Każdy, kto poznał tajniki pracy handlowca, wie, jak wiele elementów składa się na sukces w tym zawodzie. Jeśli chcemy być skuteczni i czerpać satysfakcję z tego, co robimy, musimy pamiętać nie tylko o zasadach organizacji pracy, skrupulatności czy terminowości, ale także o etykiecie i zasadach komunikacji. Jednym z elementów komunikacji jest poczucie humoru, opowiadanie dowcipów. Bardzo często jest to element naszego sukcesu towarzyskiego. Osoba, która z ogromną lekkością opowiada dowcipy, anegdoty, zwykle jest duszą towarzystwa, powszechnie lubianą, akceptowaną. Czy taki sposób komunikacji jest dopuszczalny również w biznesie? Sprawdźmy.

Savoir-vivre w sprzedaży: "A zna Pan ten dowcip?"

Człowiek kulturalny to osoba, która potrafi się zachować, czyli umie dostosować swój wygląd, sposób bycia i zachowania do danej sytuacji. Często mówimy, że dobre wychowanie jest podstawą stylu życia kulturalnych ludzi. Ci zaś zawsze budzą sympatię i szacunek. Bycie kulturalnym zawiera się w kanonie zasad savoir-vivre’u, również tego biznesowego. W tym przypadku, podobnie zresztą jak i w przypadku wielu innych zasad etykiety biznesowej, umiejętność właściwego zachowania pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Stosowanie się do ustalonego kodeksu zachowania nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale ma też ścisłe przełożenie na budowanie relacji z klientami, a tym samym na nasze wyniki sprzedażowe. W biznesie znajomość zasad savoir-vivre'u jest równie ważna jak wiedza i umiejętności.

Co etykieta biznesu mówi o humorze?

Zasady, o których pisałam powyżej, odnoszą się również do kwestii posługiwania się humorem, czyli opowiadania dowcipów, anegdot. Generalnie biznesowy savoir-vivre odradza opowiadanie dowcipów, kawałów, żartów. Dlaczego? Otóż nasze wypowiedzi w relacjach biznesowych (towarzyskich zresztą też, tu savoir-vivre biznesowy i towarzyski są spójne) nie powinny budzić jakichkolwiek kontrowersji czy negatywnych reakcji. Dowcipy, żarty, kawały – jak wszyscy wiemy – nie należą do kategorii wypowiedzi neutralnych. Ich osnową są najczęściej ludzkie przywary, kompleksy, wiara, poglądy religijne. Wszyscy znamy słynne dowcipy o blondynkach. Skąd wiemy, czy np. ukochana żona naszego klienta nie jest blondynką i ten żart go nie urazi? Podobnie z dowcipami o policjantach, teściowych, grubasach, fajtłapach itp. Nigdy nie możemy mieć pewności, że opowiadany przez nas dowcip, nawet jeśli klient się uśmiechnie czy roześmieje, nie urazi go. Tematy, które stanowią podstawę kawałów czy żartów, to zwykle tematy tabu, tematy w biznesie nawet można rzec – zakazane! Naprawdę nie warto ryzykować utraty klienta z powodu nietrafionego dowcipu.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pierwsze spotkanie sprzedażowe ‑ nastrój się odpowiednio i zdobądź nowego klienta!

Pierwsze spotkanie sprzedażowe - nastrój się odpowiednio i zdobądź nowego klienta!

Od tego, czy dotrzemy do klienta w dobrym nastroju wiele zależy: może nas odebrać jako profesjonalistów lub nie. Może pomyśleć, że jest między nami chemia lub nie. Może czuć się dobrze zrozumiany lub nie. Może chcieć spotkać się ponownie... lub nie.

Czytaj więcej

Słowo pisane w erze TikToka ‑ jak dopasować treść do przekazu?

Słowo pisane w erze TikToka - jak dopasować treść do przekazu?

Czy przy rosnącej popularności TikToka i materiałów wideo jest jeszcze miejsce na słowo pisane? Oczywiście, że tak, pytanie tylko: w jakiej formie? Wymagania dotyczące treści rosną, a przebicie się z chwytliwym hasłem nie zapewnia pierwszego miejsca wśród konkurencji. Coraz więcej odbiorców stawia na przeżycia, doświadczenia i zaangażowanie, ale czy kreowanie treści pod te wymagania gwarantuje sukces?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.