Wynagrodzenie to jeden z kluczowych powodów, dla których ludzie podejmują pracę w sprzedaży. W trosce o przewidywalność swoich zarobków warto regularnie przeprowadzać analizę portfela obsługiwanych klientów oraz zastanowić się nad możliwym ryzykiem z nim związanym.

Analiza ryzyka portfela obsługiwanych klientów

Portfel klientów to grupa klientów, których pozyskałeś lub obsługujesz. Bez względu na to czy sprzedajesz materiały biurowe, ubezpieczenia, czy samochody, w swoim portfelu masz klientów, którym warto nadać specjalny status klienta kluczowego. Klienci kluczowi są ważnym źródłem kontaktów biznesowych, które nie tylko określają poziom uzyskiwanego przez ciebie dochodu dzisiaj, ale także określają szanse sprzedażowe w przyszłości. To właśnie dzięki kluczowym klientom możesz zarobić więcej. Jednak umiejętność dbania o całość portfela klientów przyczynia się do utrzymania płynności finansowej.

Ryzyko złej alokacji czasu

20% klientów generuje 80% przychodów – to znana wszystkim zasada Vilfreda Pareto, która mówi o „kluczowych nielicznych i błahych licznych”. Praktycznie każdy, kto zajmuje się sprzedażą słyszał o odniesieniu tej zasady do wolumenu lub marży w sprzedaży. Czy jednak analiza wolumenu realizowanej transakcji czy też marży wystarczy do określenia kluczowego klienta w portfelu? Proponuję przyjrzeć się temu zagadnieniu szerzej, w odniesieniu nie tylko do tak oczywistych kosztów, jak koszt udzielonych rabatów, transportu produktów czy ich składowania, ale również do czasu, jaki przeznaczony został na obsługę klienta oraz uwagi, która tym samym nie została poświęcona innym klientom.

Zastanów się:

  • Ile swojego czasu przeznaczasz na obsługę kluczowego klienta?
  • Jak dużo czasu zajmują ci czynności, które nie dotyczą bezpośrednio sprzedaży (związane z obsługą klienta), a jednocześnie zajmują twój czas i uwagę?
  • Jakie kryteria powinien spełniać klient, aby trafić do kategorii: klient kluczowy?

Analizując swoich kluczowych klientów, warto pokusić się o podsumowanie nie tylko parametrów związanych bezpośrednio z pieniędzmi, ale także z czasem obsługi. Wnioski mogą być zaskakujące. Czy na obsługę jednego klienta kluczowego przeznaczasz tyle czasu, co średnio na czterech mniejszych? Jak przekłada się to na twoje wynagrodzenie? Zaskakujące może być to, że większy klient często ma możliwość wynegocjowania większych rabatów, a jego obsługa jest bardziej wymagająca. I gdy wprost przekłada się to na twoje wynagrodzenie, to świetnie. W przypadku jednak, gdy wymaga to znacznego zaangażowania, a prowizja odbiega od wymarzonej, warto dokonać krótkiej analizy swoich działań i podjąć decyzję, jakich klientów tak naprawdę chcesz obsługiwać.

Analiza kluczowych klientów

  1. Spośród wszystkich swoich klientów wybierz 20%, które przynosi ci największe zyski.
  2. Do każdego z tych klientów przyporządkuj średni wolumen obrotów z ostatniego roku, marżę oraz wysokość rabatu, jakiego mu udzieliłeś.
  3. Zastanów się i określ, jak dużo czasu przeznaczasz na kontakt z tym klientem w ciągu dnia, tygodnia
    czy kwartału.
  4. Jak dużo czasu zajmują ci inne, pośrednie działania na rzecz tego klienta, tj. wyjaśnianie niestandardowych sytuacji związanych ze sprzedawanym produktem czy usługą, sprawdzanie informacji branżowych, organizacja transportu, dopilnowanie innych działów w firmie, aby mieć pewność, że wszystko przebiega zgodnie z ustaleniami, dodatkowe negocjacje z osobą decyzyjną w firmie klienta dotyczące np. niestandardowych zapisów w umowie, wydłużenia kredytu kupieckiego itp.
  5. Jakie inne niestandardowe koszty ponosisz w związku z obsługą tego klienta (koszty dodatkowych przesyłek, praca w czasie wolnym lub w weekend, znalezienie podwykonawców itp.)?

Pozostałe 63% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Tajemnica sprzedażowego copywritingu

Tajemnica sprzedażowego copywritingu
  • Jak zbudować ofertę w 10 minut i pokazać nie tylko cenę?
  • Gdzie marketing spotyka się ze sprzedażą?
  • Jak konstruować skuteczne komunikaty CTA?
Czytaj więcej

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika

7 sposobów wykorzystania AI w zespołach sprzedażowych: doświadczenie kierownika
  • Jak dział sprzedaży może wykorzystać sztuczną inteligencję w codziennych zadaniach?
  • Czy można pracować z kodem i formułami, jeśli nie masz czasu lub nawet podstawowej wiedzy?
  • Jakie konkretnie zadania wykona szef sprzedaży ze wsparciem AI?
Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.