Coraz częściej słyszymy, że żyjemy w czasach kakofonii i szumu informacyjnego. Do naszych uszu dociera zbyt wiele słów, reklam i ofert handlowych. Nie jest to zjawisko neutralne, a co więcej, zmienia realia m.in. sprzedaży. Przyjrzyjmy się, które słowa i zwroty pomagają, a które mogą dosłownie zablokować naszego klienta.

Werbalne blokery sprzedaży, czyli czego nie mówić klientowi

Czym jest kakofonia? Jest to zespół niezestrojonych i nieharmonijnych dźwięków. Wchodząc do pierwszej lepszej galerii handlowej możemy bardzo szybko odczuć to zjawisko na własnej skórze. W każdym sklepie słychać inną muzykę, do tego dochodzą szmery rozmów, odgłosy pracujących ekspresów do kawy, mikserów, klimatyzacji, a dodatkowo co chwilę pojawia się wygłaszany przez mikrofon komunikat o źle zaparkowanych autach. To jeszcze nie koniec. Dźwięki dźwiękami, ale podobno to wzrok nawet w 80% odpowiada za nasze doznania1 (niestety nie udało mi się dotrzeć do badań, które by wyjaśniły, na jakiej podstawie zostało to ustalone). Nasze oczy skanują więc liczne neony, banery, ulotki, wyświetlane reklamy, informacje o przecenach, nazwy marek, plakaty i zdjęcia. Na dokładkę mamy jeszcze rozpylane wszędzie zapachy, potęgujące efekt całkowitego natarcia na nasze zmysły. Na czym się skupiamy w takich momentach? Otóż, jak pokazują badania, większość z tych „komunikatów” zostanie przez nasze umysły odrzucona i uznana za niepotrzebne.

Zwróćmy uwagę na kilka danych:

  • każdego dnia średnio atakuje nas od 3000 do 20 000 reklam (liczba różni się w zależności od źródła podawanej informacji);
  • do naszych uszu codziennie dociera ponad 100 500 słów (odpowiednik 34 GB informacji) 2;
  • tylko w 2010 roku napisano tyle treści, ile od początku dziejów do 2003 roku3.

Co to oznacza z perspektywy sprzedawcy? Nie tylko my, ale i nasi klienci są tym wszystkim bardzo zmęczeni. Owszem, nasz umysł broni nas przed większością komunikatów, które są dla nas bezwartościowe, ale nie oznacza to, że ich nie odczuwamy. Zużywamy przez to o wiele więcej energii, możemy być zmęczeni i poirytowani. Kiedyś telefon z nieznanego numeru odbieraliśmy z ciekawością. Dzisiaj wiemy, że najprawdopodobniej ktoś będzie od nas czegoś chciał (najczęściej coś nam sprzedać). Od razu uruchamia to nasze wewnętrzne systemy alarmowe, przez co możemy być o wiele bardziej hardzi w rozmowie niż zazwyczaj. Za chwilę zrobimy przegląd słów i zwrotów, które przez ostatnie lata były nadużywane i które od razu włączają alarm i stawiają mur pomiędzy nami a rozmówcą.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Jak wybierać talenty do zespołu sprzedażowego?

Jak wybierać talenty do zespołu sprzedażowego?
  • Jak znaleźć najlepszych handlowców do swojego zespołu?
  • Jak sprawić, żeby pozostali w firmie?
  • Jakich kompetencji potrzeba, aby zespół odniósł sukces?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.