonania, czy komfort użytkowania. Podobnie konsument hybrydowy podchodzi do zakupu perfum w cenie 1000 zł za flakonik, odzieży z logo Gucci albo Prady, czy dodatków modowych. Kupuje trzy plasterki wędliny w cenie 100 zł za kilogram, aby poczuć wyjątkowe doznania. Zamawia skok ze spadochronem, lot w tunelu aerodynamicznym czy przejażdżkę Porsche po torze wyścigowym, kosztującą 300 zł za 5 minut. Unikalne user experience powoduje, że klienci oszczędzają na innych kategoriach produktów, aby wejść w posiadanie obiektu pożądania lub przeżyć wymarzone doświadczenie. Do tego trzeba dodać jeszcze jedną obserwację: młodsze pokolenia są mniej podatne na reklamę, a jednocześnie cenią prawdziwą jakość, naturalność i unikatowość produktów, za co są gotowe zapłacić więcej i mówić o tym głośno w mediach społecznościowych.

Pozostałe 44% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tak, ale...

Tak, ale...
  • Jak komunikować klientowi, że nie ma racji, a jednocześnie zatrzymać go przy sobie?
  • Dlaczego klienci nie ufają podpowiedziom sprzedawcy?
  • Jak nie urazić klienta używaną argumentacją?
Czytaj więcej

Klienci z różnych stron świata: Słowenia

Klienci z różnych stron świata: Słowenia
  • Czym charakteryzują się Słoweńcy jako partnerzy biznesowi?
  • W jakich obszarach są podobni, a w jakich odmienni?
  • Jakie zachowania ułatwią nam negocjacje ze Słoweńcami, a jakie utrudnią?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.