- Dlaczego warto prowadzić szkolenia wewnętrzne w firmie, zamiast inwestować tylko w trenerów zewnętrznych?
- Co może stać się przedmiotem szkoleń wewnętrznych?
- Jak przygotować pracowników do szkolenia innych?

Dobre szkolenie to takie, które nie tylko przekazuje wiedzę, lecz także wzmacnia umiejętności i motywację uczestników do jej zastosowania w praktyce. Co zrobić, by nasze wewnętrzne szkolenia były naprawdę dobre?
Na rynku dostępnych jest wiele ciekawych, profesjonalnych szkoleń. W tym artykule chciałabym jednak skupić się na takich, które możemy realizować sami, wewnątrz naszych zespołów sprzedażowych.
Dlaczego warto szkolić się nawzajem?
Są takie sytuacje, kiedy zaangażowanie pracowników w przeszkolenie pozostałych członków zespołu jest najlepszym rozwiązaniem.
Jedną z nich jest dystrybucja wiedzy, z którą pracownik przyjeżdża z konferencji czy szkoleń branżowych. Zazwyczaj na tego typu wydarzenia deleguje się pojedyncze osoby, a nie cały zespół. Wracają one z głowami pełnymi nowej wiedzy, pomysłów czy modeli, ale wiedza ta często nie jest przekazywana pozostałym członkom zespołu. Szkoda, bo byłoby nie tylko taniej, ale przede wszystkim efektywniej, gdyby wszyscy mogli poznać te nowości, a następnie wspólnie zdecydować, jak je zaimplementować. Bez takiego mechanizmu po kilku tygodniach entuzjazm wyparowuje, a organizacja nie korzysta z możliwości poprawienia swojego funkcjonowania.
Nie tylko refleksje z konferencji mogą być przedmiotem szkolenia wewnętrznego. Wielu pracowników ma też unikalne umiejętności i wiedzę z obszarów wyjątkowo ważnych dla zespołu. Mowa tu szczególnie o doświadczonych pracownikach, którzy skonfrontowali się już przez lata z wieloma typami klientów i ich oczekiwaniami. Mogliby śmiało nauczyć młodszych kolegów, jak skutecznie radzić sobie w podobnych sytuacjach.
Angażowanie zespołu do prowadzenia szkoleń to także dodatkowa lekcja z zakresu wystąpień publicznych, umiejętności ciekawego przedstawiania treści, podtrzymywania uwagi i mieszczenia się w czasie, a są to cechy pożądane w codziennych działaniach sprzedażowych. Co więcej, tak przygotowana załoga będzie też lepiej reprezentować firmę na spotkaniach branżowych, targach i konferencjach.
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuŹródło: Szef Sprzedaży nr 1/2023