Od telemarketera do menedżera

Tylko on-line nr 36/2021
  • Jakie umiejętności pozwala zdobyć praca „na słuchawce”?
  • Jak zdobyte w ten sposób kompetencje mogą zaprocentować w przyszłości na stanowisku menedżerskim?
Od telemarketera do menedżera

Niewielu z nas marzy o pracy w call center. Traktujemy ją zazwyczaj jako przejściową, bo przecież „nie będę całe życie wisiał na słuchawce”. A przecież jest to taka sama praca jak każda inna i tak samo ma swoje blaski i cienie. Niestety niewielu patrzy na nią jak na szansę rozwoju i nabycia umiejętności, które będzie można wykorzystać w przyszłości. Sprawdźmy, które doświadczenia z pracy telemarketera są nieocenione również na menedżerskim stanowisku.

Wymagania wobec dobrego telemarketera

W każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko w telemarketingu pojawia się kilka powtarzających się wymagań. Przeanalizujmy te najpopularniejsze.

Pierwszym (a często nawet jedynym!) jest sprawna obsługa komputera, co oczywiście nie dziwi. Do dziś pamiętam, jak na rozmowie rekrutacyjnej do call center jednego z banków rekruter poprosił, abym po prostu zapisywał przy użyciu klawiatury dyktowany przez niego tekst. W telemarketingu liczy się czas, więc często w kilka sekund trzeba uzupełnić informacje o kliencie, zanim konsultant zostanie połączony z kolejnym rozmówcą.

Drugim wymaganiem jest szeroko rozumiana komunikatywność. Niektóre ogłoszenia o pracę mówią o doskonałych umiejętnościach interpersonalnych, inne o wysokich zdolnościach komunikacyjnych albo o łatwości nawiązywania nowych kontaktów. Nacisk na te umiejętności może czasami zastanawiać, jeśli spojrzymy na to, jak wielu telemarketerów trzyma się sztywnych scenariuszy rozmowy i zamiast rozmawiać, mają przegadać rozmówcę.

Bardzo często pojawia się też nastawienie na realizację celów albo pozyskiwanie nowych klientów. Wiele stanowisk sprzedażowych ma to wpisane w DNA, jednocześnie trzeba pamiętać, że telemarketer, który nie dąży do spełnienia tego oczekiwania, szybko zostanie zdemaskowany. Każda przerwa jest monitorowana, a rozmowa przesłuchana. Brak wyników jest wyjaśniany na bieżąco. Oczywiście, jak to często w sprzedaży bywa, bez osiągania celów raczej za wiele nie da się zarobić.

Kolejny obowiązkowy punkt to wysoka kultura osobista i dobra dykcja. Pierwszy wymóg jest chyba oczywisty. Odnośnie do dykcji – cieszę się, że chociaż w połowie ogłoszeń pojawia się takie wymaganie. Szkoda tylko, że nie jest ona sprawdzana w trakcie rozmów o pracę (inną kwestią jest przygotowanie osoby rekrutującej do oceny takich umiejętności). Dykcja to przecież nie płynność wypowiedzi, ale m.in odpowiednie intonowanie oraz akcentowanie wyrazów. Nie potrafię sobie jednak przypomnieć żadnej rozmowy z telemarketerem, w której rozmówca błyszczałby na tym polu.

Asertywność, dobra organizacja pracy, odpowiedzialność – z perspektywy pracodawcy pracownik, u którego wszystkie te trzy kompetencje są silnie rozwinięte, nie będzie marnował czasu, będzie punktualny, a przy tym nie pojawi się ryzyko, że bez słowa zrezygnuje z pracy po dwóch tygodniach (w dużych działach call center wcale nie jest to wyjątkowe zjawisko). Z perspektywy sprzedażowej taki telemarketer będzie świetnie sobie radził z odmowami, nie będzie wprowadzał klientów w błąd, a dodatkowo będzie miał wszystko pod kontrolą. Marzenie.

Moją uwagę przykuł jeszcze jeden aspekt. Coraz więcej firm, szukając telemarketera, oczekuje od kandydatów doświadczenia na podobnym stanowisku, popartego wynikami w tego rodzaju sprzedaży (np. w branży B2B). Czasami dodatkowym, a bywa, że nawet obowiązkowym wymaganiem będzie doświadczenie w danej branży. Uważam, że jest to ciekawa zmiana postrzegania roli telefonicznego sprzedawcy – jeszcze niedawno było to przede wszystkim stanowisko dla debiutantów na rynku pracy.

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Szef Sprzedaży nr 50/2020

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Sprzedawca na szóstkę

Sprzedawca na szóstkę

Rok szkolny za pasem, więc lekki belfersko-pouczający ton pozwoli ci przypomnieć sobie szkolne lata. Stres, oceny, sprawdziany, wywoływanie do tablicy. Pierwsze miłości – ja zaczynałem w przedszkolu – platoniczne miłości i rozczarowania. W sumie szkoła ma w sobie wiele z rzeczywistości, w której przychodzi ci pracować. Jest szef – dyrektor szkoły. Może jest też ktoś pomiędzy – kierownik, menedżer – nauczyciel. No i wreszcie są twoi koledzy po fachu – uczniowie. A gdzie klienci? Rodzice! Ciekawe co udało ci się wynieść ze szkoły? Sprawdź, czy jesteś handlowcem na szóstkę.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 36/2021

Trade marketing a sprzedaż, czyli marketing w rękach handlowca

Trade marketing a sprzedaż, czyli marketing w rękach handlowca

Marketing i sprzedaż to działy stanowiące od zawsze silny duet, ale nierzadko też dwa obozy, które mimo wspólnego celu, jakim jest zwiększenie widoczności marki, świadomości konsumenta oraz jego zaufania do niej, nie zawsze grają do jednej bramki. Marketing handlowy, skupiający się na dystrybucji produktów i skutecznym dotarciu do klientów w celu zwiększenia sprzedaży oraz promocji marki, łączy ze sobą zadania tych dwóch działów. Jak wykorzystać trade marketing do sprzedaży?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.