W sprzedaży cały czas poszukujemy Świętego Graala. Próbujemy dociec, jakie postawy i kompetencje wpływają na zwiększenie skuteczności handlowca. Jednym z takich pytań jest odwieczny dylemat: introwertyk czy ekstrawertyk? Czy któraś z tych cech osobowości predysponuje do bycia lepszym sprzedawcą? Wiele osób zapomina, że pomiędzy tymi skrajnościami kryje się postawa najbardziej umiarkowana, ambiwertyzm. Czy to odpowiedź, której tak długo poszukiwaliśmy?

Ambiwertyzm - recepta na sprzedażowy sukces?

Na początku zaznaczę, że sam jestem osobą, której wynik podczas wszelkich testów na ekstrawersję i introwersję zawsze plasował się gdzieś pośrodku skali. Odkąd pamiętam, miałem trudności z określeniem się jako introwertyk albo ekstrawertyk. Wydawało mi się, że jestem introwertykiem, ale wiele osób postrzega mnie jako ekstrawertyka. Dopiero kiedy usłyszałem o ambiwertyzmie zrozumiałem, że może być coś pomiędzy.

Obiegowa opinia jest taka, że ekstrawertycy lepiej sprawdzają się w sprzedaży. Badania do których dotarłem1, ale też moje osobiste doświadczenia z obserwacji najlepszych handlowców w zespołach, potwierdzają tezę, że ekstrawersja, zwłaszcza w połączeniu z umiejętnością wywierania wpływu na klienta, pomaga budować skuteczność w sprzedaży.

Pamiętajmy jednak, że sprzedaż niejedno ma imię. Przypomnijmy choćby podział na farming i hunting. W każdej z tych ról potrzebne jest inne nastawienie do sprzedaży. W farmingu liczą się przede wszystkim takie kompetencje, jak nastawienie na porozumienie, koncentracja na potrzebach klienta i budowanie długofalowych relacji. W huntingu ważniejsze jest nastawienie na perswazję, szybką finalizację i odniesienie do konkurencji.

Introwertyzm, ekstrawertyzm i ambiwertyzm – czym się różnią?

Introwertyzm to cecha osobowości, która wskazuje na to, że jako osoby jesteśmy bardziej zamknięci w sobie. To oznacza, że unikamy relacji z innymi ludźmi, ponieważ zabierają nam one energię. Introwertycy lepiej pracują indywidualnie, w wydzielonym pomieszczeniu, w którym mogą się skoncentrować, mniej chętnie przebywają z innymi ludźmi. Wolą pracę, w której realizują zadania samodzielnie. Introwertycy są mało rozmowni, często zabierają głos tylko wtedy, kiedy sami mają taką potrzebę lub kiedy ktoś ich o coś konkretnie zapyta.

Ekstrawertycy natomiast lubią pracę w grupie i dyskusje. Trudno im skoncentrować się dłużej na swojej pracy, cały czas potrzebują wokół siebie innych ludzi, bo to właśnie od nich czerpią energię. Ekstrawertycy zazwyczaj wolą działać w zespole niż indywidualnie. Często jednak nie mają dobrze rozwiniętej kompetencji aktywnego słuchania, która charakteryzuje właśnie introwertyków.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprzedaż bez szewskiej pasji

Sprzedaż bez szewskiej pasji

W każdym zawodzie nerwy i agresja są rzeczą niepożądaną, ale w sprzedaży mogą one zepsuć szczególnie wiele. Jednocześnie to właśnie tu okazji do utarczek jest wyjątkowo dużo.

Czytaj więcej

Pewności siebie można się nauczyć!

Pewności siebie można się nauczyć!

Niektóre cechy charakteru i umiejętności są uniwersalne dla każdego biznesu i każdej branży. Jedną z nich jest pewność siebie, bo chyba nie ma nikogo, kto by zaprzeczył, że efektywny lider, sprzedawca czy trener powinien być pewny siebie. Nikt z nas jednak z pewnością siebie się nie rodzi, a dopiero ją wykształca. Jak to zrobić?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.