Czy zastanawiałeś się kiedyś, czym jest projekt? To pytanie tylko z pozoru wydaje się proste, bo żeby dobrze zarządzać projektami, trzeba wiedzieć, czym się zarządza, a słowo „projekt” jest obecnie często nadużywane. Z artykułu dowiesz się, czym charakteryzuje się projekt i jak w oparciu o tę wiedzę skutecznie planować swoje działania sprzedażowo-marketingowe.

Zarządzanie projektami jest niezmiernie szeroką dziedziną. I nie chodzi tu jedynie o czystą teorię, ale także o fakt, że przecież projektem jest wszystko, co składa się z „sekwencji niepowtarzalnych, złożonych i związanych ze sobą zadań, mających wspólny cel, przeznaczonych do wykonania w określonym terminie, bez przekraczania ustalonego budżetu, zgodnie z założonymi wymaganiami”1 . Projektem może być zarówno zakup samochodu, budowa domu czy wyjazd na wakacje, ale także wprowadzenie nowego produktu na rynek, pozyskanie nowej grupy odbiorców czy przedstawienie klientom nowej oferty handlowej.

Czym jest projekt?

Słowem, na które warto zwrócić uwagę w przytoczonej powyżej definicji projektu jest sekwencyjność działań. Sekwencja to określona kolejność wykonywanych działań, które z kolei są ze sobą powiązane, a jedno wynika z drugiego. Jak poprawnie określić ich kolejność? Przed rozpoczęciem planowania warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Jakie nakłady są potrzebne do rozpoczęcia działania? Innymi słowy: czego (np. czyjej pomocy, jakich funduszy) potrzebujesz, aby zrealizować dane działanie?
  • Jakie rezultaty przyniesie wykonanie danego zadania, względnie – jakiego wyniku możesz się spodziewać, gdy je zrealizujesz?

Przy planowaniu projektu niezmiernie ważne jest przemyślenie logicznej sekwencji działań z uwzględnieniem ich rezultatów, ponieważ wynik jednego działania powinien dawać grunt do realizacji kolejnego. Trzymając się przykładu budowy domu – nie da się postawić ścian budynku, jeśli wcześniej nie wyleje się fundamentów. Dlatego odpowiedź na drugie pytanie jest niezwykle istotna, aby skutecznie planować. Warto pamiętać, że projekty – mimo iż czasem zbliżone – w zasadzie nigdy nie są identyczne, gdyż warunki ich realizacji się zmieniają. Dlatego też działania podejmowane w trakcie realizacji projektu są niepowtarzalne. Dla przykładu – firma budowlana oferująca domki jednorodzinne nigdy nie zbuduje dwóch domków w taki sam sposób, nawet jeśli optycznie nie będą się od siebie różniły. Dlaczego? Chociażby ze względu na różnice w ukształtowaniu terenu czy pracowników, którzy mogą się zmieniać podczas różnych projektów budowlanych, a każdy z nich będzie miał swój indywidualny styl pracy. Konieczność zaangażowania dodatkowych osób to również przykład na to, że działania projektowe z reguły są złożone. Innymi słowy – ich realizacja często wymaga wykonania różnych czynności przez więcej niż jedną osobę, aby uzyskać pożądany rezultat. Ważnymi elementami projektu są również czas realizacji i budżet. Planując wakacje możemy określić sobie sami, kiedy chcielibyśmy pojechać i ile pieniędzy chcemy na to przeznaczyć, jeśli jednak pracujemy na rzecz firmy, z reguły parametry te są określane przez przełożonych lub klientów, którzy dodatkowo wskazują również inne wymagania, związane z wykonaniem projektu.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription
Favorites Print

Also check

Open access no. 24/2019

Kto prowadzi, czyli jak odzyskać kontrolę nad rozmową sprzedażową

AS_24_66.jpg

W typowej relacji handlowej to klient rozdaje karty. Ma wygórowane oczekiwania, żąda wyjątkowego traktowania, a sam nie daje nic w zamian. Traktuje sprzedawcę jak petenta. Czy jako handlowiec powinieneś godzić się na takie traktowanie? Absolutnie nie.

Read more

Handlowcy zbyt szybko chcą mieć efekty

AS_24_62.jpg

O social sellingu słyszymy ostatnio z każdej strony. Jedni uważają, że to świetne źródło pozyskiwania nowych klientów, inni – że szkoda na to czasu, bo nie przynosi żadnych efektów. A jak jest w rzeczywistości? Dlaczego jednym się udaje, a drugim nie? Na czym polega skuteczny social selling? Zapytaliśmy o to Tomasza Kolasińskiego, doświadczonego handlowca, a obecnie trenera sprzedaży, który aktywnie korzysta z możliwości, jakie daje LinkedIn.

Read more

Prezentacja sprzedażowa: co zamiast PowerPointa?

AS_23_73.jpg

W świecie sprzedaży prezentacje to codzienność. Konieczność ich przygotowania, a następnie wygłoszenia zazwyczaj budzi w nas niechęć i znudzenie. Nie zawsze jednak musi tak być. Sekret tkwi w odpowiednim doborze narzędzia. Przyjrzyjmy się kilku – tym wiodącym na rynku.

Read more

Current issue

Go to

Partners

Advertisement