Recepta jest prosta: traktuj klienta tak, jak sam chciałbyś być przez niego traktowany – czyli z szacunkiem, szczerością i profesjonalizmem.

7 pytań o sprzedaż: Krystian Strykowski

Skuteczna sprzedaż polega na...

W mojej ocenie skuteczna sprzedaż polega przede wszystkim na ciągłym samodoskonaleniu oraz starannym i sumiennym przygotowaniu się do spotkania biznesowego z klientem. Jeśli sprzedawca chce osiągnąć sukces, powinien nie tylko świetnie znać ofertę produktową, ale także potencjalne potrzeby i oczekiwania klienta. Tylko wtedy jest w stanie perfekcyjnie dopasować odpowiednie rozwiązanie do konkretnego klienta.

Z całą pewnością znacznie łatwiej jest przekonać klienta do oferowanych rozwiązań, jeśli jest się nie tylko ekspertem w swojej dziedzinie, ale także jej pasjonatem. Klienci bowiem doceniają zarówno rzeczową dyskusję opartą na naszej specjalistycznej wiedzy, jak i zaangażowanie, z jakim ją prowadzimy.

Praca handlowca to niezliczone spotkania, telefony, e-maile, szczególnie przy dużym portfelu klientów łatwo się pogubić i przegapić wartościowe kontakty. Dlatego tak ważne jest, aby zawsze ustalać sposób i czas realizacji naszych aktywności. Warto dzielić zadania pod względem priorytetów firmy – na pewno pomoże to usprawnić procesy sprzedażowe, które prowadzimy. Efektywne zarządzanie czasem pracy zawsze przynosi korzyści i pozytywnie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale także motywacje i nastawienie do działania.

Równie ważny, jak odpowiednie przygotowanie do rozmowy z klientem i sumienne planowanie kontaktów, jest właściwy język rozmowy z klientem. Należy pamiętać, że musi on być w pełni zrozumiały dla naszego rozmówcy. Ten aspekt pracy handlowca jest często pomijany i bagatelizowany, co w mojej ocenie jest dużym błędem. W końcu to właśnie od sprawnej i przyjaznej komunikacji zależy skuteczna sprzedaż. Dlatego rekomenduję, aby już od pierwszej chwili spotkania zadbać o sposób naszej wypowiedzi i jej właściwy ton. W lepszym zrozumieniu często niełatwych technicznych zagadnień pomagają techniki sprzedażowe, takie jak np. wizualizacja. Spróbujmy tak poprowadzić rozmowę, aby klient w trakcie jej trwania mógł sobie wyobrazić dany aspekt produktu i samodzielnie dostrzec rozwiązanie. Co więcej, warto odnosić się również do tzw. success story, będących potwierdzeniem użyteczności przedstawianej oferty. To także może przyczynić się do lepszego zrozumienia tematu. Oprócz właściwego języka rozmowy z klientem, ważne jest także zapewnienie odpowiedniej atmosfery spotkania, budowanej na profesjonalizmie i zaufaniu.

Jednak najważniejsze jest, moim zdaniem, aby codziennie dbać o relacje z klientem. To niezwykle istotne, żeby opierały się one na wiarygodności, odpowiedzialności i wzajemnym partnerstwie – tylko wtedy będą trwałe. W swojej codziennej pracy potrafię budować przejrzyste zasady współpracy i z uwagą o nie dbać. Staram się, aby w relacjach biznesowych moja postawa była odbiciem wizerunku osoby kompetentnej, rzeczowej i godnej zaufania. Recepta jest prosta: traktuj klienta tak, jak sam chciałbyś być przez niego traktowany – czyli z szacunkiem, szczerością i profesjonalizmem.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

7 pytań o sprzedaż: Grzegorz Radłowski

7 pytań o sprzedaż: Grzegorz Radłowski

Doradca zarządów w obszarze sprzedaży B2B, strategii i zarządzania, HR i due diligence, Konsultant biznesowy, dr nauk ekonomicznych. Key Note Speaker na wielu Konferencjach, m.in. National Sales Congress, Festiwal Inspiracji, Fitness Experience Management, National Sales Congress Hotels, National Sales Congress Director itd. Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego oraz w Szkole Głównej Handlowej. Zrealizował ponad 1550 dni doradczo-szkoleniowych w Polsce i za granicą (w tym kilkanaście projektów restrukturyzacji w obszarze sprzedaży i jakości zarządzania, m.in. ZPAS Group, InPost Paczkomaty, Bezpieczna Paczka, Marcopol itp.) dla MŚP i korporacji. Od 2008 roku Dyrektor Programowy w Radwells Institute. Od 18 lat w biznesie na stanowiskach menedżerskich eksperckich i doradczych dot. rozwoju biznesu, sprzedaży, szkoleń i digitalizacji (ICAN Institute, Allianz, Aviva, IPF, AXA, Siódemka, Norman Benett, NOKIA). Preferuje model nauczania, w którym najnowsze dane twarde oraz analizy case studies z całego świata łączy ze specyfiką rodzimego rynku i kultury biznesowej. Autor trzech książek, „Skuteczny trening sprzedaży. Wykorzystaj swoje kompetencje” (2017) – bestseller w kategorii biznes na www.merlin.pl, „Rytuały w procesie zarządzania zespołami sprzedaży” (2015, II wyd. 2018) oraz „Mądrość mentoringu. Inteligencja coachingu. Sprzedaż i skuteczność menedżerska w stylu mentoringowym i coachingowym” (sierpień 2019). Za tę ostatnią w konkursie Książka roku 2019 Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu otrzymał nagrodę w kategorii autor polski. Na jesieni ukaże się jego czwarta książka pt: "Sztuka i nauka feedbacku. Jak mądrze być liderem, uczyć siebie i innych". Autor bloga #wysokiestandardyosobiste

Czytaj więcej

7 pytań o sprzedaż: Jarosław Bodył

7 pytań o sprzedaż: Jarosław Bodył

Filolog z zacięciem sprzedażowym. Pasjonat fotografii oraz rozwoju osobistego. Od początku kariery związany ze sprzedażą na rynkach niemieckojęzycznych (B2B). Doświadczenie zdobywał w branżach: poligraficznej, rolniczej, meblarskiej, budowlanej i fotograficznej.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama