Właściwy dobór słów podczas rozmowy sprzedażowej to element, na który wielu handlowców nie zwraca uwagi. Tymczasem rozmowa z klientem to nie wymiana opinii z sąsiadem na klatce schodowej. Jeśli to, co mówisz ma wywrzeć odpowiednio perswazyjny wpływ na klienta, musisz trzymać się kilku zasad.

Język perswazji w praktyce

Zasada 1: Ostrożnie ze słowem „NIE”

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych w rozmowach sprzedażowych jest niewłaściwe używanie słowa „Nie”. Zasada jest prosta: ludzki umysł pomija słowo „Nie” w niektórych wypowiadanych zdaniach. Najbardziej klasycznym przykładem jest polecenie: „Nie myśl o wielkim różowym słoniu”. Co pokazało się w twojej głowie po jego przeczytaniu? Jeśli powiesz klientowi, aby nie myślał, że w twojej ofercie kryją się jakieś haczyki – bo przecież twoja firma to nie firma krzak, ten natychmiast staje się podejrzliwy i szanse na zamówienie spadną.

Oczywiście nie należy popadać w skrajność i całkowicie wykreślać słowa „Nie” ze sprzedażowego słownika. Wyraz ten, odpowiednio użyty, zrobi dla nas dobrą robotę, np. w stwierdzeniu: „Produkty naszej konkurencji nie są takie złe”. Uważaj zatem, gdzie umieszczasz słowo „Nie” w rozmowach z klientami.

Zasada 2: Słowo „ALE” kasuje to, co zostało wypowiedziane przed nim

Setki razy słyszałem, jak handlowiec mówił do klienta: „Tak, ma Pan rację, ale proszę zwrócić uwagę, na to, że...”. Cechą „Ale” jest, że kasuje to, co zostało wypowiedziane przed nim. Powiedzenie „Ma Pan rację, ale...” oznacza tak naprawdę „Nie ma Pan racji”. Który klient chciałby usłyszeć coś takiego? Dobrym przykładem jest zdanie: „Jest Pan naszym najlepszym klientem, ale musimy podnieść ceny naszych produktów”. Po czymś takim klient zostanie z wrażeniem, że wcale nam na nim nie zależy – liczy się tylko podniesienie cen. Dobry początek do szukania nowego dostawcy.

Jeśli słowo „Ale” zastąpisz zwrotem „I jednocześnie”, wówczas możesz powiedzieć to, co chcesz i unikniesz negatywnego skasowania wcześniejszego sensu twoich słów. Stwierdzenie: „Tak, ma Pan rację i jednocześnie proszę zwrócić uwagę na to, że...” zostawia klienta z poczuciem, że faktycznie ma rację, a ty jedynie dodajesz coś od siebie, co może pomóc mu zrozumieć sytuację.

Zasada 3: Wyrażenia „TAK JAKBY”, „NAJPRAWDOPODOBNIEJ”, „CHYBA” rozwadniają wypowiedź

Jeśli to, co mówisz ma mieć efekt perswazyjny, musisz unikać wszelkich słów, które sprawiają, że nie jesteś pewny tego, co pada z twoich ust. Do takich wyrażeń należą: „tak jakby”, „jakby”, najprawdopodobniej”, „chyba”, „praktycznie tak”. Jeśli sam nie jesteś pewny tego, co mówisz, to jak klient ma uwierzyć, że wydaje swoje pieniądze w najwłaściwszy sposób?

Zasada 4: Odpowiednie powitanie

Klienta można powitać na trzy różne sposoby:

  • „Czym mogę służyć?”,
  • „W czym mogę pomóc?”,
  • „Co mogę dla Pana zrobić?”.

W pierwszym powitaniu obniżamy własną samoocenę, stawiając się w roli służącego. Handlowiec nie jest niczyim służącym, więc dla własnego zdrowia psychicznego nie powinien tak witać klienta. Drugie powitanie stawia klienta w położeniu osoby potrzebującej pomocy, a nie każdy klient lubi być postrzegany jako osoba pomocy potrzebująca. Wręcz przeciwnie, wielu klientów lubi sobie porządzić, więc takie powitanie wpływa negatywnie na tzw. pierwsze wrażenie. Ostatnie powitanie jest tym, które warto stosować. Z jednej strony nie umniejszamy ani klientowi, ani sobie i jednocześnie klient zyskuje poczucie, że ktoś chce coś dla niego zrobić. Każdy lubi być w takiej sytuacji.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprzedaż bez szewskiej pasji

Sprzedaż bez szewskiej pasji

W każdym zawodzie nerwy i agresja są rzeczą niepożądaną, ale w sprzedaży mogą one zepsuć szczególnie wiele. Jednocześnie to właśnie tu okazji do utarczek jest wyjątkowo dużo.

Czytaj więcej

Pewności siebie można się nauczyć!

Pewności siebie można się nauczyć!

Niektóre cechy charakteru i umiejętności są uniwersalne dla każdego biznesu i każdej branży. Jedną z nich jest pewność siebie, bo chyba nie ma nikogo, kto by zaprzeczył, że efektywny lider, sprzedawca czy trener powinien być pewny siebie. Nikt z nas jednak z pewnością siebie się nie rodzi, a dopiero ją wykształca. Jak to zrobić?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.