LinkedIn to obecnie 722 mln użytkowników1 oraz 55 mln kont firmowych w 200 krajach. Jego zasięg reklamowy na rynku polskim wynosi aż 4,2 mln, co daje realne szanse na zamknięcie sprzedaży. Dlaczego więc w polskim serwisie istnieje tylko 79 tys. company pages?

Jak prowadzić na LinkedIn company page, która sprzedaje

Zacznijmy od tego, że z komunikacją na LinkedIn jest jak ze standardową rozmową kwalifikacyjną1. Wszyscy znają konwencję, wszyscy udają lepszych niż są w rzeczywistości. Dobrowolnie zakładamy tam krawaty norm i kreujemy swoje najlepsze specjalistyczne wersje. LinkedIn to przecież społeczność ludzi biznesu. Budują ją specjaliści z bardzo dużym potencjałem nabywczym. Ze względu na profesjonalną specjalizację serwisu, followersi mają do niego duże zaufanie, większe niż w przypadku innych mediów społecznościowych. Trzeba jednak przyznać, że LinkedIn słusznie też na nie zapracował. Przez fakt, że reklam jest tam relatywnie niedużo (np. wysyłka InMaili (sponsorowanych wiadomości) do każdego użytkownika odbywa się tylko kilka razy w miesiącu w zależności od wykupionej przez niego subskrypcji), to zamieszczanie tam reklam jest skuteczniejsze niż w innych mediach. Niestety, jest też znacznie droższe – kampanie realizuje się na wyższych budżetach niż np. na Facebooku. Niemniej jednak samo posiadanie profilu firmy/marki jest darmowe i pozwala na organiczne, bezpłatnie prowadzenie angażującej użytkowników komunikacji.

Oczywiście, LinkedIn był początkowo zabawką maklerów z Wall Street i nadal w największym wymiarze korzystają z niego firmy działające w skali globalnej. W TOP5 krajów z największą liczbą kont mamy bowiem USA (174+ mln), Indie (71 mln+), Chiny (51+ mln), Brazylię (46+ mln) i Wielką Brytanię (29+ mln kont). W Polsce w ciągu ostatniego roku liczba kont wzrosła o 0,5 mln (czyli o ponad 11% w stosunku do roku poprzedniego). Aktualne 4,2 mln zasięgu nie oznacza być może aż tak dużej grupy odbiorców w Polsce (szczególnie, jeśli zestawimy ją np. z Wielką Brytanią, Niemcami, Niderlandami czy Francją, które notabene wiodą prym w statystykach europejskich). Jednak ze względu na specyfikę użytkowników – dodanie LinkedIn jako kolejnego kanału komunikacji z klientami jest bardzo dobrym posunięciem. Dlaczego tak się dzieje?

Kto w Polsce korzysta z LinkedIn?

Polscy użytkownicy LI pochodzą głównie z dużych miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław), pracują głównie w branżach: produkcyjnej, oprogramowania i usług IT, usług korporacyjnych i finansów i są relatywnie młodzi (18–24 – 20%, 25–34 – 59%, 35–54 – 19%). Co ważne, aż 22% z nich to tzw. osoby decyzyjne w firmach. I ta wartość jest bardzo ważna dla nas: świadczy to bowiem o dużym potencjale zakupowym i jest argumentem za tym, aby faktycznie biznesowo aktywnie działać w tym serwisie.

W Polsce z LinkedIn korzystamy jednak nieśmiało. Robimy to zwykle w celach:

  • edukacyjnych (np. ulepszenia umiejętności, poszerzenia wiedzy),
  • relacyjnych (budowania sieci branżowych kontaktów) lub
  • zawodowych (np. zmiana pracy, szukanie zawodowych okazji).

Nasze konta (personalne i firmowe) nie są jednak zbyt aktywne. Dla przykładu: w grudniu 2020 tylko 3,5% z nich udostępniło jakąś treść. To mało, szczególnie że LinkedIn to przecież świetne narzędzie do prowadzenia działań:

  • PR-owych (do mediów, partnerów biznesowych, liderów opinii, otoczenia rynkowego; np. zwiększając rozpoznawalność marki i zaufanie do firmy oraz kreując własny wizerunek branżowego eksperta),
  • employer brandingowych (czyli do własnych pracowników lub potencjalnych pracowników, budując w ten sposób wizerunek pracodawcy),
  • contentowych/edukacyjnych,
  • i wreszcie: sprzedażowych (gdzie celem jest generowanie leadów).

Przejdźmy jednak do szczegółów.

Jak budować profil firmowy na LinkedIn?

Bardzo ważne, aby zaczynając budowanie profilu na LinkedIn, najpierw odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Dlaczego to robimy? Jakie są powody, dla których chcemy przeprowadzić działania na LinkedIn?
  • W jakim celu? Jak będziemy mierzyć ich efekty?
  • Dla kogo? Jaki jest nasz target, który będzie wartościowy z perspektywy celów biznesowych?
  • Kiedy? Jaki powinien być najlepszy harmonogram publikacji?
  • W jakim języku? W jakim języku powinniśmy się komunikować?
  • Co? Jakie rodzaje treści powinniśmy publikować?
  • Jak? Jaka jest identyfikacja wizualna?
  • Co robić, gdy coś pójdzie „nie tak”? Jak będziemy reagować na ewentualny kryzys?

Pytania o to „co” i „do kogo” leżą u podstaw OKR-ów, czyli celów i kluczowych rezultatów (objectives and key results), od których przygotowania zawsze zaczynamy działania marketingowe. Fakt, że LI ma duży potencjał jest jedną rzeczą, ale drugą, być może ważniejszą, pozostaje to, czy są tam nasi klienci. Jeśli są – powinniśmy też tam być (i to najlepiej, jeśli dotrzemy tam pierwsi). Oczywiście, musimy mieć wcześniej pomysł na tę komunikację i tworzenie wartościowego contentu. Na LinkedIn nie sprawdzi się bowiem post o „smacznej kawusi” czy powielanie treści z innych kanałów (np. naszego Instagrama). Zatem co działa? Jak angażować użytkowników i jak wypaść wiarygodnie? Oto 7 kroków, które musisz przejść, aby wypaść wiarygodnie jako firma w oczach swoich klientów.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Rzecznik prasowy w firmie ‑ tak czy nie?

Rzecznik prasowy w firmie - tak czy nie?

Nowoczesna firma na co dzień prowadzi komunikację z różnymi typami odbiorców – pracownikami, klientami, inwestorami, partnerami sprzedaży i społecznością lokalną. Jedną z istotnych grup otoczenia, która wpływa na wizerunek firmy oraz dotarcie do jej odbiorców, są media. Im firma jest większa, tym więcej kontaktów inicjuje ze światem zewnętrznym, co rodzi potrzebę uporządkowania komunikacji z mediami, zapewnienia jej jakości oraz spójności. Takie zadania związane z integracją komunikacji w organizacji realizuje rzecznik prasowy. Czy dział handlowy może pełnić taką rolę i w jaki sposób budować wtedy efektywną współpracę z mediami?

Czytaj więcej

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 24: w jaki sposób wykorzystać aktywne słuchanie do obsługi klientów?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.