Każdy z nas doświadczył kiedyś efektów faworyzowania. Niesprawiedliwy nauczyciel w szkole, wychowawca na obozie – większość z nas taką osobę spotkała w życiu przynajmniej raz. Pół biedy, jeżeli udało się wkraść w łaski takich osób. Wiązało się to z wieloma udogodnieniami: wiedziało się o wszystkim w pierwszej kolejności, przysługiwały różne przywileje. Ale jakby to było znaleźć się po tej drugiej stronie? Co mogła czuć osoba, którą te przywileje konsekwentnie omijały?

Team lider: Jak sprawiedliwie traktować współpracowników?

Prawdopodobnie nic pozytywnego. Zwłaszcza w stosunku do siebie, a jeszcze mniej w stosunku do osoby, która nie traktowała wszystkich równo. Faworyzowanie w miejscu pracy ma jeszcze gorsze skutki – obniża morale i produktywność pracowników, negatywnie wpływając na ich poczucie własnej wartości, a w konsekwencji także na sukces firmy.

Sprawiedliwie czy po równo?

Warto rozgraniczyć te dwa pojęcia, ponieważ, paradoksalnie, nie zawsze znaczą one to samo. Wyjaśnijmy to na przykładzie:

Sylwia i Marlena zajmują w firmie takie same stanowiska. Swoje obowiązki jednak wykonują w całkowicie odmienny sposób. Sylwia dużo pracuje, zależy jej na tym, żeby na czas skończyć wszystkie swoje zadania i jeszcze zrobić coś ponad normę. Marlena z kolei wypełnia tylko swoje podstawowe obowiązki. Czy w tej sytuacji powinny być traktowane równo? Jeżeli przyjmiemy, że tak powinno być, to nie powinno nas dziwić, że w krótkim czasie w Sylwii obudzi się niechęć, a z czasem i złość na to, że jej praca jest niedoceniana. Być może przestanie się też starać, bo i po co, skoro otrzymuje tyle samo uznania i takie samo wynagrodzenie co Marlena, która robi o połowę mniej niż ona. Pojawi się w niej poczucie, że firma nie szanuje jej tak, jak na to zasługuje. W tym oto momencie zaczynamy tracić Sylwię jako zmotywowanego i zaangażowanego pracownika. W miejsce jej zaangażowania wkrada się brak satysfakcji z pracy i demotywacja.

Tak właśnie może się stać, gdy nie zdefiniujemy różnicy między sprawiedliwym a jednakowym traktowaniem członków zespołu. Równość polega na tym, że traktujemy po równo osoby, które jednakowo się starają. Sprawiedliwość jest wtedy, gdy traktujemy każdego na podstawie wkładu, jaki wnosi do firmy.

Jak zadbać o sprawiedliwość w zespole?

Jeśli jesteś team liderem od niedawna, dobrze byłoby, gdybyś na początku wspólnie z zespołem ustalił zasady, jakie mają obowiązywać wszystkich. Podobnie jak w sytuacji, gdy do zespołu dołącza nowa osoba. Dla każdej nowej osoby stosowanie zasad, które zna i respektuje każdy oprócz niej może być trudne, dlatego przydałoby się je odświeżyć, aby każdy zaczynał od nowa w tym samym miejscu. Ustalmy wspólnie, jakie zachowanie lub osiągnięcia zasługują na wyróżnienie. Co będzie nagrodą? Jakie będą konsekwencje za niewypełnianie swoich obowiązków? Wszystko to powinno być dla zespołu jasne, zanim dokonamy jakichkolwiek ocen. Druga ważna rzecz – możliwości i kompetencje każdego z pracowników powinny być rozpatrywane indywidualnie.

Żeby pracownicy mogli poczuć, że są sprawiedliwie traktowani, konieczne jest także uwzględnianie ich sytuacji osobistej. Jeżeli któryś z nich mierzy się w danym momencie z jakąś trudną pozazawodową sytuacją, praca może wychodzić mu gorzej. Przyda się zrozumienie i wsparcie, co może wyrażać się np. poprzez pozwolenie na większą elastyczność w terminach dostarczania wyników, wsparcie w wykonywaniu niektórych obowiązków czy czasowe obniżenie wymagań.

The remaining 60% of the article is available for logged-in service users.

If you have an active subscription, go to login. If you are not yet our Reader, please choose the best SUBSCRIPTION VALUE..

Log in Order a subscription Buy this article

Also check

Jak być handlowcem, którego żaden menedżer nie będzie chciał wypuścić z rąk

Jak być handlowcem, którego żaden menedżer nie będzie chciał wypuścić z rąk

W ostatnich latach dość często mówiło się o „rynku pracownika”. W ofertach pracy można było przebierać – jeśli praca nam się nie podobała to nie było problemu, by ją zmienić w zasadzie z tygodnia na tydzień. W związku z tym pracodawcy zaczęli mierzyć się z brakiem lojalności niektórych podopiecznych. Potem przyszedł marzec 2020 i nieco wywrócił te zasady do góry nogami. Dzisiaj, zwłaszcza w niektórych branżach, trzeba się naprawdę wykazać, aby utrzymać nie tylko siebie, ale i całą firmę na powierzchni. Co cechuje handlowców, którzy nie tylko utrzymują posady, ale są tak cenieni, że przełożeni zrobią wszystko, aby ich zatrzymać przy sobie?

Read more

"Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi" Safi Bahcall

"Odlotowe pomysły. Jak przekształcać pozornie szalone koncepcje w nowatorskie strategie, produkty czy usługi" Safi Bahcall

Bahcall wywraca do góry nogami utarte schematy i udowadnia, że innowacje pojawiają się wtedy, kiedy ludzie stawiają na odlotowe pomysły (loonshots), czyli powszechnie lekceważone koncepcje, których autorzy są traktowani jak dziwacy, choć w rezultacie to one prowadzą do wybitnych osiągnięć na polu nauki i biznesu, tzw. moonshots. To najczęściej polecana książka roku 2019 wśród dyrektorów generalnych i przedsiębiorców (według Agencji Bloomberga).

Read more

Go to

Partners

Advertisement