Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 6: Jak kontraktować klientów i zbierać zobowiązania?

Wspomnienia sprzedawcy: Jakie są cechy idealnego doradcy klienta?

OPIS SYTUACJI

Coraz więcej firm przynajmniej raz w roku organizuje konferencję, podczas której przedstawia swoje osiągnięcia, dokonuje podsumowań i wyróżnia najlepszych pracowników. Dawid już po raz drugi został zaproszony na taką galę przez dyrektora sprzedaży jako doradca, który osiągnął bardzo dobre wyniki w sprzedaży kredytów hipotecznych oraz ubezpieczeń na życie.

Wyróżnienia i nagrody są przyjemnym doświadczeniem oraz choćby chwilowo podnoszą motywację do dalszej pracy. Dawida tym razem zastanowiło coś innego. Zwrócił uwagę, że oprócz niego w tym roku tylko kilku kolegów zostało wyróżnionych ponownie. Jak to możliwe, że niektórzy doradcy potrafili w jednym roku zdobyć nagrodę, a w kolejnym nie być nawet w pierwszej dziesiątce?

PROBLEM

Jeżeli nagrody są przyznawane za wyniki osiągane przez cały rok sprzedażowy, to nie mógł to być przypadek. Przypadki zdarzają się w okresach miesięcznych, czasami może nawet kwartalnych, kiedy niektórym doradcom kumuluje się kilka, może kilkanaście podpisanych umów (nie ukrywajmy – są takie miesiące, kiedy klienci potrafią sami do nas wrócić i coś kupić, bez wysiłku z naszej strony). Jeśli jednak masz bardzo dobre wyniki przez kolejne dwanaście miesięcy to znaczy, że podejmujesz pewne działania, które sprawdzają się w dłuższej perspektywie. Z kolei spadek wyników po zdobyciu nagrody może wynikać z dwóch względów:

  • spadku motywacji i chęci do pracy,
  • osiągnięcia celów nieuczciwymi metodami.

Na słabszy rok sprzedażowy składa się masa zmiennych. Czasami to powody osobiste mogą zaważyć na tym, że nie możemy całkowicie oddać się pracy, innym razem czujemy się zmęczeni i wypaleni, co automatycznie przekłada się na obsługę klienta. Nierzadko na wyniki sprzedawcy wpływają też zmiany w firmie – personalne lub produktowe. Dawid wie z własnego doświadczenia, że zmiana przełożonego może zarówno mieć zbawienny wpływ na podejście do pracy, jak i... spowodować jej zmianę. Również wprowadzenie planów sprzedażowych na nowe produkty, w których nie do końca dobrze się czujemy jako handlowcy, a które są obowiązkowe, mogą powodować niechęć i brak osiągania dobrych wyników. Dojrzały doradca potrafi dojrzeć u siebie takie symptomy i w porę podjąć odpowiednie działania, albo zwrócić się do przełożonego, który powinien umieć mu w takich momentach pomóc. To samo dotyczy spadku motywacji spowodowanego wypaleniem zawodowym.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku tzw. jednorocznych gwiazd sprzedaży. Niestety, w branży finansowej można znaleźć osoby, które wszelkimi sposobami nie tyle sprzedają, co wręcz wciskają dany produkt (np. fundusze inwestycyjne), aby po roku sutych premii po prostu się zwolnić i nie brać odpowiedzialności za to, co się dalej dzieje z klientem. Jak krótkie nogi ma takie działanie, Dawid zauważył na przykładzie jednego ze swoich znajomych, który dwa razy zachował się tak w dwóch różnych firmach finansowych, a obecnie zaczyna od zera karierę handlowca w firmie FMCG i musi poświęcić kolejne lata na „odczarowanie” opinii o sobie. A nie jest to łatwe, kiedy ktoś nauczy się „sprzedawania” z wykorzystaniem kłamstwa czy oszustwa. Takie nawyki trzeba wyplenić i uczyć się od nowa rzetelnej obsługi klienta.

ROZWIĄZANIE

W trakcie ogłaszania wyników Dawid zwrócił uwagę, że wśród laureatów pojawiają się osoby, które zostały wyróżnione również rok temu, a nawet jeszcze w poprzednich latach. Patrząc zarówno na te osoby, jak i na siebie zauważył wspólne cechy, które pozwalają z roku na rok być coraz lepszym, mimo zmieniających się realiów rynkowych.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 pytań o sprzedaż: Piotr Tytoń

7 pytań o sprzedaż: Piotr Tytoń

Od 20 lat pracuje w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi na różnych stanowiskach kierowniczych w instytucjach publicznych oraz prywatnych. Od 2015 roku prowadzi własną firmę doradczo-szkoleniową. Trener, mentor, partner biznesowy w obszarze rozwoju zasobów ludzkich w firmach średniej i dużej wielkości.

Czytaj więcej

7 pytań o sprzedaż: Justyna Kosmalska

7 pytań o sprzedaż: Justyna Kosmalska

Trener biznesu, Project Manager, doradca, certyfikowany Scrum Master (PSM II). Mentor w zakresie Scrum, Agile i zarządzania projektami. Entuzjastka project i product management, zwinnego podejścia, Evidence Based Management i Agile Leadership. Ukierunkowana na optymalizację procesów, rozwój zespołów i organizacji. Członek zespołu Disciplined Agile w Polsce, społeczności Agile3M i PMI PC Gdańsk Branch. Pasjonatka rozwoju osobistego. Prywatnie pochłonięta pasją do tenisa ziemnego i zabawą w podcasting.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.