Od wielu lat obserwuję, że mocno rozdziela się od siebie sprzedaż i marketing. Kiedy pytamy pracowników o ich role w zespole, podział zadań, to marketingowiec jest marketingowcem, a sprzedawca – sprzedawcą. W tym tekście chcę pokazać, że oba te stanowiska mają ze sobą wiele wspólnego i często nie warto ich rozdzielać.

Czy dobry sprzedawca powinien być dobrym marketingowcem?

Celem każdej firmy, bez względu na jej wielkość, branżę itd. jest zysk. Zysk, jak wszyscy doskonale wiemy, bierze się z klientów – nowych, stałych i powracających. Dlatego w większości firm najwięcej uwagi poświęca się na doskonalenie swoich handlowców, co w mojej opinii nie zawsze jest skutecznym podejściem, ponieważ jestem zwolennikiem holistycznego spojrzenia na dział „handlu” jako dział sprzedaży, marketingu i biuro obsługi klienta. Oczywiście wszyscy zapewne zdajemy sobie sprawę, że zawarta przeze mnie we wstępie teza, że nie warto ich rozdzielać jest czasem niemożliwa do zrealizowania, jednak ja jestem fanem współpracy wszystkich tych działów. W wielu firmach panuje zasada, że klientów obsługują głównie handlowcy, chciałbym jednak pokazać, że nie musi tak być.

Marketing, sprzedaż i BOK to serce każdej firmy!

Jestem fanem podejścia, które proponują w swojej książce „Firma jako całość” Dagmara Mielczarek i Łukasz Kuciński, którzy przyrównują funkcjonowanie firmy do funkcjonowania organizmu. W mojej opinii te trzy działy to serce każdej firmy i bez ich sprawnych działań firma nie będzie się rozwijać dobrze, ponieważ jeśli nie sprzedamy, nie przyciągniemy klientów i nie utrzymamy ich, to:

  • Księgowość nie będzie miała czego księgować;
  • Produkcja – czego i dla kogo produkować;
  • Logistyka – czego wysyłać;
  • Magazyn – czego magazynować;

Ta sama zasada dotyczy wszystkich działów, które mamy w naszej firmie.

Niestety, bardzo często obserwuję sytuację, kiedy te trzy działy (jeśli są rozdzielone), nie rozumieją istoty współpracy między sobą. Jeśli marketing wygeneruje zapytania, ale sprzedaż nie sprzeda, to pierwsi mają pretensje do drugich, że marnują ich pracę, a sprzedaż narzeka na kiepskiej jakości leady. Z kolei jeśli w komunikacie marketingowym pojawią się nierealne obietnice, które później zostaną powielone przez sprzedawców, całe „pomyje” spływają często na BOK.

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pierwsze spotkanie sprzedażowe ‑ nastrój się odpowiednio i zdobądź nowego klienta!

Pierwsze spotkanie sprzedażowe - nastrój się odpowiednio i zdobądź nowego klienta!

Od tego, czy dotrzemy do klienta w dobrym nastroju wiele zależy: może nas odebrać jako profesjonalistów lub nie. Może pomyśleć, że jest między nami chemia lub nie. Może czuć się dobrze zrozumiany lub nie. Może chcieć spotkać się ponownie... lub nie.

Czytaj więcej

Słowo pisane w erze TikToka ‑ jak dopasować treść do przekazu?

Słowo pisane w erze TikToka - jak dopasować treść do przekazu?

Czy przy rosnącej popularności TikToka i materiałów wideo jest jeszcze miejsce na słowo pisane? Oczywiście, że tak, pytanie tylko: w jakiej formie? Wymagania dotyczące treści rosną, a przebicie się z chwytliwym hasłem nie zapewnia pierwszego miejsca wśród konkurencji. Coraz więcej odbiorców stawia na przeżycia, doświadczenia i zaangażowanie, ale czy kreowanie treści pod te wymagania gwarantuje sukces?

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.