Dobra i skuteczna komunikacja w miejscu pracy jest jedną z kluczowych kompetencji, którą powinni mieć wszyscy pracownicy, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Zdarzają się organizacje, w których króluje przekonanie, że to szef ma rację, niezależnie od kontekstu czy problemu. Takie podejście „szef ma zawsze rację, nawet jeśli jej nie ma” pokutuje nieefektywną współpracą oraz frustracją, a nawet decyzją o zmianie środowiska pracy. Co wobec tego możesz zrobić TY, aby skutecznie komunikować się ze swoim szefem w sytuacjach, które są wymagające, a temat trudny?

Jak skutecznie komunikować się z szefem w trudnych sytuacjach?

Umiejętność rozmowy z szefem o rzeczach trudnych wpływa na poprawę własnej efektywności, satysfakcję z pracy, ale również na kontakty z przełożonym. Jeśli odbierasz swojego przełożonego jako osobę nie tylko godną zaufania i kompetentną, ale również zawsze chętną do wsparcia i poszukiwania najkorzystniejszych rozwiązań, to dylemat, czy należy informować go o napotkanych trudnościach oraz w jaki sposób to zrobić, nie będzie istniał.

Jeśli odczuwasz obawę, lęk lub strach przed taką rozmową, może to destrukcyjnie wpływać na twoją pracę, współpracę w zespole i osiągane wyniki. Niestety na to, jaki jest twój szef, nie masz wpływu. To, na co natomiast wpływ masz, to twoje nastawienie, umiejętności i sposób poruszania wymagających tematów i zachowania w trudnych sytuacjach. Wobec tego, co należy robić i czego unikać, by skutecznie komunikować się z szefem? Poniżej znajdziesz kilka wariantów takich rozmów.

Jak rozmawiać z szefem?

Zdarzają się relacje z przełożonym, które przenoszą się na grunt prywatny, poza pracę. Niezależnie jednak od stopnia spoufalenia się, miejsca spotkań czy poruszanych w rozmowie tematów szef zawsze nim pozostanie. Niezależnie od tego, że w danym momencie nie wykonujemy jego polecenia, a jedynie wspólnie pijecie kawę – zależność nadal istnieje. To tu pojawia się najczęstszy błąd pracownika – nadmierne spoufalanie się podczas nieformalnych spotkań, na przykład wyjazdów integracyjnych czy wyjść po pracy. Dlaczego jest to błąd, który ma ponadto przełożenie na kontakty w pracy? Otóż nasz mózg pracuje w dość nieskomplikowany sposób – nie ma on umiejętności odseparowania wyobrażeń o danej osobie wobec różnych miejsc i czasu. Każdy rodzaj interakcji z daną osobą, w realiach służbowych, w miejscu pracy czy w realiach pozasłużbowych, podczas prywatnej rozmowy odczytuje w jeden, całościowy obraz. Na tej podstawie kształtuje sobie pogląd i tryb zachowań wobec danej osoby. Co wobec tego robić, aby nie doprowadzać naszego umysłu do konfuzji? Zasada złotego środka jest najlepsza. Bez odchyleń w żadną ze stron należy zachowywać umiar w kontaktach, poruszanych tematach, by z wyczuciem się zintegrować z szefem, ale nie przekroczyć granicy prywatności.

Jak rozmawiać z trudnym szefem?

Na początek należy ustalić, kim jest „trudny szef”. Otóż jest to osoba, która epatuje swoją pozycją oraz podkreśla hierarchiczność relacji. Zdarza się, że wykorzystuje przewagę swojej pozycji w sposób, który odbiega od norm. Taki przełożony nie będzie towarzyski, uprzejmości nie są jego mocną stroną, a więc finalnie kontakt i komunikacja bywają utrudnione. Pytania, które są kierowane w jego stronę bywają zbywane. Mimo że w obliczu norm prawnych i prawa pracy nie można mu niczego zarzucić, to współpraca nie należy do najprzyjemniejszych i najspokojniejszych. Jak wobec tego rozmawiać z takim przełożonym?

Pamiętaj, że oprócz tematów, które zgłaszasz swojemu szefowi ma on szereg swoich własnych obowiązków, nad którymi musi się pochylić. Stąd pierwsza rada – szanuj czas, zarówno swój, jak i szefa. Jeżeli przychodzisz do przełożonego z kolejnym błahym pytaniem, nie będzie to dobrze wpływać na relację podwładny–przełożony.

Można byłoby uniknąć tych sytuacji, gdybyś uważnie słuchał podczas spotkania zespołowego. Ważne jest nie tylko pokazanie szefowi, że szanujemy jego czas, ale również że wykazujemy zaangażowanie. Częste dopytywanie o tę samą kwestię nie wzbudza w nim takiego przekonania. Wniosek? Uważne słuchanie i zaangażowanie to kluczowe umiejętności, ale nie jedyne. By doszło do efektywnych rozmów z wymagającym szefem, należy pracować nad całokształtem relacji. Do tego zalicza się wykonywanie poleceń, dotrzymywanie terminów, zgłaszanie problemów, jeśli występują, a nie ukrywanie ich oraz raportowanie swoich wyników, tak aby szef miał o nich wiedzę.

Bywają pracownicy, którzy z trudem godzą się z narzucaniem odgórnie zasad i stylu pracy. W hierarchicznym układzie może to powodować konflikty lub utrudniać komunikację. Jeśli polecenia szefa są wykonywane zgodnie z wytycznymi, ma on poczucie dobrze wykonanej pracy – zarządzania zespołem. Jest to świat modelowy, rzeczywistość jednak pokazuje, że nie zawsze jest to możliwe, nie zawsze szef ma również rację. Co wtedy?

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu Kup dostęp do zestawu (artykuł + dokument)

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

7 przykazań w pracy handlowca

7 przykazań w pracy handlowca

Mamy XXI wiek i świat zmienia się dynamicznie. Część wiedzy się dezaktualizuje. To, co działało kiedyś, dzisiaj niekoniecznie spełnia swoją rolę. Część sprzedawców „wymrze” jak dinozaury, które nie potrafią się dostosować do zmieniających się warunków. Dziś jeszcze mijam tych ludzi. Niedługo zostaną zastąpieni przez osoby ambitne, otwarte, pracowite, inteligentne i takie, które „czują” dzisiejszy świat.

Czytaj więcej

Handlowcu, właścicielu ‑ ucz się sam!

Handlowcu, właścicielu - ucz się sam!

Poniższy tekst przeznaczony jest szczególnie dla handlowców, którzy pracują w firmach niemających dyrektora sprzedaży (albo gdy jest on niekompetentny). Oraz dla właścicieli mniejszych firm, którzy – co tu dużo mówić – są odpowiedzialni za sprzedaż. Dlaczego właśnie do tych osób się dziś zwracam? Ponieważ najczęściej mają (ze względów budżetowych i logistycznych) najmniejsze szanse na rozwój kompetencji za pomocą szkoleń. Dziś chcę zaprezentować tym czytelnikom zestaw narzędzi, który pozwoli im podnosić swoją efektywność, mimo tego ograniczenia. Co oczywiście nie znaczy, że inne osoby nie powinny czytać dalej.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.