Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których pokażemy jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.

Tabele przestawne umożliwiają błyskawiczne tworzenie raportów i podsumowań po wielu kryteriach. Dodatkowo wyniki podsumowań można pokazać na różne sposoby – sumując, zliczając albo jako procent całości – znacznie prościej niż w przypadku używania do podsumowań formuł. Wystarczy, że odpowiednie pola przeciągniemy w odpowiednie miejsca.

Tabele przestawne: podstawowe informacje

Na rys. 1 widzimy fragment danych oraz formułę, za pomocą której te dane podsumowujemy:

=SUMA.WARUNKÓW($E$2:$E$6999;$C$2:$C$6999;$G3;$B$2:$B$6999;H$2). Formuła jest trochę skomplikowana. Przede wszystkim wymaga znajomości funkcji SUMA.WARUNKÓW oraz rodzajów odwołań w Excelu do komórek (względne, bezwzględne i mieszane), które są jedną z trudniejszych koncepcji do zrozumienia na początku pracy z Excelem. Teraz tę samą operację wykonamy za pomocą tabeli przestawnej.

Dane źródłowe (rys. 1) przedstawione zostały w formie tabelarycznej (ale nie w tabeli Excela), więc wystarczy, że zaznaczymy dowolną pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie z karty Wstawianie wybierzemy polecenie Wstaw tabelę przestawną (rys. 2).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Savoir-vivre w sprzedaży: "Proszę przyjąć ten skromny podarunek!"

AS_26_60.jpg

Polski rynek sprzedaży już od dawna nie jest rynkiem lokalnym. Pracując jako przedstawiciel handlowy czy doradca klienta, bardzo często w mniejszym lub większym stopniu stykasz się w swojej pracy z zagranicznymi klientami czy kontrahentami. Jeździsz do nich w delegacje lub zapraszasz ich do siebie. Dlatego warto poznać zasady kultury biznesowej, obowiązującej w kraju naszego kontrahenta. Znajomość zasad zachowania, przedstawiania się czy komunikacji podczas negocjacji oraz w kontaktach poza salą negocjacyjną to podstawa sukcesu sprzedawcy. Można mieć świetną ofertę, stworzyć doskonałe warunki, ale nie mieć szansy na ich przedstawienie zagranicznemu klientowi z powodu nieznajomości zasad savoir-vivre'u.

Czytaj więcej

Perswazyjne środki znieczulające

AS_26_56.jpg

Bez wciągającej fabuły słowa to jedynie przypadkowe wyrazy. Ułóż je w OPOWIEŚĆ, która zajmie świadomy umysł, a nieświadomość rozmówcy stanie przed tobą otworem.

Czytaj więcej

Co winda ma wspólnego ze sprzedażą?

AS_26_52.jpg

Nie jest tajemnicą, że współcześnie każdy człowiek (może poza mieszkającymi na odludziu plemionami) styka się z co najmniej trzema tysiącami przekazów marketingowych dziennie. To niezbędne minimum, które absorbujemy, żyjąc w tzw. cywilizowanym świecie. W konsekwencji coraz mniej czasu możemy poświęcać na zdobywanie nowych informacji o ewentualnych ofertach biznesowych. Dlatego dobry, krótki pitch (z ang.: wystawiać towary na sprzedaż) jest w dzisiejszych czasach na wagę złota. Elevator Pitch – czyli „przemowa w windzie” – to właśnie krótka, kilkudziesięciosekundowa autoprezentacja, która ma zachęcić odbiorców do posłuchania więcej na temat naszej propozycji. Jak ją przygotować, aby zainteresować słuchaczy?

Czytaj więcej

Numer bieżący

Przejdź do

Partnerzy

Reklama