Savoir-vivre w sprzedaży: „Dzień dobry, miło Panią widzieć!”

Szymon Lach   As Sprzedaży 16/2018
AS_16_40.jpg

Podanie dłoni, wręczenie wizytówki, przejście na ty i wiele innych. To czynności, które w życiu zawodowym powtarzamy tak często, że niekiedy nawet nie zwracamy na nie uwagi. Jak się okazuje – niesłusznie, bo potrafią zdecydować o sukcesie lub porażce w sprzedaży. Dlatego dobrze jest wiedzieć, jak zachować się z klasą, elegancją i kulturą w czasie spotkania z klientem.

O tym, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, wie każdy z nas. Eksperci różnią się natomiast w opiniach, ile czasu potrzebujemy, aby wyrobić sobie zdanie o swoim rozmówcy. Jedni twierdzą, że 2–3 sekundy, drudzy, że około 30 sekund, jeszcze inni, że nawet minutę. Pewne jest jednak to, że tego czasu potrzeba niewiele. Dlatego od samego początku kontaktu z klientem należy zwracać uwagę na to, co i jak się robi.

Spotkanie twarzą w twarz

Wchodząc na spotkanie z klientem, pamiętaj o takich elementach, jak:

  1. Postawa

    Wyprostowana, przy jednoczesnym zachowaniu naturalnej sylwetki. Należy unikać przeprostu, czyli sytuacji, w której klatka piersiowa jest tak mocno wypchnięta do przodu, że kręgosłup niejako wygina się do środka i sprawia wrażenie wklęsłego.

  2. Chód

    Wejście powinno być dynamiczne. Kroki należy stawiać w sposób pewny, całą stopą. Nogi w czasie stawiania kroków powinny być uniesione na tyle wysoko, by but nie szurał o podłogę.

  3. Głowa

    Powinna być nieznacznie uniesiona (delikatnie uniesiony podbródek), lecz z zachowaniem umiaru. Kiedy będziesz miał zbyt wysoko uniesiony podbródek, klient może odebrać cię jako człowieka wyniosłego.

  4. Ręce

    Opuszczone wzdłuż tułowia. Dobrze jest trzymać w nich teczkę (w dalszej części artykułu opiszę małą „sztuczkę”, która pozwoli wyzwolić u klienta gest podania dłoni).

  5. Uśmiech

    Nieodzowny element każdego dobrego handlowca. Uśmiech jest oznaką otwartości, szczerości, zaangażowania i ogólnego dobrego nastawienia do drugiego człowieka. A to zawsze jest w cenie.

  6. Garderoba

    Warto zwrócić uwagę na element garderoby, którym jest marynarka. W pozycji stojącej powinna być zapięta. Jeśli ma dwa guziki – powinna być zapięta wyłącznie na górny guzik, jeśli trzy – środkowy lub górny i środkowy. Należy pamiętać, że dolny guzik zawsze pozostawiamy odpięty. To samo dotyczy kamizelek.

Powitanie

Kiedy wejdziesz już do klienta należy odpowiednio się z nim przywitać. Klient powinien wiedzieć, kim jesteś, skąd przybywasz, jaką firmę reprezentujesz oraz po co do niego przyjechałeś. Wspomnienie tych trzech elementów to wymóg formalny oraz znaczne ułatwienie dla klienta, któremu łatwiej będzie skojarzyć wcześniejszą rozmowę z tobą. Jeśli wcześniej rozmawiałeś z klientem przez telefon, warto wykorzystać ten fakt w procesie przedstawiania się i przypomnieć o tym rozmówcy.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum