• Jak wycofać się z wprowadzonej zmiany i nie stracić autorytetu?
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby zmiana się powiodła?
W pułapce konsekwencji

Mój dobry znajomy, doskonale zorientowany w meandrach najwyższych pięter korporacyjnego świata, zwykł mawiać, że kiedy nie ma wyników i udziałowcy obawiają się o los swoich udziałów, należy przeprowadzić restrukturyzację albo wprowadzić skomplikowane narzędzie zarządcze po to, by zyskać czas, ale przede wszystkim nie przyznać się do popełnionego błędu. To oczywiście anegdota, ale dobrze obrazuje sposób podejścia do własnych, nietrafionych decyzji. W artykule postaram się wykazać, że wycofanie się z wprowadzonych zmian nie musi być złym rozwiązaniem, na którym traci prestiż, a wręcz przeciwnie, można w ten sposób zyskać szacunek współpracowników i przełożonych.

Panta rhei, czyli zmiana jest nieuchronna

Już Heraklit z Efezu, żyjący około pięciuset lat przed naszą erą, wiedział, że nic nie jest stałe. Zmiana jest naturalnym procesem i siłą napędową rozwoju cywilizacyjnego. Przekłada się to oczywiście na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i jego poszczególnych działów. Firma nie będzie się rozwijać, jeśli nie będzie w permanentnej zmianie. Warto wiedzieć, jakie warunki muszą być spełnione, aby zmiana się powiodła. W pracy Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach John Kotter, Holger Rathgeber, Peter Mueller (wyd. Onepress) wskazują osiem zasad, które mają gwarantować powodzenie procesowi zmian.

[1] Przygotuj teren.

  • Wywołaj poczucie niezwłoczności działań. Pomóż innym dostrzec potrzebę zmian i konieczność natychmiastowego działania.
  • Stwórz zespół kierujący. Upewnij się, że istnieje wystarczająco silna grupa, która może pokierować procesem wprowadzania zmian.

[2] Zdecyduj, co robić.

  • Opracuj wizję i strategię zmian. Wyjaśnij, na czym będzie polegała różnica pomiędzy przeszłością, a przyszłością i w jaki sposób można urzeczywistnić wizję przyszłości.

[3] Zapoczątkuj działania.

  • Przekaż wizję i zdobądź poparcie. Upewnij się, że jak najwięcej osób rozumie i akceptuje wizję oraz strategię.
  • Zmobilizuj wszystkich do działania. Usuń jak najwięcej barier, aby ci, którzy chcą urzeczywistniać wizję, mogli to robić.
  • Osiągaj krótkookresowe sukcesy. Jak najszybciej osiągnij widoczny, jednoznaczny sukces.
  • Nie spoczywaj na laurach. Po pierwszych sukcesach nakłaniaj do dalszych, jeszcze efektywniejszych działań. Nie ustawaj w inicjowaniu kolejnych zmian, dopóki wizja nie przerodzi się w rzeczywistość.

[4] Utrwal wyniki.

  • Stwórz nową kulturę. Promuj nowe zachowania i upewniaj się, że ludzie postępują w oczekiwany sposób, dopóki nowe metody nie zastąpią starych, ugruntowanych zwyczajów.

Nawet pobieżnie analizując te zasady, widać jak wiele pułapek czeka innowatora i jak dużo siły i konsekwencji wymaga proces zmian. Potrzebuje również nieustanej kontroli wyników na każdym etapie realizacji. W jakimś stopniu ogranicza to ryzyko niepowodzenia. Czasem jednak ze zmiany trzeba się wycofać. Co wtedy?

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 1/2023

Zobacz również

Tekst otwarty nr 3/2023

Żeby sił starczyło na dłużej...

Żeby sił starczyło na dłużej...
  • Jak podtrzymywać motywację długofalową i dlaczego jest to trudne zadanie?
  • Jakie jest motywacyjne minimum według Herzberga?
  • Czy metoda kija i marchewki działa?
Czytaj więcej

Raport osobowościowy prawdę ci powie?

Raport osobowościowy prawdę ci powie?
  • Jakie informacje można znaleźć w raportach osobowościowych i jak się je tworzy?
  • Do czego takie raporty mogą się przydać w zespole handlowym i jak uniknąć najczęstszych błędów związanych z ich wykorzystywaniem?
  • Kiedy przeprowadzanie raportów nie jest wskazane?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.