Co do zasady traktujemy porażki w sposób bardzo negatywny. Wkładamy w coś wiele wysiłku, a efekt jest daleki od oczekiwań. Rozpamiętujemy niepowodzenia, denerwujemy się i bardzo często ukrywamy je przed wszystkimi. Po fakcie udajemy przed całym światem, że tak naprawdę wcale nam na tym nie zależało i dobrze się stało, że np. klient nie zdecydował się na naszą ofertę. Skąd o tym wiem? Przez lata reagowałem podobnie. Mam za sobą wiele złych decyzji, kiepskich negocjacji. Tyle się mówi o tym, że porażki są kolejnym krokiem do zwycięstwa, a na własnym przykładzie przekonałem się, że zaakceptowanie takiego stanu rzeczy nie jest łatwe.

Bądź jak Franek Dolas!

Na początek przytoczę klasyczną scenkę z rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem na handlowca:

Ja: Proszę wymienić swoją największą porażkę w pracy.

Kandydat: Czasami zdarza się gorszy dzień, ale nie nazwałbym tego porażką, bo zawsze daję z siebie wszystko.

Ja: Proszę o znalezienie chociaż jednego przykładu.

Kandydat: Nie przypominam sobie.

Takie dialogi nie są rzadkością w mojej pracy – podobnie zresztą, gdy pytam o wady, zwane fachowo obszarami do rozwoju. W jednym z przypadków przyjąłem za punkt honoru uzyskać odpowiedź na to pytanie i... poniosłem porażkę.

Seneka mawiał: „Cudze błędy mamy przed oczyma, własne za plecami”. Społeczeństwo też nam nie pomaga. Nie braknie tych, których nasza porażka ucieszy. Uruchamiamy więc naturalny mechanizm obronny. Przykładem jest powyższa rozmowa z kandydatem do pracy. Jeśli ktoś słyszy takie pytanie, jakie zadałem mojemu rozmówcy, może być pewny, że rekruter chce dowiedzieć się, czy taka osoba jest wystarczająco dojrzała, by zaakceptować porażkę, a także czy umie wyciągać z niej wnioski. Warto się przygotować na tego typu pytania, a przede wszystkim zmierzyć się z własnymi słabościami i sytuacjami, w których mogliśmy zachować się lepiej po to, by wyciągnąć wnioski na przyszłość. W popkulturze mamy całą masę przykładów, które mogą nam pomóc. Dają do myślenia i pozwalają odrobić tak ważną, zawodową, życiową lekcję.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.