Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym jest projekt? To pytanie tylko z pozoru wydaje się proste, bo żeby dobrze zarządzać projektami, trzeba wiedzieć, czym się zarządza, a słowo „projekt” jest obecnie często nadużywane. Z artykułu dowiesz się, czym charakteryzuje się projekt i jak w oparciu o tę wiedzę skutecznie planować swoje działania sprzedażowo-marketingowe.

Zarządzanie projektami jest niezmiernie szeroką dziedziną. I nie chodzi tu jedynie o czystą teorię, ale także o fakt, że przecież projektem jest wszystko, co składa się z „sekwencji niepowtarzalnych, złożonych i związanych ze sobą zadań, mających wspólny cel, przeznaczonych do wykonania w określonym terminie, bez przekraczania ustalonego budżetu, zgodnie z założonymi wymaganiami”1 . Projektem może być zarówno zakup samochodu, budowa domu czy wyjazd na wakacje, ale także wprowadzenie nowego produktu na rynek, pozyskanie nowej grupy odbiorców czy przedstawienie klientom nowej oferty handlowej.

Czym jest projekt?

Słowem, na które warto zwrócić uwagę w przytoczonej powyżej definicji projektu jest sekwencyjność działań. Sekwencja to określona kolejność wykonywanych działań, które z kolei są ze sobą powiązane, a jedno wynika z drugiego. Jak poprawnie określić ich kolejność? Przed rozpoczęciem planowania warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Jakie nakłady są potrzebne do rozpoczęcia działania? Innymi słowy: czego (np. czyjej pomocy, jakich funduszy) potrzebujesz, aby zrealizować dane działanie?
  • Jakie rezultaty przyniesie wykonanie danego zadania, względnie – jakiego wyniku możesz się spodziewać, gdy je zrealizujesz?

Przy planowaniu projektu niezmiernie ważne jest przemyślenie logicznej sekwencji działań z uwzględnieniem ich rezultatów, ponieważ wynik jednego działania powinien dawać grunt do realizacji kolejnego. Trzymając się przykładu budowy domu – nie da się postawić ścian budynku, jeśli wcześniej nie wyleje się fundamentów. Dlatego odpowiedź na drugie pytanie jest niezwykle istotna, aby skutecznie planować. Warto pamiętać, że projekty – mimo iż czasem zbliżone – w zasadzie nigdy nie są identyczne, gdyż warunki ich realizacji się zmieniają. Dlatego też działania podejmowane w trakcie realizacji projektu są niepowtarzalne. Dla przykładu – firma budowlana oferująca domki jednorodzinne nigdy nie zbuduje dwóch domków w taki sam sposób, nawet jeśli optycznie nie będą się od siebie różniły. Dlaczego? Chociażby ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu czy pracowników, którzy mogą się zmieniać podczas różnych projektów budowlanych, a każdy z nich będzie miał swój indywidualny styl pracy. Konieczność zaangażowania dodatkowych osób to również przykład na to, że działania projektowe z reguły są złożone. Innymi słowy – ich realizacja często wymaga wykonania różnych czynności przez więcej niż jedną osobę, aby uzyskać pożądany rezultat. Ważnymi elementami projektu są również czas realizacji i budżet. Planując wakacje możemy określić sobie sami, kiedy chcielibyśmy pojechać i ile pieniędzy chcemy na to przeznaczyć, jeśli jednak pracujemy na rzecz firmy, z reguły parametry te są określane przez przełożonych lub klientów, którzy dodatkowo wskazują również inne wymagania, związane z wykonaniem projektu.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Co każdy klient chce usłyszeć... (ale niekoniecznie zdaje sobie z tego sprawę)

AS_29_74.jpg

„Czy dałoby się tu i tu zrobić takie coś...”, „A moglibyście panowie zrobić mi takie o...” – takimi i podobnymi pytaniami zasypywałam ekipę remontową, która swego czasu niebacznie podjęła się karkołomnego zadania odświeżenia mojego mieszkania. W końcu szef nie wytrzymał i powiedział: „Pani Moniko, jedyne czego nie jesteśmy w stanie zrobić, to wybrać za panią koloru ścian. Wszystko inne się da”. I faktycznie, dało się. Tak bardzo się dało, że po kilku latach, kiedy nadszedł czas większego remontu, byłam gotowa na tę konkretną ekipę czekać ponad pół roku i zapłacić im tyle, ile zażądali.

Czytaj więcej

Czy umiesz odpoczywać?

AS_29_62.jpg

O tym, jak ważny jest odpoczynek i odpowiednia regeneracja, nikogo nie trzeba przekonywać. Ale jak wcielić tę wiedzę w życie, zwłaszcza w czasach zwiększonej presji na wyniki? W poniższym artykule odnajdziesz dla siebie kilka cennych wskazówek, o co zadbać, aby zarówno twoje ciało, jak i umysł były bardziej zrelaksowane.

Czytaj więcej

Siła rytuałów

AS_29_57.jpg

Rytuałami zainteresowaliśmy się w naszej pracy projektowej. Zauważyliśmy, że pomyślność pewnych naszych projektów wiązała się z wpasowaniem nowego produktu lub inicjatywy w ramy rytuału. Niezależnie od tego, czy należało wypromować stosowanie reżimów dietetycznych przy cukrzycy, pomóc obywatelom w prawnym kwestionowaniu mandatów czy też wesprzeć nowych menedżerów w efektywniejszym kierowaniu zespołami, ramy rytuału zawsze sprawiały, że nowy produkt stawał się atrakcyjniejszy i bardziej zajmujący.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama