Co do zasady traktujemy porażki w sposób bardzo negatywny. Wkładamy w coś wiele wysiłku, a efekt jest daleki od oczekiwań. Rozpamiętujemy niepowodzenia, denerwujemy się i bardzo często ukrywamy je przed wszystkimi. Po fakcie udajemy przed całym światem, że tak naprawdę wcale nam na tym nie zależało i dobrze się stało, że np. klient nie zdecydował się na naszą ofertę. Skąd o tym wiem? Przez lata reagowałem podobnie. Mam za sobą wiele złych decyzji, kiepskich negocjacji. Tyle się mówi o tym, że porażki są kolejnym krokiem do zwycięstwa, a na własnym przykładzie przekonałem się, że zaakceptowanie takiego stanu rzeczy nie jest łatwe.

Na początek przytoczę klasyczną scenkę z rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatem na handlowca:

Ja: Proszę wymienić swoją największą porażkę w pracy.

Kandydat: Czasami zdarza się gorszy dzień, ale nie nazwałbym tego porażką, bo zawsze daję z siebie wszystko.

Ja: Proszę o znalezienie chociaż jednego przykładu.

Kandydat: Nie przypominam sobie.

Takie dialogi nie są rzadkością w mojej pracy – podobnie zresztą, gdy pytam o wady, zwane fachowo obszarami do rozwoju. W jednym z przypadków przyjąłem za punkt honoru uzyskać odpowiedź na to pytanie i... poniosłem porażkę.

Seneka mawiał: „Cudze błędy mamy przed oczyma, własne za plecami”. Społeczeństwo też nam nie pomaga. Nie braknie tych, których nasza porażka ucieszy. Uruchamiamy więc naturalny mechanizm obronny. Przykładem jest powyższa rozmowa z kandydatem do pracy. Jeśli ktoś słyszy takie pytanie, jakie zadałem mojemu rozmówcy, może być pewny, że rekruter chce dowiedzieć się, czy taka osoba jest wystarczająco dojrzała, by zaakceptować porażkę, a także czy umie wyciągać z niej wnioski. Warto się przygotować na tego typu pytania, a przede wszystkim zmierzyć się z własnymi słabościami i sytuacjami, w których mogliśmy zachować się lepiej po to, by wyciągnąć wnioski na przyszłość. W popkulturze mamy całą masę przykładów, które mogą nam pomóc. Dają do myślenia i pozwalają odrobić tak ważną, zawodową, życiową lekcję.

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tylko on-line nr 30/2020

Jak poprawić swoją koncentrację?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie błędy najczęściej wpływają na zaburzenie koncentracji?
  • Czym są złodzieje koncentracji?
  • Co woda ma wspólnego z koncentracją?
Czytaj więcej

Savoir‑vivre w sprzedaży: "Nie ma Pan/Pani doświadczenia w naszej branży..."

AS_30_66.jpg

Jeśli jesteś proaktywnym handlowcem, który stale poszukuje nowych rynków, klientów czy po prostu nowych możliwości, to z pewnością nieraz słyszałeś te słowa. Czy należy się ich bać? Myślę, że w tym przypadku jest podobnie jak z każdą obiekcją. Z jednej strony jest to pewne utrudnienie, a z drugiej szansa, by pokazać swoje umiejętności, profesjonalizm i poprowadzić dobrą rozmowę z klientem. Jak się zachować w takiej sytuacji, by była to szansa, a nie zagrożenie?

Czytaj więcej

Jak pracować nad swoją umiejętnością adaptacji do nowych warunków

AS_30_62.jpg

Nowe warunki i szybkość ich następowania, nie tylko w biznesowym środowisku, ale również w życiu osobistym, stały się normą. Jak należy wobec tego do nich podejść, by czas potrzebny na adaptację był krótki, a skutki coraz lepsze? W poniższym artykule dowiesz się, jak polubić zmianę i czerpać z niej korzyści.

Czytaj więcej

Przejdź do

Partnerzy

Reklama