Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym jest projekt? To pytanie tylko z pozoru wydaje się proste, bo żeby dobrze zarządzać projektami, trzeba wiedzieć, czym się zarządza, a słowo „projekt” jest obecnie często nadużywane. Z artykułu dowiesz się, czym charakteryzuje się projekt i jak w oparciu o tę wiedzę skutecznie planować swoje działania sprzedażowo-marketingowe.

Zarządzanie projektami jest niezmiernie szeroką dziedziną. I nie chodzi tu jedynie o czystą teorię, ale także o fakt, że przecież projektem jest wszystko, co składa się z „sekwencji niepowtarzalnych, złożonych i związanych ze sobą zadań, mających wspólny cel, przeznaczonych do wykonania w określonym terminie, bez przekraczania ustalonego budżetu, zgodnie z założonymi wymaganiami”1 . Projektem może być zarówno zakup samochodu, budowa domu czy wyjazd na wakacje, ale także wprowadzenie nowego produktu na rynek, pozyskanie nowej grupy odbiorców czy przedstawienie klientom nowej oferty handlowej.

Czym jest projekt?

Słowem, na które warto zwrócić uwagę w przytoczonej powyżej definicji projektu jest sekwencyjność działań. Sekwencja to określona kolejność wykonywanych działań, które z kolei są ze sobą powiązane, a jedno wynika z drugiego. Jak poprawnie określić ich kolejność? Przed rozpoczęciem planowania warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Jakie nakłady są potrzebne do rozpoczęcia działania? Innymi słowy: czego (np. czyjej pomocy, jakich funduszy) potrzebujesz, aby zrealizować dane działanie?
  • Jakie rezultaty przyniesie wykonanie danego zadania, względnie – jakiego wyniku możesz się spodziewać, gdy je zrealizujesz?

Przy planowaniu projektu niezmiernie ważne jest przemyślenie logicznej sekwencji działań z uwzględnieniem ich rezultatów, ponieważ wynik jednego działania powinien dawać grunt do realizacji kolejnego. Trzymając się przykładu budowy domu – nie da się postawić ścian budynku, jeśli wcześniej nie wyleje się fundamentów. Dlatego odpowiedź na drugie pytanie jest niezwykle istotna, aby skutecznie planować. Warto pamiętać, że projekty – mimo iż czasem zbliżone – w zasadzie nigdy nie są identyczne, gdyż warunki ich realizacji się zmieniają. Dlatego też działania podejmowane w trakcie realizacji projektu są niepowtarzalne. Dla przykładu – firma budowlana oferująca domki jednorodzinne nigdy nie zbuduje dwóch domków w taki sam sposób, nawet jeśli optycznie nie będą się od siebie różniły. Dlaczego? Chociażby ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu czy pracowników, którzy mogą się zmieniać podczas różnych projektów budowlanych, a każdy z nich będzie miał swój indywidualny styl pracy. Konieczność zaangażowania dodatkowych osób to również przykład na to, że działania projektowe z reguły są złożone. Innymi słowy – ich realizacja często wymaga wykonania różnych czynności przez więcej niż jedną osobę, aby uzyskać pożądany rezultat. Ważnymi elementami projektu są również czas realizacji i budżet. Planując wakacje możemy określić sobie sami, kiedy chcielibyśmy pojechać i ile pieniędzy chcemy na to przeznaczyć, jeśli jednak pracujemy na rzecz firmy, z reguły parametry te są określane przez przełożonych lub klientów, którzy dodatkowo wskazują również inne wymagania, związane z wykonaniem projektu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Savoir-vivre w sprzedaży: "Muszę ci coś powiedzieć..."

AS_25_66.jpg

Trudnych sytuacji interpersonalnych nie da się uniknąć. O ile w życiu prywatnym mamy wpływ na to, kim się otaczamy, to zawodowo jesteśmy skazani na konkretne osoby, z którymi nierzadko wchodzimy w konflikty. Może to być: zdenerwowany i roszczeniowy klient, szef, który ma zły humor czy współpracownik nieznający zasad dobrego wychowania. Jak wobec tego reagować na trudne sytuacje, by odzyskać komfort pracy, a przy okazji, żeby nie straciły na tym nasze zawodowe relacje?

Czytaj więcej

Każdy z nas ma RAS, czyli o psychologii mózgu w sprzedaży

AS_25_62.jpg

„Czy prawo przyciągania działa w sprzedaży i biznesie?”, „Czy ta cała otoczka wokół pozytywnego myślenia jest prawdziwa?”

Wiele osób ma obawy związane z wiarygodnością prawa przyciągania i psychologii sukcesu. Tymczasem wywodzi się ona wprost ze świata nauki! Więcej na ten temat dowiecie się z naszej rozmowy z Patrycją Korpacką-Błaszczuk i Mariuszem Błaszczukiem.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 24/2019

Kto prowadzi, czyli jak odzyskać kontrolę nad rozmową sprzedażową

AS_24_66.jpg

W typowej relacji handlowej to klient rozdaje karty. Ma wygórowane oczekiwania, żąda wyjątkowego traktowania, a sam nie daje nic w zamian. Traktuje sprzedawcę jak petenta. Czy jako handlowiec powinieneś godzić się na takie traktowanie? Absolutnie nie.

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama