Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których pokażemy jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.

Excel jako system CRM, cz. III Tabele przestawne, cz. 1

Tabele przestawne umożliwiają błyskawiczne tworzenie raportów i podsumowań po wielu kryteriach. Dodatkowo wyniki podsumowań można pokazać na różne sposoby – sumując, zliczając albo jako procent całości – znacznie prościej niż w przypadku używania do podsumowań formuł. Wystarczy, że odpowiednie pola przeciągniemy w odpowiednie miejsca.

Tabele przestawne: podstawowe informacje

Na rys. 1 widzimy fragment danych oraz formułę, za pomocą której te dane podsumowujemy:

=SUMA.WARUNKÓW($E$2:$E$6999;$C$2:$C$6999;$G3;$B$2:$B$6999;H$2). Formuła jest trochę skomplikowana. Przede wszystkim wymaga znajomości funkcji SUMA.WARUNKÓW oraz rodzajów odwołań w Excelu do komórek (względne, bezwzględne i mieszane), które są jedną z trudniejszych koncepcji do zrozumienia na początku pracy z Excelem. Teraz tę samą operację wykonamy za pomocą tabeli przestawnej.

Dane źródłowe (rys. 1) przedstawione zostały w formie tabelarycznej (ale nie w tabeli Excela), więc wystarczy, że zaznaczymy dowolną pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie z karty Wstawianie wybierzemy polecenie Wstaw tabelę przestawną (rys. 2).

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak przygotować szkolenie wewnętrzne dla zespołu sprzedażowego?

Jak przygotować szkolenie wewnętrzne dla zespołu sprzedażowego?
  • Dlaczego warto prowadzić szkolenia wewnętrzne w firmie, zamiast inwestować tylko w trenerów zewnętrznych?
  • Co może stać się przedmiotem szkoleń wewnętrznych?
  • Jak przygotować pracowników do szkolenia innych?
Czytaj więcej

W pułapce konsekwencji

W pułapce konsekwencji
  • Jak wycofać się z wprowadzonej zmiany i nie stracić autorytetu?
  • Jakie warunki muszą być spełnione, aby zmiana się powiodła?
Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.