Networking to pojęcie odmieniane w ostatnich latach przez wszystkie przypadki. Jednak wiele osób rozumie je błędnie, traktując jako sposób na zbieranie wizytówek, aby następnie wykorzystać je do kontaktu w celu przedstawienia oferty. Na czym więc polega prawdziwy networking? Zapytaliśmy o to Grzegorza Turniaka, jednego z najbardziej znanych networkerów w Polsce.

Networking: trudna sztuka budowania relacji

Wielu handlowców postrzega networking jako sposób na zebranie wizytówek traktowanych jako leady, do których można zadzwonić i przedstawić swoją ofertę. Czy rzeczywiście o to chodzi w networkingu?

Networking to skuteczne narzędzie budowania wizerunku i pozyskiwania klientów dla przedsiębiorców i profesjonalistów. Część osób nie rozumie jednak filozofii networkingu. Zamiast budować relacje, rwie się do sprzedaży. Tymczasem eventy służą podniesieniu rozpoznawalności i wiarygodności. Monetyzowanie powinno się odbywać podczas spotkań jeden na jeden. Jeśli rozumie się konwencję eventów i to, czemu powinny służyć, ułatwia to nawiązywanie relacji.

Jakie umiejętności są potrzebne, by być skutecznym networkerem?

Od umiejętności ważniejsza jest właściwa postawa. Zarówno mentalna, jak i fizyczna.

Zacznijmy od psychiki. Podczas wydarzeń warto być pozytywnie nastawionym, otwartym na ludzi i okazje. Troski zostawiamy w domu. Na twarzy życzliwy, naturalny uśmiech. Na czas wydarzenia włączamy tryb „ciekawość” – interesujemy się innymi. Nie próbujemy sprzedawać. Jeśli chodzi o mowę ciała to przede wszystkim warto stać, nie siedzieć. Jesteśmy wtedy bardziej dostępni. Nie trzymajmy też rąk skrzyżowanych na piersiach czy w kieszeniach.

W jaki sposób przygotować się do spotkania networkingowego?

Przygotowanie to pierwsze P z mojej metody 5P. Najczęściej udział w wydarzeniu ma jakiś powód: edukacyjny, wizerunkowy czy relacyjny. Warto postawić sobie konkretne cele, np. będę ćwiczyć small talk, poznam cztery nowe osoby, poproszę znajomych, aby mnie przedstawili. Trzeba ubrać się stosownie do wydarzenia i mieć ze sobą wizytówki. Istotne jest również bycie na bieżąco w tematach branżowych i ogólnych.

Jedną z barier przy nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych jest obawa przed rozmową z ludźmi, których nie znamy. Jak przełamać lody i rozpocząć konwersację?

Przełamanie lodów to drugie P. Sposobów na poznanie nowych osób na wydarzeniu jest kilka. Przede wszystkim trzeba być otwartym i – jak już wcześniej wspomniałem – mieć jasne cele na wydarzenie. Można skorzystać z pomocy znajomych czy organizatorów. Można też ćwiczyć na stoiskach sponsorów i przy kawie. Ważny jest uśmiech i kontakt wzrokowy. Od tego się zaczyna. Ludzie lgną do osób nastawionych pozytywnie i chętnych do rozmowy. Gdy się ma pozytywne nastawienie, przełamywanie lodów nie jest barierą w nawiązywaniu relacji.

Często na nawiązanie kontaktu biznesowego mamy bardzo niewiele czasu. Jak w takich warunkach zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Zastosować podejście 3U: ubiór, uśmiech, uważność. Gdy dobrze czujemy się we własnej skórze i ubraniu, mamy pozytywne nastawienie, to reszta dzieje się sama. Warto też przygotować i przećwiczyć swoją autoprezentację. Dzięki temu wzrasta nasza pewność siebie, co przekłada się na dobre pierwsze wrażenie.

Jak skutecznie utrzymać relację biznesową po nawiązaniu pierwszego kontaktu?

Przede wszystkim nie należy zostawiać sprawy przypadkowi, konieczna jest pewna sekwencja działań: wysyłamy mail z podziękowaniem za rozmowę, łączymy się na LinkedIn i ewentualnie dzwonimy. Jeśli nie wciskaliśmy niczego rozmówcy, a szczerze się nim zainteresowaliśmy to follow up jest formalnością. Wielu uczestników eventów zapomina o podtrzymywaniu relacji, przez co cały wysiłek włożony w udział w evencie idzie na marne. A szkoda.

Jak tworzyć sieć kontaktów, aby ilość nie wpłynęła na jakość?

Tworzenie sieci kontaktów to długotrwała i żmudna praca. Potrzebna jest dobra strategia i konsekwencja w działaniu. Zacznijmy od zastanowienia się nad tym, czemu długofalowo ma służyć nasza aktywność networkingowa – budowie profesjonalnego wizerunku, sprzedaży czy rozwijaniu ekosystemu, w którym funkcjonuje nasza firma?

Pozostałe 50% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.