Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym jest projekt? To pytanie tylko z pozoru wydaje się proste, bo żeby dobrze zarządzać projektami, trzeba wiedzieć, czym się zarządza, a słowo „projekt” jest obecnie często nadużywane. Z artykułu dowiesz się, czym charakteryzuje się projekt i jak w oparciu o tę wiedzę skutecznie planować swoje działania sprzedażowo-marketingowe.

Zarządzanie projektami jest niezmiernie szeroką dziedziną. I nie chodzi tu jedynie o czystą teorię, ale także o fakt, że przecież projektem jest wszystko, co składa się z „sekwencji niepowtarzalnych, złożonych i związanych ze sobą zadań, mających wspólny cel, przeznaczonych do wykonania w określonym terminie, bez przekraczania ustalonego budżetu, zgodnie z założonymi wymaganiami”1 . Projektem może być zarówno zakup samochodu, budowa domu czy wyjazd na wakacje, ale także wprowadzenie nowego produktu na rynek, pozyskanie nowej grupy odbiorców czy przedstawienie klientom nowej oferty handlowej.

Czym jest projekt?

Słowem, na które warto zwrócić uwagę w przytoczonej powyżej definicji projektu jest sekwencyjność działań. Sekwencja to określona kolejność wykonywanych działań, które z kolei są ze sobą powiązane, a jedno wynika z drugiego. Jak poprawnie określić ich kolejność? Przed rozpoczęciem planowania warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Jakie nakłady są potrzebne do rozpoczęcia działania? Innymi słowy: czego (np. czyjej pomocy, jakich funduszy) potrzebujesz, aby zrealizować dane działanie?
  • Jakie rezultaty przyniesie wykonanie danego zadania, względnie – jakiego wyniku możesz się spodziewać, gdy je zrealizujesz?

Przy planowaniu projektu niezmiernie ważne jest przemyślenie logicznej sekwencji działań z uwzględnieniem ich rezultatów, ponieważ wynik jednego działania powinien dawać grunt do realizacji kolejnego. Trzymając się przykładu budowy domu – nie da się postawić ścian budynku, jeśli wcześniej nie wyleje się fundamentów. Dlatego odpowiedź na drugie pytanie jest niezwykle istotna, aby skutecznie planować. Warto pamiętać, że projekty – mimo iż czasem zbliżone – w zasadzie nigdy nie są identyczne, gdyż warunki ich realizacji się zmieniają. Dlatego też działania podejmowane w trakcie realizacji projektu są niepowtarzalne. Dla przykładu – firma budowlana oferująca domki jednorodzinne nigdy nie zbuduje dwóch domków w taki sam sposób, nawet jeśli optycznie nie będą się od siebie różniły. Dlaczego? Chociażby ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu czy pracowników, którzy mogą się zmieniać podczas różnych projektów budowlanych, a każdy z nich będzie miał swój indywidualny styl pracy. Konieczność zaangażowania dodatkowych osób to również przykład na to, że działania projektowe z reguły są złożone. Innymi słowy – ich realizacja często wymaga wykonania różnych czynności przez więcej niż jedną osobę, aby uzyskać pożądany rezultat. Ważnymi elementami projektu są również czas realizacji i budżet. Planując wakacje możemy określić sobie sami, kiedy chcielibyśmy pojechać i ile pieniędzy chcemy na to przeznaczyć, jeśli jednak pracujemy na rzecz firmy, z reguły parametry te są określane przez przełożonych lub klientów, którzy dodatkowo wskazują również inne wymagania, związane z wykonaniem projektu.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rzecznik prasowy w firmie ‑ tak czy nie?

Rzecznik prasowy w firmie - tak czy nie?

Nowoczesna firma na co dzień prowadzi komunikację z różnymi typami odbiorców – pracownikami, klientami, inwestorami, partnerami sprzedaży i społecznością lokalną. Jedną z istotnych grup otoczenia, która wpływa na wizerunek firmy oraz dotarcie do jej odbiorców, są media. Im firma jest większa, tym więcej kontaktów inicjuje ze światem zewnętrznym, co rodzi potrzebę uporządkowania komunikacji z mediami, zapewnienia jej jakości oraz spójności. Takie zadania związane z integracją komunikacji w organizacji realizuje rzecznik prasowy. Czy dział handlowy może pełnić taką rolę i w jaki sposób budować wtedy efektywną współpracę z mediami?

Czytaj więcej

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 24: w jaki sposób wykorzystać aktywne słuchanie do obsługi klientów?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.