Mleko, a dokładniej – koronawirus rozlał się po świecie. W ciągu ostatnich miesięcy zaszły fundamentalne zmiany w funkcjonowaniu firm i całej gospodarki, spowodowane zjawiskiem, którego nikt oprócz Billa Gatesa nie brał poważnie pod uwagę. Oczywiście skutki pandemii dostrzega teraz gołym okiem prawie każdy menedżer sprzedaży czy handlowiec, a przede wszystkim... klient. Na nową rzeczywistość w sprzedaży wpływa nie tylko niepewność gospodarcza związana z perspektywą prognozowanej recesji, ale także zmiana w nawykach kupujących, która nigdy dotąd nie była tak dynamiczna. W efekcie nowe realia wymagają od osób zaangażowanych w sprzedaż nie tylko oswojenia się z inną rzeczywistością, ale aktywnego dopasowania stylu pracy i metod sprzedaży do nowych reguł na rynku i nowych przyzwyczajeń klientów.

Kiedy nie można spotkać się z klientem...

Jakie są te nowe realia sprzedażowe?

Na pierwszy rzut oka trudno się dopatrzyć zmian w funkcjonowaniu wielu firm. W większości z nich działy handlowe po okresie lockdownu wracają do „normalnej” aktywności handlowej i wizyt u klientów. Z uwagi jednak na niepewność gospodarczą, handlowcy w wielu firmach spotykają się z wyzwaniami, które mogą udaremnić funkcjonujące do tej pory metody działania. Według badania firmy Livespace, przeprowadzonego w kwietniu 2020 roku, czyli na początku epidemii, już wtedy ponad 57% sprzedawców w firmach uważało, że w ich organizacjach zmniejszyła się liczba leadów sprzedażowych, 71% z nich zauważyło odroczenie rozmów handlowych z potencjalnymi klientami i, co ciekawe, 40% sprzedawców wskazywało na problem ograniczonej możliwości przeprowadzania spotkań osobistych z klientami. Wcześniej w wielu firmach, zwłaszcza w branży B2B, kluczowe wskaźniki efektywności pracy handlowców zawierały liczbę zrealizowanych wizyt u klientów. Czy w nowej rzeczywistości, w której niepewność dotyczy prawie każdego obszaru planowania w firmach, można przestawić sposób pracy handlowców? Według mnie można, a nawet warto!

Nowe korzyści pod lupą

Nawyk systematycznego kontaktu z klientami jest absolutnie podstawą dobrej praktyki w obsłudze klientów. Czy jednak doprowadzanie do spotkania z klientem w każdej bieżącej sprawie, zamiast możliwości jej omówienia podczas tele- lub wideokonferencji, ma sens w nowej rzeczywistości? Obawiam się, że nie do końca. Ile kosztuje delegacja handlowca na kilkugodzinne spotkanie służące wstępnej analizie jego potrzeb? Na jego rzeczywisty koszt składa się nie tylko logistyka dojazdu do klienta, ale w głównej mierze dodatkowy czas pracy, poświęcony często na kilkugodzinny dojazd i powrót ze spotkania. Oczywiście każdy doświadczony handlowiec od razu powie, że osobisty kontakt pozwala na zbudowanie relacji z klientem i znacznie przybliża nas do osiągnięcia celów sprzedażowych. Jednak dokładna analiza lejka sprzedażowego i zastąpienie spotkań osobistych we wstępnej fazie procesu sprzedaży komunikacją online może wygenerować nie tylko duże oszczędności, ale paradoksalnie zwiększyć zasięg dotarcia handlowca. Gdzie zatem szukać możliwości komunikacji z klientami i poszukiwania nowych kontaktów? Oczywiście... w Internecie.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tekst otwarty nr 3/2023

Żeby sił starczyło na dłużej...

Żeby sił starczyło na dłużej...
  • Jak podtrzymywać motywację długofalową i dlaczego jest to trudne zadanie?
  • Jakie jest motywacyjne minimum według Herzberga?
  • Czy metoda kija i marchewki działa?
Czytaj więcej

Raport osobowościowy prawdę ci powie?

Raport osobowościowy prawdę ci powie?
  • Jakie informacje można znaleźć w raportach osobowościowych i jak się je tworzy?
  • Do czego takie raporty mogą się przydać w zespole handlowym i jak uniknąć najczęstszych błędów związanych z ich wykorzystywaniem?
  • Kiedy przeprowadzanie raportów nie jest wskazane?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.