Jak mawiał Kot z Cheshire, Wszystko jest możliwe, trzeba tylko wiedzieć o sposobach. Sposoby warto dobierać do ludzi i środowiska, w którym funkcjonują. Inaczej sprzedaję projekty rozwojowe dla branży technicznej, którą szczególnie lubię, bo jestem inżynierem z wykształcenia, inaczej lekarzom medycyny estetycznej czy firmom aktywnie sprzedającym w modelu door to door.

Skuteczna sprzedaż polega na...

Finalizacji, czyli decyzji klienta o zakupie danego produktu czy usługi. Tylko tyle i aż tyle. Dla mnie to zawsze dreszczyk emocji, że dałam radę i jednocześnie świadomość, że kolejny nowy klient postanawia mi zaufać i współpracować z moim zespołem. Rozpoczynamy proces wzajemnego poznawania się, a ja mogę użyć całej swojej mocy, aby wraz z zespołem zrealizować jego oczekiwania i cele biznesowe.

Od zawsze dbałam o to, aby rozwijać swoją skuteczność, bez względu na to, czy pracowałam w korporacji, na czyjeś zlecenie czy na własny rachunek. Prowadząc firmę, w ramach której szkolimy kompetencje sprzedażowe, także cały czas aktywnie sprzedaję, aby być na bieżąco z tym, co słychać na rynku. Ja po prostu lubię to robić. A teraz, po tylu latach, wiem także, że finalizacja to dla mnie coś więcej niż pieniądze. One oczywiście są ważne, jednak chyba ważniejsza jest satysfakcja z tego, co robię i świadomość, jak zrealizowany projekt wpływa na rzeczywistość biznesową moich klientów.

Ostatnio zrealizowałam projekt monitoringowy bez wynagrodzenia, aby sprawdzić, na ile robię to dla pieniędzy. Po wspólnym przejściu z zespołem klienta przez kryzys i uspokojeniu nastrojów mogę śmiało powiedzieć, że skuteczna sprzedaż to jedno, ale poparta dużą dawką wartości dla klientów buduje dobre relacje na lata.

Na pewno uważam też, że po urodzeniu dziecka weszłam na inny poziom skuteczności. Myślę, że wcześniej zajmowałam się większą ilością rzeczy, starałam się robić wszystko idealnie. Teraz wiem, że czasami zrobienie czegoś po prostu poprawnie, bez fajerwerków w zupełności wystarczy. Bardzo ważne jest też, by zidentyfikować, które 20% aktywności daje mi 80% rezultatów.

Najtrudniejszy moment w dotychczasowej karierze...

Nie wiem czy był jeden najtrudniejszy, kilka momentów w moim zawodowym życiu mogę określić mianem trudnych.

Na pewno odważną decyzją był moment, w którym postanowiłam odejść z etatu. Było to przemyślane pod kątem tego, czego już nie chcę, ale byłam praktycznie nieprzygotowana do tego, co robić dalej i z czego żyć. Próbowałam wtedy kilku rzeczy, straciłam trochę pieniędzy, ale wróciłam do tego, co potrafię najlepiej, czyli uczenia innych. Myślę, że jest to także moje karmiczne zobowiązanie (uśmiech) . Uczyć zaczęłam już w 6. klasie podstawówki, udzielając korepetycji z matematyki, a po dwóch latach miałam więcej chętnych niż czasu, który mogłam na to przeznaczyć. Wtedy chyba jeszcze nie sprzedawałam, po prostu robiłam dobrze to, co do mnie należało, a efekty były szybko widoczne.

Trudne było także odrzucenie jednej z ofert powrotu na etat – to była wygodna propozycja, z bardzo dobrymi warunkami finansowymi, skrojona dokładnie pode mnie. Wtedy jednak pomyślałam, że lubię moją wolność, lubię, kiedy coś się dzieje, ten dreszczyk niepewności związanej z możliwościami oraz wyzwaniami. Rzadko wybieram najprostsze rozwiązania i pewnie dlatego zostałam przy swojej działalności.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę

Zobacz również

Uczyć się na błędach, czyli trudna sztuka samokrytyki

AS_27_75.jpg

Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Skoro więc rozmawiasz ze swoimi klientami, z pewnością nieraz popełniłeś błąd. Nie zawsze jesteś w stanie od razu go zauważyć – to normalne. Warto jednak nauczyć się analizować popełnione błędy i wyciągać z nich wnioski na przyszłość. To się opłaca!

Czytaj więcej

Wspomnienia sprzedawcy: Jak skutecznie budować sieć klientów na początku swojej kariery zawodowej?

AS_27_71.jpg

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 9: Jak skutecznie budować sieć klientów na początku swojej pracy?

Czytaj więcej

Chcesz dołączyć do elity handlowców? Polub słowo NIE

AS_26_78.JPG

Wspierając handlowców jako mentor w ich rozwoju zawodowym, często jestem pytany: „które umiejętności powinienem rozwijać w pierwszej kolejności, aby zostać liderem sprzedaży?”. Początkowo miałem trudności z odpowiedzią na to pytanie, ale teraz niezmiennie odpowiadam: „Jeśli chcesz szybko dołączyć do 20% elity handlowców, która realizuje 80% obrotów w firmie, musisz polubić słowo NIE i nauczyć się je stosować”.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama