Po upływie ponad roku od pierwszego lockdownu nie widać końca tego, co miało być z założenia tylko tymczasowym rozwiązaniem. Wiele firm nadal pozostaje zamkniętych. Tysiące osób straciło pracę. Kolejni pracownicy drżą o swoje posady. Firmy szukają oszczędności, a co za tym idzie dokładnie analizują konkretne potrzeby poszczególnych działów. Wieloletni praktycy sprzedaży rozkładają ręce, inni szukają nowej pracy, nawet gdy na ich prywatnym horyzoncie nie widać widma zwolnień. Klienci nie chcą otwierać swoich portfeli, mimo że ich potrzeby zakupowe się nie zmniejszyły. Nadal przecież musimy kupować żywność, ubrania, samochody, lodówki i papier do drukarek. Czy czeka nas rewolucja w nowoczesnym modelu sprzedaży? Czy raczej powinniśmy mówić o ewolucji zawodu sprzedawcy w odpowiedzi na nową – (post)pandemiczną rzeczywistość?

Handlowiec nowych czasów

W początkowym okresie pandemii, w marcu i kwietniu 2020, świat wstrzymał oddech. Wizja szybkiego rozprzestrzeniania się wirusa spowodowała zamknięcie sklepów, hoteli, restauracji oraz... umysłów wielu handlowców.

Zapanowała panika, szefowie sprzedaży i marketingu nie wiedzieli, gdzie i jak planować cięcia. Część sprzedawców nie złożyła broni. Znam praktyków próbujących początkowo działać po staremu. Umawiali spotkania, dzwonili do klientów, planowali kwartalne rekordy sprzedaży.

Część specjalistów złożyła broń. Ulegli presji i szukali innego zajęcia. Niektórzy dziś wracają do swojego pierwotnego zawodu, ale wielu przebranżowiło się i teraz spełniają się jako agenci, marketingowcy czy nowi przedsiębiorcy.

Kryzys może cię zniszczyć lub wzmocnić

Gdy na horyzoncie pojawiają się trudności, masz dwie możliwości: możesz się poddać i uciec lub podjąć walkę i wybrać rozwój. Jeśli czytasz ten tekst i nadal pracujesz w sprzedaży – pewnie wybrałeś drugą opcję.

Dlatego mam dla ciebie zadanie do wykonania:

  1. Wypisz wszystkie trudności, z jakimi przyszło ci się zmierzyć przez ostatni rok.
  2. Jak reagowali członkowie twojego zespołu na zachodzące zmiany?
  3. Co nowego było ci dane poznać w tym czasie?

    Odpowiedz na te pytania i... czytaj dalej.

Bezpośrednie spotkania to teraz oldschool

Może za 50 lat, gdy historycy będą oceniać wydarzenia ubiegłych dwunastu miesięcy, okaże się, że kiedyś, dawno temu, sprzedawcy jeździli do swoich klientów. Częstotliwość spotkań różniła się w zależności od branży, ale prędzej czy później niemal każdy sprzedawca mógł uścisnąć dłoń swego klienta. Pandemia ucięła tę formę kontaktu.

Tradycyjne metody sprzedaży i podtrzymywania relacji z klientami zostały zerwane. Eventy, targi, prezentacje – to wszystko skończyło się wiosną ubiegłego roku. Dzisiejsze działania to tylko namiastka czasów sprzed epidemii.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rzecznik prasowy w firmie ‑ tak czy nie?

Rzecznik prasowy w firmie - tak czy nie?

Nowoczesna firma na co dzień prowadzi komunikację z różnymi typami odbiorców – pracownikami, klientami, inwestorami, partnerami sprzedaży i społecznością lokalną. Jedną z istotnych grup otoczenia, która wpływa na wizerunek firmy oraz dotarcie do jej odbiorców, są media. Im firma jest większa, tym więcej kontaktów inicjuje ze światem zewnętrznym, co rodzi potrzebę uporządkowania komunikacji z mediami, zapewnienia jej jakości oraz spójności. Takie zadania związane z integracją komunikacji w organizacji realizuje rzecznik prasowy. Czy dział handlowy może pełnić taką rolę i w jaki sposób budować wtedy efektywną współpracę z mediami?

Czytaj więcej

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 24: w jaki sposób wykorzystać aktywne słuchanie do obsługi klientów?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.