Excel jako system CRM, cz. III Tabele przestawne, cz. 1

Adam Kopeć   As Sprzedaży 14/2018
AS_14_55.jpg

Excel w małych i średnich firmach jest czasem wykorzystywany jako system CRM. Nie dziwi to, ponieważ pozwala łatwo zapisać informacje o klientach, transakcjach sprzedaży itp., a także ułatwia analizę tych danych, np. pomaga w obliczeniu, ile przychodu uzyskała firma w poszczególnych miesiącach. Rozpoczynamy cykl artykułów, w których pokażemy jak sprawnie poruszać się w Excelu, żeby stał się pomocą w codziennej pracy.

Tabele przestawne umożliwiają błyskawiczne tworzenie raportów i podsumowań po wielu kryteriach. Dodatkowo wyniki podsumowań można pokazać na różne sposoby – sumując, zliczając albo jako procent całości – znacznie prościej niż w przypadku używania do podsumowań formuł. Wystarczy, że odpowiednie pola przeciągniemy w odpowiednie miejsca.

Tabele przestawne: podstawowe informacje

Na rys. 1 widzimy fragment danych oraz formułę, za pomocą której te dane podsumowujemy:

=SUMA.WARUNKÓW($E$2:$E$6999;$C$2:$C$6999;$G3;$B$2:$B$6999;H$2). Formuła jest trochę skomplikowana. Przede wszystkim wymaga znajomości funkcji SUMA.WARUNKÓW oraz rodzajów odwołań w Excelu do komórek (względne, bezwzględne i mieszane), które są jedną z trudniejszych koncepcji do zrozumienia na początku pracy z Excelem. Teraz tę samą operację wykonamy za pomocą tabeli przestawnej.

Dane źródłowe (rys. 1) przedstawione zostały w formie tabelarycznej (ale nie w tabeli Excela), więc wystarczy, że zaznaczymy dowolną pojedynczą komórkę w zbiorze danych, a następnie z karty Wstawianie wybierzemy polecenie Wstaw tabelę przestawną (rys. 2).

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Polecamy

Archiwum