Co łączy poczucie pewności siebie i efektywną sprzedaż? Wbrew pozorom związek między nimi jest kolosalny, ponieważ kiedy jesteśmy pewni siebie, łatwiej przychodzą nam kolejne umiejętności potrzebne w sprzedaży, takie jak skuteczne wywieranie wpływu na innych, czy radzenie sobie w stresujących sytuacjach. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci pracować nad swoją pewnością siebie w kontekście handlowym.

Jak nabrać pewności siebie i nie dać się zbywać klientom?

Zdarza się, że dwóch handlowców prezentujących temu samemu klientowi ten sam produkt/ofertę osiąga zupełnie różne wyniki sprzedażowe. Ich poziom wiedzy merytorycznej zwykle również jest zbliżony. Co wobec tego jest czynnikiem determinującym skuteczność jednego z nich? Pewność siebie. Z jakich komponentów składa się pewność siebie i jak nad nią pracować, by być skutecznym zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym?

Filary pewności siebie:

  • Samoświadomość
  • Samoakceptacja
  • Docenianie siebie
  • Wiara w siebie
  • Poczucie własnej wartości
  • Zaufanie do siebie
  • Rozwojowe podejście do życia i popełnianych błędów
  • Pozytywne nastawienie

Konsekwencje niskiej pewności siebie

Niska pewność siebie u handlowca powoduje pojawienie się w jego głowie wielu pytań, nim skonfrontuje się on z klientem:

  • Jak przedstawić swoją ofertę, by zainteresować klienta?
  • Co mam odpowiedzieć, gdy padną obiekcje?
  • Co się stanie, gdy nie sprzedam?
  • Jakie pytania mam zadać, by zainteresować klienta?
  • Co mam zrobić, aby być lepszym w tym, co robię?

Filar 1. Samoświadomość

Pierwszym krokiem, by znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania, a zarazem fundamentem pewności siebie jest samoświadomość. Trudno jest zmieniać lub rozwijać coś, co jest niesprecyzowane i nieuświadomione. Pierwszym krokiem do wzmacniania pewności siebie jest zrobienie rachunku sumienia i określenie stanu początkowego. Do tego potrzebna jest szczera rozmowa z samym sobą i zadanie sobie kilku ważnych pytań: co czuję, co myślę, jak się zachowuję w kontaktach z klientami? Jaki mam światopogląd i przekonania na własny temat, na temat kolegów z zespołu czy innych skutecznych handlowców, co myślę o branży, o świecie. Dopiero z zebranymi wiadomościami z tych obszarów można rozpocząć pracę nad pewnością siebie, samoświadomością.

W natłoku spotkań, planów do zrealizowania, zadań do wykonania nie ma czasu zatrzymać się i doświadczyć, wsłuchać się i uświadomić sobie tego, co właśnie się dzieje. Nie ma czasu, aby zweryfikować, jakie emocje właśnie się we mnie pojawiły, co one oznaczają; nie ma czasu, aby usłyszeć, jakie myśli przepływają przez głowę i skąd one się wzięły. Gdy zaczyna się praca nad samoświadomością, zaczyna się wychodzenie z tego uśpienia i pędu. To czas, by skonfrontować się z rzeczywistością, zestawić nasze przekonania z prawdą. Dlaczego jest to tak ważne? Świadomość i wiedza na swój temat wpływają na obcowanie z innymi ludźmi, na podejmowanie przez nas decyzji w sposób szybki i trafny, a finalnie – na świadome i jak najpełniejsze wykorzystanie swojego potencjału. Istnieje tu zależność pomiędzy samoświadomością a nieskrępowanym, szczerym działaniem, bez obawy, że któreś zachowanie może zdradzić naszą niską samoocenę, sposób myślenia, który jest odmienny od tego kreowanego.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Konflikty w zespole ‑ przyczyny i rozwiązania

Konflikty w zespole - przyczyny i rozwiązania
  • Dlaczego rozwój umiejętności relacyjnych jest tak ważny w pracy handlowca?
  • Jak rozwiązywać konflikty między pracownikami zespołu oraz z pracownikami z innych działów?
  • Jak się mądrze spierać, żeby się głupio nie kłócić?
Czytaj więcej

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom

3 powody, które sprawią, że klient poleci cię innym ludziom
  • Jak wykorzystać pocztę pantoflową na swoją korzyść?
  • Gdzie rozsiewać informacje o swoim produkcie, by trafił do zainteresowanych zakupem?
  • Jak pokazać swoją usługę, by klient zrozumiał, że to MY jesteśmy jego najlepszym wyborem?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.