W życiu każdego sprzedażowego tygrysa może pojawić się okazja do zmiany pracodawcy, charakteru pracy czy wręcz awansu na stanowisko kierownicze. Sprzedażowe asy wyruszają wtedy na łowy. Pomyślałem, że wiosna, moment, gdy przyroda na Ziemi budzi się do życia, jest dobrą okazją, aby podzielić się moimi refleksjami na temat rekrutacji i pomóc potencjalnym kandydatom poruszać się w gąszczu procesów, narzędzi itp.

As szuka pracy
Sytuacja rekrutacji ma wiele wspólnego ze sprzedawaniem. As jest w znanej sobie roli sprzedawcy, a po drugiej stronie stołu są kupcy: agenci, headhunterzy, specjaliści HR lub menedżerowie sprzedaży. Choć mogą bardzo się różnić w sposobie prowadzenia działań rekrutacyjnych, mają często na podorędziu szereg technik lub narzędzi ułatwiających prześwietlenie kandydata. Co mniej świadomy lub bardziej lękliwy kandydat może się niepokoić tym, że poza psychologicznymi testami różnej maści firmy angażują do procesów rekrutacyjnych sztuczną inteligencję i skomplikowane algorytmy bazodanowe. Owszem, w dużych korporacjach od lat stosowane są metody automatyzacji, tzw. screeningu, jednak w rynkowej rzeczywistości sposoby prowadzenia rekrutacji są raczej zbyt intuicyjne lub mało efektywne.

Podejdź do rekrutacji jak do negocjacji handlowych

Rekrutujący i rekrutowani postrzegają ten sam proces zgoła inaczej: dla pierwszych duża liczba odrzuconych kandydatów to chleb powszedni, z kolei dla drugich niemal każde odrzucenie to stres i porażka. Jedni bywają w trakcie kontaktu znudzeni, podczas gdy drudzy są zwarci i przejęci. Z własnymi emocjami można sobie jednak poradzić – wystarczy zrozumieć reguły gry oraz trwać przy swoich wartościach, priorytetach, oczekiwaniach. Pomimo pozornej różnicy w interesach, zarówno jednej, jak i drugiej stronie powinno zależeć na dobrej decyzji, w praktyce – na uniknięciu pomyłki rekrutacyjnej. Co więcej, przebieg procesu rekrutacyjnego, postawa specjalistów HR, stosowane metody czy podejście do kandydatów stanowią dla potencjalnego pracownika źródło wskazówek na temat pracodawcy.

Świętym Graalem rekruterów jest idealny kandydat, a najlepiej – zazwyczaj – cała grupa klonów spełniających kilka uniwersalnych kryteriów, takich jak dowiedziona skuteczność, dopasowanie do stanowiska i odpowiadające możliwościom oczekiwania odnośnie do wynagrodzenia i kariery. O ile pewne cechy można wyłowić stosunkowo łatwo, to jest kilka ważnych, które nie poddają się łatwej ocenie. Rekruterzy mogą poszukiwać pracowników zaangażowanych, samosterownych, z inicjatywą lub odpowiedzialnych, jednak trudniej w wiarygodny sposób oceniać postawę niż widoczne zachowania i dane wynikające z dokumentów.

Podejście rekrutera prawdę ci powie o podejściu pracodawcy do pracownika

Ze specjalistami od zasobów ludzkich jest pewien problem – są ludźmi, czyli istotami omylnymi, bo podatnymi na działanie tzw. błędów poznawczych. My, ludzie, lubimy kierować się intuicją, skrótami, automatyzmami, mimo iż mogą one nas wieść na manowce. Uproszczenia lub przyzwyczajenia są atrakcyjne, bo ułatwiają pracę lub oszczędzają czas. Jednym z nich jest stereotyp, zgodnie z którym rekrutujący preferują osoby ekstrawertywne lub takie, które zdają się być lubiane. Innym jest przekonanie, że osoby często zmieniające pracę w przeszłości nie wytrwają na nowym stanowisku. W obu przypadkach istnieją dane świadczące o tym, że stereotyp nie musi być aktualny.

Pozostałe 49% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

7 pytań o sprzedaż: Piotr Tytoń

7 pytań o sprzedaż: Piotr Tytoń

Od 20 lat pracuje w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi na różnych stanowiskach kierowniczych w instytucjach publicznych oraz prywatnych. Od 2015 roku prowadzi własną firmę doradczo-szkoleniową. Trener, mentor, partner biznesowy w obszarze rozwoju zasobów ludzkich w firmach średniej i dużej wielkości.

Czytaj więcej

7 pytań o sprzedaż: Justyna Kosmalska

7 pytań o sprzedaż: Justyna Kosmalska

Trener biznesu, Project Manager, doradca, certyfikowany Scrum Master (PSM II). Mentor w zakresie Scrum, Agile i zarządzania projektami. Entuzjastka project i product management, zwinnego podejścia, Evidence Based Management i Agile Leadership. Ukierunkowana na optymalizację procesów, rozwój zespołów i organizacji. Członek zespołu Disciplined Agile w Polsce, społeczności Agile3M i PMI PC Gdańsk Branch. Pasjonatka rozwoju osobistego. Prywatnie pochłonięta pasją do tenisa ziemnego i zabawą w podcasting.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.