Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 9: Jak skutecznie budować sieć klientów na początku swojej pracy?

Wspomnienia sprzedawcy: Jak skutecznie budować sieć klientów na początku swojej kariery zawodowej?

OPIS SYTUACJI

Dawid właśnie kończył spotkanie, na którym przyjął od klientów wniosek kredytowy oraz podpisał umowę na ubezpieczenie na życie. Spotkanie, choć trwało ponad godzinę, przebiegło sprawnie i obie strony były zadowolone z jego efektów. Po odprowadzeniu klientów do wyjścia, Dawid poszedł na chwilę przerwy do pomieszczenia socjalnego. Niedługo później pojawiła się tam Natalia, nowa koleżanka z zespołu, która zaczęła pracę kilka dni wcześniej.

– Zazdroszczę ci – rzuciła Natalia, zalewając sobie herbatę.

– Czego? – zdziwił się Dawid.

– Masz już wyrobioną sieć kontaktów, klienci walą do ciebie drzwiami i oknami, i jeszcze są z tego zadowoleni...

Dawid uśmiechnął się, bo mimo że teraz rzeczywiście można było odnieść takie wrażenie, to kiedyś był w podobnej sytuacji, co Natalia, która kontynuowała temat:

– Ja nie wiem, czy sobie poradzę. Dostałam jakieś bazy kontaktów, ale ciężko coś z tego wyrzeźbić.

– A twoje bazy kontaktów?

– Coś ty, nie mam żadnych. Bardziej miałam bazować na tym, co da mi firma...

PROBLEM

Podobno tylko 1% nowych kontaktów przychodzi na spotkania w branży finansowej, bo zainteresowała ich reklama albo inne źródło marketingowe. Do tego często spotkania umawia call center, dlatego niektórzy sprzedawcy jedynie wyczekują dostawy nowych leadów. Jest jednak pewien szkopuł w takim układzie. Otóż spotkania, których nie umówimy sami, są o wiele „zimniejszymi” kontaktami, a klienci, którzy na nie przychodzą mają większe poczucie nieufności niż ci, których umawia sam doradca.

– Ale skąd ja mam brać klientów? Ze znajomych? – zaśmiała się Natalia.

– Nie jest to złe rozwiązanie – podsunął Dawid.

– Tylko że moi znajomi nie biorą kredytów i mają już ubezpieczenia na życie. Zresztą nie chcę ich napastować...

– Doskonale to rozumiem, sam nie czułem się komfortowo, kiedy miałem ich przekonywać do czegoś. Pytanie, czy nasi znajomi muszą coś od nas kupować?

– No a po co się z nimi w takim razie spotykać?

Kiedy tylko Natalia wypowiedziała te słowa, zaczęła rozumieć, w czym Dawid za chwilę jej pomoże.

ROZWIĄZANIE

Każdy z nas kiedyś zaczynał przygodę ze sprzedażą, w tym wielu bez żadnego zaplecza „leadowego” na taką okoliczność. Firmy sprzedażowe jednak często wymagają, żebyśmy sami potrafili zbudować sieć kontaktów. Aby ułatwić sobie to zadanie, które na pierwszy rzut oka często wydaje się niemożliwe do zrealizowania, spójrzmy na potencjalne kręgi osób, które mogą z nami współpracować.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 pytań o sprzedaż: Piotr Tytoń

7 pytań o sprzedaż: Piotr Tytoń

Od 20 lat pracuje w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi na różnych stanowiskach kierowniczych w instytucjach publicznych oraz prywatnych. Od 2015 roku prowadzi własną firmę doradczo-szkoleniową. Trener, mentor, partner biznesowy w obszarze rozwoju zasobów ludzkich w firmach średniej i dużej wielkości.

Czytaj więcej

7 pytań o sprzedaż: Justyna Kosmalska

7 pytań o sprzedaż: Justyna Kosmalska

Trener biznesu, Project Manager, doradca, certyfikowany Scrum Master (PSM II). Mentor w zakresie Scrum, Agile i zarządzania projektami. Entuzjastka project i product management, zwinnego podejścia, Evidence Based Management i Agile Leadership. Ukierunkowana na optymalizację procesów, rozwój zespołów i organizacji. Członek zespołu Disciplined Agile w Polsce, społeczności Agile3M i PMI PC Gdańsk Branch. Pasjonatka rozwoju osobistego. Prywatnie pochłonięta pasją do tenisa ziemnego i zabawą w podcasting.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.