O social sellingu słyszymy ostatnio z każdej strony. Jedni uważają, że to świetne źródło pozyskiwania nowych klientów, inni – że szkoda na to czasu, bo nie przynosi żadnych efektów. A jak jest w rzeczywistości? Dlaczego jednym się udaje, a drugim nie? Na czym polega skuteczny social selling? Zapytaliśmy o to Tomasza Kolasińskiego, doświadczonego handlowca, a obecnie trenera sprzedaży, który aktywnie korzysta z możliwości, jakie daje LinkedIn.

Handlowcy zbyt szybko chcą mieć efekty

Co Pana zdaniem jest podstawą skutecznego social sellingu?

Moim zdaniem kluczem do efektywnego social sellingu jest wiedza, którą chcemy się dzielić z innymi. Aby sprzedawać w social mediach, należy najpierw dać swoim potencjalnym klientom wartość. Najbardziej pożądanymi wartościami są na tę chwilę czas i wiedza. Tego pierwszego dać nie możemy, ale wiedzą zawsze warto się dzielić. Dlatego zachęcam, aby myśleć o swojej obecności na Linked- In jak o inwestycji. Teraz daję, czyli dzielę się z innymi użytkownikami LinkedIn wiedzą i doświadczeniem. A w kolejnym kroku oni zaufają mi i będą postrzegali jako eksperta, więc zaczną kupować. Warto zdać sobie sprawę, że przejście od pierwszego do drugiego kroku może zająć kilka miesięcy. W moim przypadku czekałem na to równy rok, ale było warto.

Czy skuteczny social selling jest możliwy bez dobrze zbudowanej marki osobistej?

Nie jest. Z moich obserwacji wynika, że na LinkedIn wciąż najważniejszy jest człowiek, który pokazując swoje podejście, dzieląc się doświadczeniem i wchodząc w interakcje z innymi buduje swoją markę osobistą. Staje się rozpoznawalny dzięki merytoryce w swoich postach, artykułach czy wideo. Ważne jest to, aby ten człowiek angażował się w tematy, które go interesują i komentował wpisy innych, wchodził w interakcje pod swoimi postami i odpowiadał na wiadomości, które dostaje. W social mediach też można budować relacje, nawet gdy na osobiste spotkanie z innym użytkownikiem trzeba poczekać kilka miesięcy.

Dlaczego dobrze zbudowany profil osobowy jest tak ważny w social sellingu i z czego się składa?

Profil na LinkedIn powinien być naszą wizytówką, czyli mówić potencjalnemu klientowi kim jesteśmy, w czym się specjalizujemy i jakie mamy doświadczenie w tym, co robimy. Ważne, aby profil był całkowicie wypełniony, bo dzięki temu algorytm LinkedIn lepiej nas pozycjonuje.

Zatem powinno być nasze wyraźne zdjęcie, krótki opis tego, czym się zajmujemy. Niekoniecznie musi to być nazwa pełnionej funkcji w organizacji, tutaj zamiast „trener sprzedaży” można wpisać „Spec od sprzedaży. Nauczę sprzedawać absolutnie każdego”. Ważne, aby to, co napiszesz, oddawało twoje podejście do biznesu.

Z rozmów z moimi klientami wiem, że najistotniejszą pracę wykonują na profilu rekomendacje od klientów. Dlatego zachęcam, aby śmiało prosić klientów, współpracowników, a nawet szefów, aby te rekomendacje nam pisali. Ja proszę systematycznie i czasem przypominam się klientom z tym tematem. Piszę po prostu: „Rafał, byłbym Ci wdzięczny jakbyś w wolnej chwili napisał kilka zdań na temat tego jak pracuję, jakim jestem trenerem, jak prowadzę szkolenia. LinkedIn to dla mnie narzędzie sprzedaży, więc rekomendacje od klientów są dla mnie bardzo istotne. Z góry Ci dziękuję, Tomek”.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Rzecznik prasowy w firmie ‑ tak czy nie?

Rzecznik prasowy w firmie - tak czy nie?

Nowoczesna firma na co dzień prowadzi komunikację z różnymi typami odbiorców – pracownikami, klientami, inwestorami, partnerami sprzedaży i społecznością lokalną. Jedną z istotnych grup otoczenia, która wpływa na wizerunek firmy oraz dotarcie do jej odbiorców, są media. Im firma jest większa, tym więcej kontaktów inicjuje ze światem zewnętrznym, co rodzi potrzebę uporządkowania komunikacji z mediami, zapewnienia jej jakości oraz spójności. Takie zadania związane z integracją komunikacji w organizacji realizuje rzecznik prasowy. Czy dział handlowy może pełnić taką rolę i w jaki sposób budować wtedy efektywną współpracę z mediami?

Czytaj więcej

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Wspomnienia sprzedawcy: Aktywnie słuchać, czyli jak uruchomić nasze uszy?

Prezentujemy cykl artykułów opartych na wspomnieniach Dawida – doradcy pośrednictwa finansowego. Opisując case study z różnych etapów jego kariery, pokazujemy techniki i patenty, które pomogły mu odnieść sukces w sprzedaży. Część 24: w jaki sposób wykorzystać aktywne słuchanie do obsługi klientów?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.